التهاب واژن کودک چیست و چه علائمی دارد؟

التهاب واژن در کودکان چیست و آیا ممکن است دخترهای کوچک دچار عفونت واژن شوند؟ در این مطلب با همه چیز در مورد التهاب واژن آشنا شوید.

التهاب واژن در کودک چیست؟

اگر دخترتان از درد مقعد یا بین پاهایش شکایت داشته باشد یا ناحیه‌ٔ تناسلی خود را بخاراند، ممکن است دچار واژینیت یا همان التهاب اندام تناسلی و واژن باشد. این رایج‌ترین بیماری زنانه در دختران جوان، به ویژه دختران مدرسه‌ای است، هرچند می‌تواند در هر سنی رخ دهد.

اگرچه ممکن است عفونت‌های واژینال را با فعالیت جنسی مرتبط بدانید، اما دختران کوچکی که هنوز به سن بلوغ نرسیده‌اند به دلایلی که هیچ ارتباطی با رابطه‌ٔ جنسی ندارد، به طور ویژه مستعد التهاب واژن هستند. از آنجا که دخترتان هنوز برای محافظت، موی عانه یا لابیای چربی‌دار را ندارد، لباس، مواد شیمیایی، صابون و داروها می‌توانند به راحتی پوست لطیف اندام تناسلی‌اش را تحریک کنند. حتی یک شیء خارجی که در این محل قرار بگیرد، چیزی به سادگی یک تکه کاغذ توالت می‌تواند باعث التهاب شود.

برخلاف یک زن بالغ یا حتی یک نوزاد یا نوجوان، دختر در حال رشد شما هیچ استروژنی برای دفاع از دستگاه تناسلی خود ندارد و pH واژن او بالاست که محیط مساعدی برای رشد باکتری‌ها ایجاد می‌کند یا ممکن است هنوز آن حرکت خشک و پاک کردن مقعد از جلو به عقب را بعد از توالت رفتن خوب یاد نگرفته باشد.

در هر صورت، اگرچه این درد و احتمالاً بوی بد در ناحیه‌ٔ خصوصی بدنش ممکن است ناراحت‌کننده باشد، اما این عارضه جدی نیست، حتی التهاب واژن مکرر نیز در باروری آینده‌ٔ دخترتان تأثیری نخواهد داشت.

علائم التهاب واژن کودک کدامند؟

قبل از این‌که دخترتان از دردی شکایت کند، ممکن است متوجه شوید که ناحیه‌ٔ تناسلی خود را از روی لباسش می‌خاراند یا می‌مالد، یا نشستن یا راه رفتن او به شکلی است که متوجه شده‌اید او احساس ناراحتی دارد. اما احتمالاً به زودی خودش به شما اطلاع می‌دهد که درد دارد، زیرا در بیشتر موارد فرج به شدت ملتهب می‌شود، به قدری دردناک که ممکن است او را از خوابیدن بازدارد. وقتی آن را بررسی ‌کنید، ناحیه‌ٔ تناسلی او قرمز و شاید متورم شده باشد.

اغلب، اما نه همیشه، ترشحات واژنی را احتمالاً روی لباس زیر دخترتان مشاهده خواهید کرد. ترشحات ممکن است سبک یا سنگین باشد، معمولاً زرد یا سبز است، اما ممکن است مایل به قهوه‌ای باشد. صرف‌نظر از رنگ، احتمالاً بوی نامطبوعی خواهد داشت. در موارد بسیار نادر، ترشحات ممکن است خون‌آلود باشد.

دخترتان ممکن است بگوید که وقتی ادرار می‌کند، سوزش دارد که این نتیجه‌ٔ تماس ادرار با پوست تحریک‌شده‌ٔ اوست، هرچند این اغلب با علامت عفونت ادراری اشتباه گرفته می‌شود.

اگر دخترتان هر یک از این علائم را دارد، از پزشک خود وقت ملاقات بگیرید.

چه عواملی باعث التهاب واژن می‌شود؟

انواع مختلفی از التهاب واژن وجود دارد و توضیحات زیادی، اعم از نشستن با لباس شنای مرطوب گرفته تا عفونت انگلی برای آن وجود دارد. دلایل جدی مانند تومور بسیار نادر است؛ به احتمال خیلی زیاد شلوار یا جوراب شلواری دختر شما بیش از حد تنگ است. برخی از احتمالات دیگر عبارت است از:

عدم تعادل باکتری‌ها

واژن سالم پر از باکتری‌های زنده است. التهاب واژن می‌تواند در صورت بر هم خوردن تعادل طبیعی باکتری‌های مختلف ایجاد شود. کشت ترشحات دخترتان ممکن است مقدار زیادی باکتری خاص را نشان دهد که در مقادیر کمتر، مشکل‌ساز نخواهند بود.

دلیل دقیق رشد بیش از حد باکتری‌ها همیشه مشخص نیست، هرچند گاهی اوقات تعادل باکتری‌ها توسط آنتی‌بیوتیک‌ها یا با ورود یک باکتری جدید از بین می‌رود. مثلاً با لمس دستگاه تناسلی با دست‌های آلوده.

گاهی اوقات التهاب واژن می‌تواند در اثر عفونت ثانویه ایجاد شود، یعنی اگر فرزند شما اخیراً گلودرد داشته، ممکن است باکتری‌های استرپتوکوکی به واژن او راه پیدا کرده و علائمی را ایجاد کرده باشند. در التهاب واژن ناشی از استرپتوکوک، اندام تناسلی به رنگ قرمز روشن و معمولاً دردناک است.

بهداشت

مسئله در واقع ساختار و آناتومی ناحیهٔ تناسلی است، زیرا هنوز نه فاصله‌ٔ واژن و مقعد چندان زیاد است و نه مهارت پاک کردن صحیح مقعد در بسیاری از دختران کوچک. اگر این ناحیه تمیز نماند، ای-کولی و سایر باکتری‌های دستگاه گوارش او به راحتی می‌توانند به دهانه‌ٔ واژن راه پیدا کنند.

وضعیت بدن هنگام ادرار کردن

دخترتان مثل بیشتر دخترهای کوچک، احتمالاً با زانوهای جفت‌شده کنار هم ادرار می‌کند. این احتمال بالا رفتن ادرار به سمت واژن و ایجاد عفونت را بیشتر می‌کند.

کرمک

این انگل‌ها که به کرم‌های سنجاقی نیز معروف هستند، در بچه‌ها شایعند. کرمک‌ها معمولاً تخم‌های خود را دور مقعد می‌گذارند. اگر دخترتان کرمک داشته باشد، آنها و خارش و تحریکاتی که ایجاد می‌کنند ممکن است به اندام تناسلی و واژن او سرایت کرده باشند.

اشیای خارجی

تکه‌های دستمال توالت یا اشیا دیگر می‌توانند در واژن دخترتان گیر کنند و باعث ایجاد بو و ترشحات، و حتی خونریزی شوند.

تحریک‌کننده‌های خارجی

گاهی اوقات فقط به یک روز گرم و لباس‌هایی تنگ و تنفس‌ناپذیر مانند لباس رقص و باله، شلوار جین تنگ یا شورت نایلونی نیاز است تا پوست حساس ملتهب شود. حمام حباب‌دار و صابون‌های قوی نیز می‌توانند باعث قرمزی و خارش شوند.

کاندیدا یا قارچ

اگرچه عفونت‌های مخمری دردسری شایع برای خانم‌هاست، اما معمولاً در دخترانی که بلوغ را شروع نکرده‌اند، بروز نمی‌کنند. مگر این‌که دخترتان اخیراً دوره‌ای از مصرف آنتی‌بیوتیک را تمام کرده باشد که می‌تواند تعادل باکتری‌های مفید و مضر در سیستم بدن او را بر هم بزند یا هنوز پوشک یا شورت آموزشی بپوشد یا سیستم ایمنی بدنش تضعیف شده باشد. در غیر این صورت بعید است که دخترتان این قارچ را داشته باشد. کاندیدا ترشحات زرد مایل به سفیدی شبیه پنیر دلمه‌ای ایجاد می‌کند و باعث قرمزی شدید و التهاب اندام تناسلی می‌شود.

عفونت‌های مخمری مزمن در بچه‌ها ممکن است نشانه‌ای از دیابت یا سرکوب سیستم ایمنی باشد. اگر دخترتان مکرراً کاندیدا دارد، در مورد شناسایی علل احتمالی با پزشک کودک خود صحبت کنید.

آزار جنسی

بچه‌هایی که هیچ گونه تماس جنسی با بزرگسالان ندارند، به‌طورکلی از باکتری‌های منتقله از راه رابطهٔ جنسی که باعث التهاب واژن در نتیجه‌ بیماری‌هایی مانند تریکومونیازیس، کلامیدیا و سوزاک می‌شوند، در امان هستند. اگر کشت ترشحات دخترتان برای این بیماری‌ها یا سایر بیماری‌های آمیزشی مثبت شود، او باید از نظر سوءاستفاده‌ٔ جنسی ارزیابی شود.

در مورد علائم آزار جنسی کودکان بدانید.

چسبندگی لابیا

لبه‌های داخلی واژن یا لابیای مینور در حدود 2 درصد از دختران حداکثر شش ساله به هم می‌چسبند. چسبندگی لابیا عارضه‌ای جدی نیست، اما می‌تواند در ایجاد التهاب واژن نقش داشته باشد.

یک بیماری پوستی

لیکن اسکلروزیس نوعی بیماری غیرشایع پوستی است که با بروز آن، نواحی تکه‌تکه، سفید و نازکی روی پوست و اغلب در دستگاه تناسلی ظاهر می‌شود. این عارضه ممکن است باعث حساسیت زیاد پوست و التهاب واژن شود.

التهاب واژن چگونه تشخیص داده و درمان می‌شود؟

یک پزشک خوب ابتدا باید با شما و دخترتان در مورد علائم و هر گونه بیماری یا داروهای مصرفی اخیر او، چگونگی استحمام و آنچه دخترتان دوست دارد بپوشد و همچنین در مورد این‌که پس از استفاده از دستشویی چگونه خود را پاک می‌کند، صحبت خواهد کرد.

سپس پزشک ناحیه‌ٔ تناسلی خارجی دخترتان را با ملایمت معاینه می‌کند. این ممکن است برای دختر شما ناخوشایند یا ناراحت‌کننده باشد، اما صدمه‌ای نخواهد دید و چیزی وارد واژنش نخواهد شد. در صورت وجود ترشحات، پزشک ممکن است با یک چوب پنبه از آن نمونه‌ بردارد.

پزشک التهاب واژن دخترتان را با توجه به علت آن درمان می‌کند. اگر مشخص شود که مشکل عفونت باکتریایی است، احتمالاً نسخه‌ای برای آنتی‌بیوتیک‌ها دریافت می‌کند. پزشک به شما خواهد گفت که چگونه می‌توانید به کاهش درد فوری او کمک کنید.

حمام‌های مکرر با آب گرم بدون صابون، کمپرس سرد، نشستن در وان حاوی نمک حمام یا اپسوم و احتمالاً استفاده از دستمال مرطوب مناسب پوست حساس ممکن است مفید باشد. همچنین احتمالاً پزشک توصیه می‌کند او پس از دستشویی کردن خود را از جلو به عقب بشوید و خشک کند و لباس نخی گشاد بپوشد تا هوا بتواند وارد شود و اندام تناسلی‌اش را خشک نگه دارد.

همچنین با توجه به تشخیص، پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک موضعی، کرم ضدقارچ، کرم هیدروکورتیزون یا پمادی را برای تسریع بهبود و تسکین درد توصیه کند.

محافظت بافت حساس از تحریک مداوم مهم است، زیرا بافت تحریک‌شده در مقایسه با بافت طبیعی بیشتر احتمال عفونی شدن دارد و ناحیهٔ واژن، تاریک، مرطوب و گرم است و مطلوب‌ترین محیط برای رشد و تکثیر ارگانیسم‌های ایجاد‌کننده‌ٔ عفونت به شمار می‌آید.

آیا می‌توان از التهاب واژن پیشگیری کرد؟

هیچ تضمین قطعی‌ وجود ندارد، اما چند راهکار هست که می‌توانید برای کاهش احتمال ابتلای دخترتان به یک دوره‌ٔ مجدد از آن یا ابتلا به آن در وهله‌ٔ اول را انجام دهید. برخی از این راهکارها شامل موارد زیر است:

تمیز نگه داشتن اندام تناسلی 

با مطمئن شدن از این‌که او پس از استفاده از توالت خود را از جلو به عقب خشک می‌کند، ناحیه‌ٔ تناسلی او را تا حد ممکن تمیز نگه دارید. این عادت خوبی هم برای بعد از مدفوع و هم برای دفع ادرار است. همچنین برای خشک کردن از یک دستمال توالت بدون رایحه و رنگ استفاده کنید و از محصولات معطر دوری کنید.

در مورد آموزش توالت رفتن به دخترها بدانید.

ادرار کردن با زانوهای دور از هم

دخترتان را تشویق کنید که با زانوهای جدا از هم ادرار کند. این کار باعث می‌شود ادرار به سمت واژن نرود. نشاندن او روی توالت به سمت عقب، یعنی رو به سمت درپوش توالت فرنگی به باز شدن لابیا هنگام دفع ادرار کمک می‌کند. همچنین به او یاد بدهید که هم قبل و هم بعد از استفاده از توالت دست‌های خود را خوب بشوید.

خودداری از نشستن در وان پر از کف

از نشستن در وان حمام پر از کف و حباب‌دار و صابون‌های قوی دوری کنید. در واقع، وقتی او در آب است، صابون را در وان نگذارید. اگر موهایش را در وان می‌شویید، این کار را در انتهای حمام انجام دهید تا مدت زیادی در آب حاوی شامپو ننشیند. بعد از استحمام او را با خوب آبکشی کنید. اگر دخترتان اغلب به التهاب واژن مبتلا می‌شود، برای حمام دادن به جای وان از دوش استفاده کنید و استفاده از صابون برای ناحیهٔ تناسلی او را محدود کنید.

خشک شدن کامل

بعد از حمام، قبل از این‌که به او لباس بپوشانید مطمئن شوید که کاملاً خشک شده است. چند ثانیه سشوار گرفتن با درجه‌ٔ پایین و از فاصلهٔ ۳۰ سانتی‌متری می‌تواند به خشک شدن بین پاهای او کمک کند.

قوانینی در مورد لباس

چند قانون را در مورد لباس اجرا کنید. شلوار جین تنگ، شورت نایلونی، جوراب شلواری یا لباس‌های دیگری که گردش هوا را محدود می‌کنند، ممنوع کنید. لباس‌های پنبه‌ای گشاد را انتخاب کنید. سعی کنید زمان پوشیدن لباس‌های خاص مثل لباس رقص باله، شلوار تنگ یا جوراب شلواری و لباس شنای نایلونی خیس را محدود کنید. اگر دخترتان می‌خواهد در مایوی خود بماند، یک مایوی خشک داشته باشید که بعد از شنا بپوشد. لباس زیر او را با مواد شوینده‌ٔ ملایم بشویید و از مواد افزودنی دستگاه خشک‌کن مانند نرم‌کننده‌ٔ پارچه استفاده نکنید. 

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط