میزان و غلظت طبیعی خون عادت ماهانه را بدانید

میزان و غلظت طبیعی خون عادت ماهانه را بدانید

آنچه روی پد می‌بینید، مخلوطی از خون و بافتی است که دیوار داخلی رحم را می‌پوشاند. به همین دلیل، رنگ و ضخامت آن با خونی که در رگ‌های شما جریان دارد یکسان نیست. ظاهر آن می‌تواند روز به روز و از یک پریود تا پریود بعدی تغییر ‌کند. همچنین رنگ خون در افراد می‌تواند متفاوت باشد. در این مطلب با این موضوع که بفهمید چه زمانی قوام و مقدار خون پریود در محدودهٔ طبیعی است و چه زمانی جای نگرانی دارد آشنا شوید. 

چه چیزی باعث خونریزی عادت ماهانه می‌شود؟

چرخهٔ قاعدگی توسط هورمون‌های بدن کنترل می‌شود. این هورمون‌ها زمان تولید تخمک توسط تخمدان‌های شما را تنظیم می‌کنند، یا این‌که اصلاً تخمکی تولید شود یا نه را مشخص می‌کنند. آنها همچنین مسئول ضخیم شدن پوشش داخلی رحم هستند که آندومتر نامیده می‌شود.

پریود زمانی شروع می‌شود که تغییرات هورمونی بر آندومتر اثر می‌گذارد و این بافت شروع به تجزیه و جدا شدن از دیوارهٔ رحم شما می‌کند. خون و بافت اضافی از طریق دهانهٔ رحم، به سمت پایین جریان می‌یابد و از طریق واژن خارج می‌شود.

خون پریود مخلوطی از خون و بافتی است که داخل رحم را پوشش می‌دهد. به همین دلیل است که رنگ و قوام آن با خون موجود در رگ‌های شما یکسان نیست. وقتی این خون از واژن خارج می‌شود، ممکن است برای هر فرد ظاهری متفاوت داشته باشد.

خون قاعدگی را می‌توان به شیوه‌های مختلفی توصیف کرد. خیلی خوب است که نه تنها به میزان خونریزی خود، بلکه به رنگ خون و قوام آن در طول قاعدگی نیز توجه کنید. 

در مورد رنگ خون قاعدگی کامل و دقیق بدانید.

قوام خون عادت ماهانه چگونه است؟

خون پریود ممکن است رقیق و آبکی یا غلیظ و چسبنده باشد. خون رقیق و آبکی معمولاً صورتی‌تر است، در حالی که ترشحات غلیظ و چسبنده معمولاً قهوه‌ای‌تر است. 

تغییر در قوام خون در پایان پریود اتفاقی رایج است و به این دلیل هم هست که بیشتر بافت آندومتر قبلاً دفع شده است. تغییرات در غلظت خون پریود همچنین ممکن است به این معنی باشد که در پوشش داخلی رحم شما بافت و خون کمتری جمع شده است. این تغییر در زنانی که به یائسگی نزدیک می‌شوند، یا در افرادی که هورمون‌های آنها تحت تأثیر استرس یا ورزش زیاد قرار می‌گیرد، رایج است.

لخته‌های قاعدگی چه زمانی طبیعی یا غیرطبیعی است؟

خون پریود ممکن است حاوی مقداری لخته نیز باشد. لخته شدن همان چیزی است که باعث می‌شود پس از بریدن انگشت، خونریزی آن به سرعت متوقف شود. موادی به نام فاکتورهای انعقادی در خون وجود دارد که باعث توقف خونریزی می‌شوند.

در طول قاعدگی، عروق خونی کوچکی وجود دارد که با جدا شدن بافت پوششی رحم پاره می‌شوند. تغییرات هورمونی سیگنال پایان پریود را می‌دهد و پوشش داخلی رحم شروع به بازسازی خود می‌کند. عوامل انعقادی یا لخته‌سازی نیز به عنوان بخشی از این چرخه در حال کار هستند.

ممکن است در طول قاعدگی، لخته‌های خونی مشاهده کنید که لزوماً دلیلی برای نگرانی نیستند. با این حال، لخته‌های قابل مشاهده ممکن است نشانهٔ آن باشد که چیز دیگری در بدن شما در حال وقوع است.

لخته‌هایی که قطر آنها بزرگ‌تر از ۲/۵ سانتی‌متر باشد، علامتی است که می‌تواند به پزشک در تشخیص منوراژی یا خونریزی شدید قاعدگی کمک کند. 

لختهٔ خیلی غلیظ در پریود چه علتی دارد؟

خون قاعدگی به این دلیل که حاوی بافت است کمی غلیظ‌تر از خونریزی طبیعی است. اما اگر توده‌ها یا لخته‌های بزرگی در خون پریود خود مشاهده کردید، ممکن است نشانهٔ فیبروم باشد.

فیبروم‌ها توده‌های غیرطبیعی دیوارهٔ رحم هستند. این توده‌ها خوش‌خیم هستند و نشانهٔ سرطان نیستند. با این حال، آنها می‌توانند باعث درد، ناراحتی و خونریزی شدید در برخی افراد شوند.

چرا خونریزی قاعدگی کم یا زیاد است؟

افراد مختلف مقادیر متفاوتی از خون پریود دارند و این مقادیر نیز در طول چرخهٔ قاعدگی تغییر خواهد کرد. طبیعی است که برخی افراد پریودهایی با جریان خون بسیار کم داشته باشند. برخی دیگر ممکن است جریان خون بسیار سنگینی داشته باشند که باز هم برای آنها نرمال است.

با این حال، خونریزی شدید می‌تواند جای نگرانی داشته باشد. اگر آن‌قدر زیاد و سریع خونریزی می‌کنید که محصولات بهداشتی مخصوص پریود را کاملاً خیس می‌کنید، با پزشک خود صحبت کنید. اگر لازم است پد یا تامپون را بیش از یک بار در هر ساعت تعویض کنید، باز هم با پزشک مشورت کنید.

خونریزی قاعدگی بسیار شدید و سریع ممکن است نشانه‌ای از یک اختلال خونریزی زمینه‌ای باشد. این اتفاق، به ویژه در صورتی صادق است که سابقهٔ خانوادگی اختلال خونریزی داشته باشید یا تا به حال مبتلا به کم‌خونی که روی گلبول‌های قرمز خون و اکسیژنی که حمل می‌کنند اثر می‌گذارد، تشخیص داده شده باشید. 

مهم است بدانید چه چیزی برای شما عادی است. تغییرات پریود ممکن است نشانه‌ای از سایر مشکلات سلامت باشد. به عنوان مثال، شاید شما همیشه پریودهای سنگینی داشته باشید که حدود 20 درصد زنان این نوع پریود را دارند، اما در برخی دیگر، قاعدگی سنگین ممکن است با یک اختلال خونریزی یا سایر مشکلات پزشکی مرتبط باشد.

خونریزی پریود طبیعی

یک پریود طبیعی طیف گسترده‌ای را در بر می‌گیرد. اما چقدر گسترده؟ پزشکان موارد زیر را طبیعی می‌دانند:

  • داشتن یک سیکل قاعدگی که بین 24 تا 38 روز طول می‌کشد.
  • داشتن طول چرخه‌ای که تا 20 روز در طول یک سال تغییر می‌کند.
  • خونریزی بین چهار و نیم تا هشت روز در هر پریود
  • از دست دادن 5 تا 80 میلی‌لیتر خون در طول پریود

همچنین این سؤال وجود دارد که چه چیزی برای شما عادی است. خون قاعدگی ممکن است غلیظ، رقیق، صورتی یا حتی سیاه باشد. برخی افراد می‌توانند تنها از یک یا دو پد یا کاپ قاعدگی در طول روز استفاده کنند. دیگران باید هر چند ساعت یک بار آنها را عوض کنند. برخی افراد هیچ دل‌دردی ندارند و برخی همیشه به کیسهٔ آب گرم و تشکچهٔ برقی یا داروی مسکن نیاز دارند.

اگر دقت کنید که خون پریود و سیکل قاعدگی شما چگونه است، متوجه خواهید شد که چه چیزی برای شما نرمال است و چه چیزی احتمالاً نیست. دنبال کردن قاعدگی کمک می‌کند بدانید آیا چیزی تغییر کرده است یا خیر. این کار احتمالاً باعث می‌شود که بر اساس نحوهٔ تغییر پریود به پزشک مراجعه کنید.

خونریزی غیرطبیعی رحم

خونریزی رحم غیرمعمول نیست. تا 25 درصد از افراد در سن باروری در سراسر جهان نوعی خونریزی غیرطبیعی رحمی را تجربه خواهند کرد. این خونریزی اشکال مختلفی دارد، از جمله پریود‌هایی که:

  • خیلی به هم نزدیک یا دور از هم هستند.
  • بسیار سنگین‌تر از حالت معمول هستند.
  • برای مدت طولانی‌تر یا کوتاه‌تر از حد معمول ادامه می‌یابند.

درمان علت زمینه‌ای خونریزی غیرطبیعی رحم می‌تواند تفاوت بزرگی در زندگی افراد مبتلا به آن ایجاد کند. برای برخی افراد، این تفاوت به معنای موفقیت در محل کار یا مدرسه است، در حالی که قبلاً از انجام وظایف خود ناتوان بودند.

تغییرات در خونریزی قاعدگی می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل سلامت دیگر مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) باشد. همهٔ این عارضه‌ها جدی نیستند یا نیاز به مراقبت پزشکی ندارند. با این حال، علائمی که نشان می‌دهد باید در مورد پریود خود به یک پزشک مراجعه کنید عبارت‌ است از:

  • نداشتن خونریزی برای بیش از سه ماه، زمانی که می‌دانید باردار نیستید.
  • تغییر از پریود‌های منظم به نامنظم که البته در صورت داشتن پریودهای نامنظم در تمام عمر نگران‌کننده نیست.
  • خونریزی بیش از هفت روز در یک زمان یا بین پریود‌های قاعدگی اتفاق بیفتد.
  • خونریزی آن‌قدر شدید که تنها در عرض یک یا دو ساعت نوار بهداشتی یا تامپون‌ها کاملاً خیس می‌شود.
  • درد شدید در طول قاعدگی دارید.

همچنین اگر بعد از استفاده از تامپون تب می‌کنید و حال خوشی ندارید، می‌تواند نشانه‌ای از سندرم شوک سمی باشد. این سندرم یک وضعیت نادر اما بالقوه کشنده است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. 

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط