رنگ‌های مختلف خون پریود به چه معناست؟

رنگ‌های مختلف خون پریود به چه معناست؟

رنگ خون عادت ماهانهٔ یک زن می‌تواند اطلاعاتی حیاتی از سلامت او در اختیار خودش و پزشک قرار دهد. با این حال، دوران قاعدگی هر زنی متفاوت است و خون می‌تواند رنگ و قوام خود را در طول دوره و از این ماه تا ماه بعد تغییر دهد. بنابراین برای زنان ضروری است که بفهمند چه چیزی برای آنها طبیعی و چه چیزی غیرطبیعی است. پس اگر در طول پریودتان به لباس زیر خود نگاه کردید و چیزی غیر از رنگ قرمز دیدید، نترسید، چون خون پریود همیشه قرمز نیست و رنگ‌های مختلف خون می‌تواند معانی زیادی داشته باشد. هرچند رنگ‌های مختلف خون معمولاً جایی برای نگرانی ندارد اما گهگاه ممکن است نشانه‌ٔ وجود مشکلی باشد که نیازمند مراجعه به یک متخصص زنان است. در این مطلب با معنای رنگ قرمز، سیاه، قهوه‌ای، قرمز روشن و هر رنگ دیگری در حد فاصل آنها آشنا شوید.

رنگ خون پریود

خون پریود مخلوطی از خون و بافتی است که داخل رحم را پوشش می‌دهد. به همین دلیل است که رنگ و قوام آن با خون موجود در رگ‌های شما یکسان نیست. وقتی این خون از واژن خارج می‌شود، ممکن است برای هر فرد ظاهری متفاوت داشته باشد. رنگ آن ممکن است صورتی، قرمز، قهوه‌ای یا سیاه باشد، و همهٔ این رنگ‌ها می‌توانند در یک پریود دیده شوند. خون همچنین می‌تواند رقیق یا غلیظ‌تر باشد. لخته‌های خونی که در طول قاعدگی از واژن دفع می‌شوند می‌توانند طبیعی باشند یا ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل سلامت دیگر باشند. برای همین، مهم است که بدانید چه چیزی برای شما نرمال است. 

در طول دورهٔ قاعدگی، بدن زنان بافت و خون جمع‌شده در رحم را از طریق واژن دفع می‌کند. این ترشحات خونی با توجه به عمر خون می‌تواند از قرمز روشن تا قهوه‌ای تیره یا سیاه متفاوت باشد. خونی که به اندازهٔ کافی در رحم بماند به اکسیژن واکنش نشان می‌دهد و اکسید می‌شود و خونی که فرصت اکسید شدن داشته، تیره‌تر است. تغییرات هورمونی و بیماری‌ها نیز می‌توانند بر رنگ و بافت خون پریود تأثیر بگذارند. در ادامه، انواع خون پریود و معنای رنگ‌های مختلف خون و همچنین تغییرات رنگ در طول هادت ماهانه، معنای لخته‌های خون و زمان مراجعه به پزشک را بدانید.

خون پریود قهوه‌ای یا قرمز تیره

رنگ قهوه‌ای یا قرمز تیره نشانهٔ خون کهنه است و می‌تواند در ابتدا یا انتهای پریود ظاهر شود. هرچند ترشحات قهوه‌ای معمولاً خون کهنه‌ای است که فرصت اکسید شدن داشته و به همین دلیل رنگ آن متفاوت است، ولی باز هم به اندازهٔ خون سیاه فرصت اکسید شدن نداشته است.  این رنگ می‌تواند با چند فاکتور یا علت زیر مرتبط باشد:

شروع یا پایان پریود

جریان خون در شروع و پایان پریود کندتر است، به این معنی که خروج آن از بدن زمان بیشتری می‌برد. هرچه مدت طولانی‌تری خون در بدن بماند، زمان بیشتری برای اکسید شدن دارد و باعث قهوه‌ای شدن آن می‌شود. در برخی موارد، خون قهوه‌ای حتی ممکن است از پریود قبلی باقی مانده باشد.

بارداری

خون یا لکه‌های قهوه‌ای گاهی اوقات می‌تواند یکی از نشانه‌های اولیهٔ بارداری باشد که پزشکان از آن به عنوان خونریزی لانه‌گزینی یاد می‌کنند. ترشحات یا لکه‌بینی قهوه‌ای در دوران بارداری می‌تواند نشان‌دهندهٔ سقط جنین یا بارداری خارج رحمی باشد. برای زنانی که در دوران بارداری لکه‌بینی یا خونریزی واژینال را تجربه می‌کنند مهم است که با پزشک یا متخصص زنان و زایمان خود صحبت کنند. خونریزی لانه‌گزینی یا لکه‌بینی معمولاً حدود 10 تا 14 روز پس از لقاح رخ می‌دهد. برخی از دیگر علائم و نشانه‌های لانه‌گزینی عبارت است از:

  • انقباضات شکمی خفیف
  • سینه‌های متورم
  • حالت تهوع
  • استفراغ

در مورد لانه‌گزینی بیشتر بدانید.

لوچیا

ترشحات واژینال قرمز تیره یا قهوه‌ای رنگی که پس از زایمان ایجاد می‌شود، لوچیا یا خونریزی پس از زایمان نامیده می‌شود. لوچیا جای نگرانی ندارد و روش بدن برای دفع خون و بافت اضافی از رحم است. لوچیا در چهار تا شش هفتهٔ اول پس از زایمان رخ می‌دهد. این خونریزی معمولاً در آغاز شدید است و معمولاً با خون قرمز روشن شروع می‌شود و سپس در حدود روز چهارم با کاهش جریان خون، تیره‌تر  و مایل به صورتی یا قهوه‌ای می‌شود. با گذشت زمان، ترشحات از نظر رنگ روشن‌تر و از لحاظ مقدار سبک‌تر می‌شوند.

مدت زمان لوچیا در افراد مختلف متفاوت است، اما معمولاً ظرف چند ماه پس از زایمان پایان می‌یابد. زنانی که بعد از زایمان دچار خونریزی بسیار شدید می‌شوند باید به پزشک مراجعه کنند. همهٔ زنان پس از زایمان لوچیا را تجربه نمی‌کنند. همچنین برخی زنان پس از زایمان به دلیل تغییر در سطح هورمون‌ها، قاعدگی نامنظم را تجربه می‌کنند.

سقط خاموش

سقط جنین معمولاً با خونریزی قرمز روشن همراه است، اما برخی از افراد چیزی را تجربه می‌کنند که سقط جنین فراموش‌شده، سقط جنین از دست رفته یا سقط خاموش نامیده می‌شود. در سقط جنین فراموش‌شده، رشد جنین متوقف می‌شود اما حداقل تا چهار هفته از رحم خارج نمی‌شود. در این شرایط خونریزی شدیدی وجود ندارد و فقط خونریزی یا لکه‌بینی به رنگ قهوه‌ای دیده می‌شود. 

در هر حال، هر گونه خونریزی در دوران بارداری نیازمند مراجعه به ماما یا متخصص زنان است.

دورهٔ پیش‌یائسگی

نوسان سطح استروژن در دورهٔ پیش‌یائسگی روی پوشش دیوارهٔ رحم اثر می‌گذارد و می‌تواند باعث تغییراتی در فراوانی، بافت و رنگ جریان خون شود، و مثلاً خون پریود قهوه‌ای یا لکه‌بینی قهوه‌ای در مقاطع مختلف چرخهٔ قاعدگی مشاهده شود.

خون قهوه‌ای معمولاً فقط خون و بافت رحم است که به کندی از بدن خارج می‌شود. علائم دوره پیش‌یائسگی می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. همراه با تغییرات در پریود، ممکن است گرگرفتگی، خشکی واژن و مشکلات خواب نیز تجربه شود. در ضمن، میانگین سنی برای یائسگی در ایران حدود ۴۹ تا ۵۰ سال است، اما دورهٔ پیش‌یائسگی می‌تواند از دههٔ چهارم زندگی زنان شروع شود.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا PCOS می‌تواند از تخمک‌گذاری جلوگیری کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، پوشش داخلی رحم شکل می‌گیرد اما به درستی ریزش نمی‌کند، که منجر به پریودهای روشن یا جا افتادن پریود همراه با لکه‌بینی خون قهوه‌ای یا ترشح در حد فاصل پریودها می‌شود. سندرم تخمدان پلی کیستیک علائم دیگری نیز دارد که باید از آنها آگاه باشید و در صورت داشتن آنها به متخصص مراجعه کنید:

  • رشد زیاده از حد موها
  • افزایش وزن
  • مشکل در باردار شدن
  • آکنه

خون پریود قرمز تیره

ممکن است وقتی صبح از رختخواب بلند می‌شوید یا بعد از مدتی دراز کشیدن، خون پریود قرمز تیره‌رنگی ببینید. علت رنگ قرمز تیره ممکن است نیروی جاذبه باشد که خون را برای مدتی در رحم نگه داشته است، اما نه آن‌قدر طولانی که تا حد قهوه‌ای شدن اکسیده شود. خون قرمز تیره با دلایل زیر نیز ارتباط دارد:

پایان پریود

خون قرمز تیره در اواخر پریود می‌تواند نتیجهٔ کند شدن جریان خون باشد.

لوچیا

خونریزی پس از زایمان اغلب در سه روز اول سنگین و به رنگ قرمز تیره است. پس از آن، با کاهش خونریزی، رنگ خون تیره‌تر می‌شود.

خون پریود قرمز روشن

خون تازه‌ای که جریان سریعی دارد، مثلاً در شروع پریود، به رنگ قرمز روشن است. پریود ممکن است با خونریزی قرمز روشن شروع شود و در اواخر آن تیره شود. برای برخی افراد، خون پریود در تمام دوره قاعدگی قرمز روشن باقی می‌ماند.

لکه‌بینی یا خونریزی غیرمعمول بین چرخه‌های قاعدگی ممکن است نشانهٔ یک عفونت آمیزشی مانند کلامیدیا یا سوزاک باشد. توده‌هایی به نام پولیپ یا فیبروم نیز که در پوشش داخلی رحم ایجاد می‌شوند هم می‌توانند باعث خونریزی شدید و غیرعادی شوند. موارد دیگری وجود دارد که خون پریود قرمز روشن می‌تواند نشانهٔ آنها باشد:

عفونت

برخی عفونت‌های آمیزشی (STIs)، مانند کلامیدیا و سوزاک، می‌تواند باعث خونریزی بین پریود‌ها شود. بیماری‌های آمیزشی همچنین می‌توانند علائم زیر را ایجاد کنند:

  • ترشحات بدبو
  • درد هنگام آمیزش
  • درد یا سوزش هنگام ادرار کردن

اگر مشکوک به بیماری آمیزشی هستید، بهتر است برای آزمایش به یک متخصص زنان مراجعه کنید. سایر عفونت‌ها از جمله واژینوز باکتریایی یا عفونت‌های قارچی نیز می‌توانند باعث خونریزی به دلیل تحریک واژن شوند.

سرطان دهانهٔ رحم

در موارد نادر، خونریزی قرمز روشن ممکن است نشانهٔ سرطان دهانه رحم باشد. برخی از علائم سرطان دهانهٔ رحم عبارت‌ است از:

  • پریودهای سنگین‌تر
  • پریودهای طولانی‌تر از حد معمول
  • خونریزی بعد از رابطهٔ جنسی
  • ترشحات بدبو از واژن
  • درد در ناحیهٔ کمر، لگن یا پاها
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن غیرقابل توضیح

سقط جنین

خونریزی یا لکه‌بینی در دوران بارداری همیشه به معنای سقط جنین نیست، اما می‌تواند باشد. محض احتیاط، برای هر گونه خونریزی در دوران بارداری به پزشک خود مراجعه کنید. سقط جنین می‌تواند باعث خونریزی یا لخته‌های قرمز روشن شود. در طول سقط جنین، برخی افراد درد و انقباضات شکمی و سرگیجه را نیز تجربه می‌کنند.

پولیپ یا فیبروم رحم

این تومورهای غیرسرطانی رحم ممکن است باعث شدید شدن جریان خون در طول پریود یا مقاطع دیگر چرخهٔ قاعدگی شوند. آنها می‌توانند بزرگ یا کوچک باشند و علائم دیگری مانند درد و فشار لگنی ایجاد کنند.

آدنومیوز

آدنومیوز زمانی اتفاق می‌افتد که بافت پوشانندهٔ داخل رحم به بافت ماهیچه‌ای نفوذ می‌کند و باعث ضخیم شدن آن می‌شود. این وضعیت می‌تواند باعث پریودهای سنگین و دردناک، درد مداوم لگن و درد در حین رابطهٔ جنسی شود.

خون پریود صورتی 

مخلوط شدن خون پریود با مایعات دهانهٔ رحم می‌تواند باعث خونریزی یا لکه‌بینی صورتی رنگ شود. استفاده از روش‌های هورمونی کنترل بارداری می‌تواند سطح استروژن را در بدن کاهش دهد، که منجر به جریان خون سبک‌تر و صورتی رنگ در طول پریود می‌شود. 

همچنین، رابطهٔ جنسی می‌تواند باعث ایجاد پارگی‌های کوچک در واژن یا دهانهٔ رحم شود؛ خون حاصل از این پارگی‌ها می‌تواند با مایعات واژن مخلوط شود و به صورت ترشحات صورتی از بدن خارج شود. علل دیگر خون صورتی در پریود می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کاهش وزن قابل توجه
  • رژیم غذایی ناسالم
  • کم‌خونی

خون صورتی در آغاز یا پایان پریود، به خصوص اگر به صورت لکه‌بینی باشد، معمولاً فقط خونی هست که توسط مایعات دهانهٔ رحم رقیق شده است. عوامل دیگر مرتبط با خون صورتی به شکل زیر خواهد بود:

لوچیا

از روز چهارم به بعد، لوچیا یا همان خونریزی پس از زایمان که در بالاتر در مورد آن توضیح داده شد، ممکن است به رنگ صورتی یا قهوه‌ای دربیاید.

استروژن پایین

گاهی اوقات رنگ صورتی خون قاعدگی نشانهٔ سطح پایین استروژن در بدن است. استروژن به تثبیت پوشش داخلی رحم کمک می‌کند. بدون آن، ممکن است پوشش رحم در مواقعی غیر از پریود بریزد، که منجر به لکه‌بینی به رنگ‌های مختلف از جمله صورتی می‌شود.

دورهٔ پیش‌یائسگی، یائسگی و استفاده از روش‌های هورمونی کنترل بارداری بدون استروژن، مانند مینی قرص یا آی‌یودی هورمونی می‌تواند باعث کاهش استروژن بدن شود.

تخمک‌گذاری

برخی افراد در طول تخمک‌گذاری که معمولاً در اواسط چرخهٔ قاعدگی اتفاق می‌افتد، لکه‌بینی دارند. تخمک‌گذاری همچنین می‌تواند باعث افزایش مایعات دهانهٔ رحم شود که خون را رقیق و آن را قرمز روشن یا صورتی می‌کند.

سقط جنین

در صورت بارداری، ترشح واژینال مقدار زیادی مایع شفاف یا صورتی که جریان سریعی دارد، ممکن است نشانهٔ سقط جنین باشد. سایر علائم سقط جنین عبارت است از:

  • انقباضات شکمی
  • دفع بافت از واژن
  • ناپدید شدن علائم بارداری

بارداری

در دوران بارداری، ترشحات صورتی رنگ که حاوی بافت است و همراه انقباضات شکمی رخ ‌دهد می‌تواند نشان‌دهندهٔ سقط جنین باشد. زنانی که در دوران بارداری دچار خونریزی واژینال می‌شوند، ضروری است که به پزشک یا متخصص زنان و زایمان خود مراجعه کنند.

خون پریود نارنجی

خونی که با مایع دهانهٔ رحم مخلوط می‌شود می‌تواند نارنجی نیز به نظر برسد. خون یا ترشحات نارنجی رنگ اغلب نشان‌دهندهٔ عفونتی مانند واژینوز باکتریایی یا تریکومونیازیس است. افرادی که خون نارنجی دارند باید وجود سایر علائم آشکارساز مانند خارش واژن، ناراحتی و ترشحات بدبو را بررسی کنند. اگرچه خون یا ترشحات پریود نارنجی همیشه نشان‌دهندهٔ عفونت نیست، اما بهتر است برای ارزیابی به پزشک یا متخصص زنان مراجعه کرد. همچنین ترشحات نارنجی‌رنگ، مانند ترشحات صورتی ممکن است زمانی ظاهر شوند که خون با مایعات دهانهٔ رحم مخلوط می‌شود. به‌طورکلی، عوامل زیر برخی از دلایل مرتبط با ترشحات نارنجی رنگ است:

لکه‌بینی لانه‌گزینی

برخیزنان گزارش می‌دهند که در حوالی زمان لانه‌گزینی احتمالی، یا 10 تا 14 روز پس از لقاح، لکه‌بینی نارنجی یا صورتی مشاهده می‌کنند. همهٔ زنان لکه‌بینی لانه‌گزینی را تجربه نمی‌کنند و رنگ آن ممکن است متفاوت باشد. اگر لکه‌بینی دارید که تبدیل به پریود نمی‌شود، بهتر است تست بارداری بدهید.

عفونت

همچنین، هر گونه ترشح غیرطبیعی یا رنگ غیرعادی ممکن است نشانهٔ عفونت باکتریایی یا عفونت آمیزشی باشد. دیگر علائم عفونت آمیزشی که می‌توانند همراه ترشحات دارای رنگ غیرعادی باشند شامل بوی بد و درد هنگام ادرار کردن یا حین رابطه‌ٔ جنسی است.

خون پریود خاکستری 

خون پریود نباید به رنگ خاکستری یا رنگ مشابهی مثل سفید باشد. اگر چنین خونی دیدید، مراجعه به یک متخصص زنان ضروری است. ترشحات خاکستری معمولاً نشانه‌ای از واژینوز باکتریایی است، که به دلیل عدم تعادل بین باکتری‌های مفید و مضر در واژن رخ می‌دهد. دلایل رنگ خون خاکستری شامل اینهاست:

عفونت

در صورت داشتن علائم واژینوز باکتریایی باید به پزشک یا متخصص زنان مراجعه کرد. پزشک معمولاً آنتی‌بیوتیک‌هایی را برای درمان واژینوز باکتریایی تجویز می‌کند. سایر علائم واژینوز باکتریایی عبارت است از:

  • خارش در داخل و اطراف واژن
  • بوی بد واژن، شبیه بوی ماهی 
  • سوزش یا ادرار دردناک
  • تب

سقط جنین

در صورت بارداری، ترشحات خاکستری ممکن است نشانهٔ سقط جنین باشد. بافتی نیز که از واژن دفع می‌شود می‌تواند به رنگ خاکستری باشد.

بارداری

در مراحل انتهایی بارداری، ترشحات خاکستری حاوی لخته می‌تواند نشان‌دهندهٔ سقط جنین باشد. زنانی که در دوران بارداری دچار خونریزی می‌شوند باید به پزشک یا متخصص زنان و زایمان خود مراجعه کنند.

خون پریود سیاه

دیدن خون پریود سیاه می‌تواند برای برخی عجیب یا حتی ترسناک باشد، اما مثل خون قهوه‌ای‌رنگ، خون سیاه هم معمولاً فقط خون کهنه است که برای مدت طولانی در بدن باقی مانده است. این رنگ بیشتر در روزهایی که جریان خون کندتر است، یعنی در شروع یا پایان پریود دیده می‌شود. برخی از دیگر دلایل بالقوه اما کمتر محتمل ترشحات سیاه‌رنگ می‌تواند موارد زیر باشد:

انسداد واژن

ترشحات سیاه ممکن است نشانه‌ای از گیر کردن یک جسم خارجی در واژن باشد، تعجب نکنید، چون این اتفاق می‌افتد! به عنوان مثال، شاید به طور تصادفی فراموش کرده‌اید که یک تامپون را بردارید. اسباب‌بازی‌های جنسی، کاپ قاعدگی و داروهای ضدبارداری مانند دیافراگم، کلاهک رحم و کاندوم‌ از دیگر وسایلی هستند که می‌توانند در واژن گیر کنند. با گذشت زمان، اینها می‌توانند پوشش واژن را تحریک کنند و باعث عفونت شوند.

همراه با ترشحات سیاه، ممکن است علائم دیگری شامل بوی بد، خارش یا راش پوستی در واژن و فرج و تب نیز وجود داشته باشد. اگر مشکوک هستید که چیزی داخل واژن گیر کرده است، فوراً به یک متخصص زنان مراجعه کنید. به‌طورکلی، برخی از علائم انسداد واژن می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ترشحات بدبو
  • تب
  • مشکل در ادرار کردن
  • خارش یا ورم در داخل یا اطراف واژن

عفونت

خون سیاه می‌تواند در آغاز یا پایان دورهٔ قاعدگی فرد ظاهر شود. رنگ سیاه معمولاً نشانهٔ خون کهنه یا خونی است که مدت بیشتری طول کشیده تا از رحم خارج شود و زمان زیادی برای اکسید شدن داشته است؛ پس از اکسید شدن خون ابتدا قهوه‌ای یا قرمز تیره و در نهایت سیاه می‌شود.

بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن و بیماری‌های آمیزشی می‌توانند باعث خونریزی واژینال و ترشحات غیرمعمول شوند. ترشحات سنگین واژن که بوی بدی داشته باشند؛ با هر رنگی که دارند، در کنار نشانه‌های زیر می‌تواند از علائم بیماری التهابی لگن و بیماری‌های آمیزشی باشد،:

سقط فراموش‌شده

خونریزی سیاه یا لکه‌بینی می‌تواند نشانه‌ای از سقط فراموش‌شده باشد که در آن رشد جنین متوقف می‌شود، اما به مدت چهار هفته یا بیشتر از بدن خارج نمی‌شود. این وضعیت بجز لکه‌بینی یا خونریزی قهوه‌ای تیره یا سیاه، ممکن است علائم دیگری نداشته باشد.

لوچیا

لوچیا، خونریزی پس از زایمان است که چهار تا شش هفته پس از زایمان رخ می‌دهد. این نوع خونریزی می‌تواند در شروع شدید و قرمزرنگ و همراه با لخته باشد، سپس کند شود و پس از روز چهارم به رنگ قهوه‌ای تغییر کند. اگر جریان خون خیلی کند باشد، ممکن است رنگ آن قهوه‌ای تیره یا سیاه شود.

زمان مراجعه به پزشک

یک پریود سالم می‌تواند رنگ‌ها و بافت‌های متنوعی داشته باشد، اما برخی از تغییرات پریود باید به متخصص اطلاع داده شود. به عنوان مثال، اگر قاعدگی شما بیش از هفت روز طول بکشد یا آن‌قدر سنگین باشد که هر یک یا دو ساعت یک بار نوار بهداشتی یا تامپون را کاملاً خیس کند، وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید. دلایل دیگر برای ویزیت پزشک شامل موارد زیر است:

  • چرخه‌های شما نامنظم است و از این ماه تا ماه بعد به شدت تغییر می‌کند.
  • پریودهای نامنظم که طول یا مقدار خون آنها از یک ماه تا ماه دیگر تغییر می‌کند.
  • ترشحات جدید یا غیرعادی واژن دارید.
  • بوی بدی در واژنتان دارید.
  • پریود‌های شما کوتاه‌تر از 24 روز یا طولانی‌تر از 38 روز است.
  • سه ماه یا بیشتر است که پریود نشده‌اید.
  • خونریزی شما با علائم دیگری مانند درد شدید همراه است.
  • بین پریودها خونریزی می‌کنید.
  • یائسگی را پشت سر گذاشته‌اید و دوباره شروع به خونریزی کرده‌اید.
  • باردار هستید و شروع به لکه‌بینی یا خونریزی کرده‌اید.
  • ترشحات خاکستری دارید.

دوباره تأکید می‌شود هر زنی که باردار است و متوجه خونریزی یا ترشحات غیرمعمول واژن می‌شود باید با پزشک یا متخصص زنان و زایمان خود صحبت کند.

سؤالات متداول در مورد رنگ خون پریود

آیا طبیعی است که رنگ پریود در ابتدا و انتهای آن متفاوت باشد؟

رنگ پریود ممکن است از ابتدا تا میانه و انتهای پریود تغییر کند. حتی ممکن است ماه به ماه یا در دوره‌های مختلف زندگی رنگ‌های متفاوتی ببینید. در بیشتر موارد، تغییر از قرمز روشن تا قرمز تیره و سپس تا قهوه‌ای مربوط به شدت جریان خون و مدت زمان ماندن خون در رحم است. جریان خون پریود شما ممکن است در ابتدای قاعدگی سریع‌تر باشد و به سمت انتهای آن کند شود. همچنین ممکن است پس از دراز کشیدن طولانی‌مدت نیز خون قرمز تیره داشته باشید و در روزهایی که پریود سنگین‌تر است احتمالاً خون قرمز روشن ببینید.

این بدان معنا نیست که همهٔ تغییرات در رنگ خون طبیعی است. اگر رنگی ناآشنا یا رنگ خاکستری دیدید و مخصوصاً اگر علائم دیگری دارید، مراجعه به پزشک ضرری ندارد. همچنین هر گونه خونریزی در دوران بارداری دلیلی کافی برای تماس با پزشک است.

اگر خون پریود آبکی یا پر از لخته باشد خطر دارد؟

باز هم احتمالاً مشکلی وجود ندارد. علاوه بر رنگ، بافت خون شما نیز ممکن است در طول پریود تغییر کند؛ از این ماه تا ماه بعد نیز می‌توانید بافت‌های متفاوتی از خون پریود داشته باشد.

خون پریود آبکی احتمالاً فقط خون جدیدی است که با سرعت زیاد از رحم شما جاری می‌شود. لخته‌ها نیز معمولاً دلیلی برای نگرانی نیستند. لخته زمانی رخ می‌دهد که رحم شما پوشش خود را فرو می‌ریزد. با این حال، اندازهٔ لخته‌ها مهم است. اگر لخته‌های غیرمعمولی را مثلاً بزرگ‌تر از یک سکه دفع کردید، بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید. همین امر در مورد لخته‌هایی که با خونریزی خیلی شدید همراه است نیز صدق می‌کند.

خونریزی شدید یا منوراژی، که ممکن است همراه با لخته باشد یا نباشد، می‌تواند منجر به کم‌خونی و علائمی مانند خستگی و تنگی نفس شود. اگر خونریزی پریود به اندازه‌ای است که تازگی نیاز به تعویض تامپون یا نوار بهداشتی بعد از کمتر از دو ساعت دارید، بهتر است برای اطمینان از نبود مشکل به پزشک مراجعه کنید.

جمع‌بندی

رنگ و بافت خون پریود می‌تواند از پریودی به پریود دیگر یا حتی روز به روز تغییر کند، به خصوص در مراحل خاصی از زندگی، مانند زمانی که به تازگی قاعدگی را شروع کرده‌­اید یا به سمت یائسگی می‌روید. بیشتر تغییرات در رنگ پریود چیز مهمی نیستند، اما خیلی بهتر است اگر آن را همراه با علائم دیگرتان یادداشت کنید تا اگر در مورد پریود خود نگرانی دارید، بتوانید واضح‌تر با متخصص زنان خود صحبت کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط