پردهٔ بکارت بسته یا مسدود

پردهٔ بکارت بسته یا مسدود

پردهٔ بکارت بسته یک عارضهٔ مادرزادی نادر است که با یک جراحی بی‌خطر و مطمئن به نام هایمنکتومی قابل درمان است. هنگامی که پردهٔ بکارت درمان شد، می‌توانید قاعدگی بدون درد داشته باشید و در صورت تمایل از تامپون استفاده کنید. افرادی که دارای پردهٔ بکارت بسته هستند، زندگی جنسی و بارداری طبیعی خواهند داشت. در این مطلب با علائم، علل ایجاد، تشخیص و درمان این عارضه آشنا شوید.

پردهٔ بکارت

پردهٔ بکارت یک غشای کوچک و نازک در دهانهٔ واژن است. این پرده در واقع تکه‌های بافت باقی‌مانده از زمانی است که واژن در طول رشد جنین در حال شکل‌گیری بود. هیچ‌کس کاملاً مطمئن نیست که نقش پردهٔ بکارت چیست، اما برخی فکر می‌کنند که برای کمک به جلوگیری از ورود باکتری‌ها به واژن ایجاد شده است.

پردهٔ بکارت به مرور زمان تغییر می‌کند. در بدو تولد ضخیم است اما به تدریج به دلیل هورمون‌ها، فعالیت‌های بدنی یا قرار دادن تامپون حالت کششی خود را از دست می‌دهد. بیشتر پرده‌های بکارت‌ در بدو تولد یک حلقه را دور دهانهٔ واژن تشکیل می‌دهند، اما پس از آن کوچک می‌شوند و فقط قسمت کوچکی از دهانهٔ واژن را می‌پوشانند. پردهٔ بکارت همرنگ پوست اطراف واژن، یعنی گوشتی‌رنگ است. این پرده در نوزادان بیشتر قابل رویت است، زیرا فرصت تحلیل رفتن نداشته است.

پردهٔ بکارت بسته

پردهٔ بکارت بدون منفذ عارضهٔ نادری است که در آن پردهٔ بکارت کاملاً دهانهٔ واژن را می‌پوشاند. این وضعیت یک ناهنجاری مادرزادی تلقی می‌شود. پردهٔ بکارت بافتی است که به طور معمول دهانهٔ واژن را احاطه می‌کند. وقتی پرده بسته است، این بافت کل دهانهٔ واژن را مسدود می‌کند و هیچ سوراخی وجود ندارد.

اگر پردهٔ بکارت بسته دارید، ممکن است تا زمانی که به سن بلوغ نرسیده‌اید و مشکلاتی در ارتباط با قاعدگی نداشته باشید، متوجه آن نشوید. در این شرایط خون در طول قاعدگی در داخل واژن گیر می‌کند زیرا پردهٔ بکارت خروجی رحم را می‌پوشاند. این وضعیت می‌تواند باعث درد و علائم دیگری شود زیرا خون پریود در داخل واژن تجمع می‌کند.

پردهٔ بکارت بسته و مشکل پریود شدن

اگر پردهٔ بکارت بسته دارید، معمولاً هنوز تخمک‌گذاری و قاعدگی دارید، اما خون جایی برای خارج شدن ندارد. خون در واژن و در نهایت در رحم یا لوله‌های فالوپ گیر می‌کند. زمانی که پردهٔ بکارت بسته دارید، پریود معمولی ندارید، زیرا مسیر خروج خون از واژن مسدود شده است.

علائم پردهٔ بکارت بسته

علائم ناشی از برگشت خون به واژن، رحم یا لوله‌های فالوپ است و می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد شکم یا لگن
  • احساس پری در شکم
  • نداشتن قاعدگی یا آمنوره
  • ادرار دردناک یا دیسوریا
  • دفع دردناک یا یبوست

پردهٔ بکارت بسته را می‌توان در نوزادان طی معاینهٔ فیزیکی واژن یا در سال‌های نوجوانی پس از بلوغ تشخیص داد. در صورت تجربهٔ درد لگن، عقب افتادن قاعدگی یا سایر علائم پردهٔ بکارت بسته با پزشک خود تماس بگیرید. 

علل ایجاد پردهٔ بکارت مسدود

چه چیزی باعث ایجاد پردهٔ بکارت بسته می‌شود؟ هیچ‌کس نمی‌داند چرا برخی افراد پردهٔ بکارت بسته دارند. این وضعیت در دوره جنینی در رحم مادر ایجاد شده و کودک با آن متولد می‌شود. پردهٔ بکارت باید در طول رشد جنین باز شود اما در مورد پردهٔ بکارت مسدود، این اتفاق نمی‌افتد.

آزمایش‌ها و تشخیص پردهٔ بکارت بسته

پردهٔ بکارت بسته چگونه تشخیص داده می‌شود؟ پردهٔ بکارت بسته در طول معاینه تشخیص داده می‌شود. این تشخیص ممکن است در زمان تولد نوزاد یا بعد از آن و در سال‌های نوجوانی اتفاق بیفتد. هنگامی که یک نوزاد تازه متولد شده دارای پردهٔ بکارت بسته است، اغلب به صورت یک برآمدگی کوچک دیده می‌شود. در نوجوانان، پردهٔ بکارت بسته پس از شروع علائم یا در طول معاینه روتین متخصص زنان تشخیص داده می‌شود.

پزشک با انجام یک معاینه بصری از فرج، پردهٔ بکارت و دهانه واژن، عارضه پردهٔ بکارت بسته را تشخیص می‌دهد. او در معاینه می‌تواند بافت پرده را که دهانه واژن را پوشانده است، ببینند. ممکن است برای دیدن بهتر بافت و تأیید این تشخیص، سونوگرافی تجویز شود.

درمان پردهٔ بکارت بسته

یک عمل جراحی جزئی به نام هایمنکتومی (Hymenectomy) می‌تواند پردهٔ بکارت را باز کند یا آن را بردارد. این عمل تحت بیهوشی عمومی در بیمارستان انجام می‌شود. اگر پردهٔ بکارت بسته در یک نوزاد تشخیص داده شود، بیشتر پزشکان برای انجام عمل جراحی صبر می‌کنند تا فرد بزرگ‌تر شود.

حین عمل هایمنکتومی، متخصص زنان از قیچی یا چاقوی جراحی برای ایجاد یک سوراخ در پردهٔ بکارت استفاده می‌کند. با این کار، خون گیرکرده در پشت آن تخلیه خواهد شد. سپس از بخیه‌های قابل جذب برای متصل کردن بافت پردهٔ بکارت به دیوارهٔ واژن و ایجاد شکاف استفاده می‌کنند.

در برخی موارد، از شما خواسته می‌شود که برای جلوگیری از بسته شدن سوراخ بعد از جراحی، از گشادکنندهٔ واژن استفاده کنید. این وسیله چیزی شبیه تامپون است که برای چند دقیقه در روز یا طبق تجویز پزشک در واژن قرار می‌دهید.

هایمنکتومی هیچ عارضهٔ درازمدتی ندارد و بیشتر افراد بدون هیچ مشکلی بهبود می‌یابند. پس از آن، شما دورهٔ قاعدگی خواهید داشت و می‌توانید از تامپون استفاده کنید. هایمنکتومی در بیشتر موارد تأثیری روی رابطهٔ جنسی، بارداری و زایمان ندارد.

زمان مراجعه به پزشک بعد از درمان

اگر جراحی درمان پردهٔ بکارت بسته را انجام داده‌اید، در شرایط زیر باید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • علائم عفونت مانند قرمزی، تب یا ترشحات چرک‌مانند دارید.
  • فکر می‌کنید واژن شما در حال بسته شدن است.

عوارض احتمالی درمان پردهٔ بکارت بسته

مانند بیشتر جراحی‌ها، ریسک‌هایی در ارتباط با هایمنکتومی وجود دارد:

  • التهاب یا تورم
  • خونریزی شدید
  • عفونت
  • ایجاد بافت اسکار
  • آسیب به ناحیهٔ اطراف پردهٔ بکارت
  • واکنش آلرژیک به داروهای مصرفی

عوارض جانبی درمان پردهٔ بکارت بسته

آیا درمان پردهٔ بکارت بسته عوارض جانبی دارد؟ عوارض جانبی درمان پردهٔ بکارت بسته خفیف است و شامل درد و حساسیت به لمس در آن ناحیه می‌شود. شما می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه برای تسکین درد استفاده کنید. پزشک ممکن است محض احتیاط آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

جلوگیری از بروز پردهٔ بکارت بسته

چگونه می‌توانم از پردهٔ بکارت بسته جلوگیری کنم؟ هیچ کاری نمی‌توانید برای کنترل شکل پردهٔ بکارت یا نحوهٔ رشد واژن خود انجام دهید. پردهٔ بکارت زمانی که هنوز در رحم مادرتان هستید شکل می‌گیرد. دلیل دقیق وقوع آن هنوز ناشناخته است، اما برخی شواهد نشان داده‌اند که می‌تواند ارثی باشد.

سؤالات متداول در مورد پردهٔ بکارت مسدود

پردهٔ بکارت چه شکلی است؟

پردهٔ بکارت به مرور زمان تغییر می‌کند. در بدو تولد ضخیم است اما به تدریج به دلیل هورمون‌ها، فعالیت‌های بدنی یا قرار دادن تامپون حالت کششی خود را از دست می‌دهد. بیشتر پرده‌های بکارت‌ در بدو تولد یک حلقه را دور دهانهٔ واژن تشکیل می‌دهند، اما پس از آن کوچک خواهند شد و فقط قسمت کوچکی از دهانهٔ واژن را می‌پوشانند. پردهٔ بکارت همرنگ پوست اطراف واژن است. این پرده در نوزادان بیشتر قابل رویت است، زیرا فرصت تحلیل رفتن نداشته است.

پردهٔ بکارت بسته چقدر رایج است؟

پردهٔ بکارت بسته یک عارضهٔ نادر است و فقط در حدود 5 درصد از افراد وجود دارد.

آیا با پردهٔ بکارت بسته هنوز هم پریود می‌شوید؟

اگر پردهٔ بکارت بسته دارید، معمولاً هنوز تخمک‌گذاری و قاعدگی دارید، اما خون جایی برای خارج شدن ندارد. خون در واژن و در نهایت در رحم یا لوله‌های فالوپ گیر می‌کند. زمانی که پردهٔ بکارت بسته دارید، پریود معمولی ندارید، زیرا مسیر خروج خون از واژن مسدود شده است.

اگر پردهٔ بکارت بسته باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر پردهٔ بکارت بسته دارید، ممکن است تا زمانی که به سن بلوغ نرسیده‌اید و مشکلاتی در ارتباط با قاعدگی نداشته باشید، متوجه آن نشوید. در این شرایط خون در طول قاعدگی در داخل واژن گیر می‌کند زیرا پردهٔ بکارت خروجی رحم را می‌پوشاند. این وضعیت می‌تواند باعث درد و علائم دیگری شود، زیرا خون پریود در داخل واژن تجمع می‌کند.

آیا بعد از درمان پردهٔ بکارت مسدود پریودهای طبیعی خواهم داشت؟

بله. شما باید بتوانید عادت ماهانهٔ طبیعی داشته باشید. پس از درمان پردهٔ بکارت بسته هیچ اثر طولانی‌مدتی وجود ندارد. کسانی که این مشکل را درمان می‌کنند می‌توانند رابطهٔ جنسی داشته باشند، باردار شوند و کودکان خود را به دنیا بیاورند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط