ارگاسم و ورود اسپرم حین رابطهٔ جنسی به بدن مادر باردار

ارگاسم و ورود اسپرم حین رابطهٔ جنسی به بدن مادر باردار

وقتی بچه بودیم، مامان و باباها در پاسخ به سؤال «بچه‌ها از کجا می‌آن؟»، از مثال پرندگان، حشرات، گل‌ها و گاهی از خوردنی‌هایی که باعث به وجود آمدن نی‌نی توی دل آدم می‌شوند زیاد برایمان گفته‌اند. بگذریم! به هر حال، هر کودکی یک روزی باید یاد بگیرد که نوزادها چگونه به وجود می‌آیند! اما چیزی که شاید هرگز در کلاس آموزش جنسی پوشش داده نشده باشد، چون می‌دانیم خیلی چیزها در این کلاس مورد توجه قرار نمی‌گیرد این است که وقتی در حین بارداری به رابطهٔ جنسی ادامه می‌دهید، چه اتفاقی می‌افتد. در این مطلب با جواب سؤالات زیاد شما در مورد ورود اسپرم و ارگاسم شدن مردان در بدن زنان در بارداری آشنا شوید.

در بدن یک زن باردار چه اتفاقی برای اسپرم می‌افتد؟

آیا ممکن است در طول بارداری دوباره حامله شد؟ آیا داشتن رابطهٔ جنسی در دوران بارداری مفید یا بی‌خطر است؟ در بدن زنان باردار چه اتفاقی برای اسپرم می‌افتد؟ اگر شما یا همسرتان باردار هستید و نمی‌دانید که ادامه رابطهٔ جنسی چطور باید باشد، ما پاسخ سؤالات شما را داریم. 

اسپرم در بدن یک زن باردار کجا می‌رود؟

بسیاری از زنان باردار و همسرهایشان نگرانند که اسپرم همسرشان بعد از انزال در حین رابطهٔ جنسی به نوعی روی جنین در حال رشد آنها تأثیر بگذارد یا این‌که با داشتن رابطهٔ جنسی به کودک آسیب برسانند. یک نظرسنجی در سال 2014 نشان داد که 80 درصد از مردان نگران بودند که به فرزند آیندهٔ خود در اثر دخول آسیب برسانند.

اگر در حال حاضر چنین احساسی دارید، می‌توانید نفس راحتی بکشید. منی و اسپرمی که در طول رابطهٔ جنسی واژینال وارد واژن می‌شود به کودک آسیبی نمی‌رساند و بیشتر آن از طریق دهانهٔ واژن از بدن خارج می‌شود.

به لطف جفت، کیسهٔ آمنیوتیک یا کیسهٔ آب و پلاگ مخاطی که مثل یک سد دهانهٔ رحم را پوشانده است، جنین دارای یک سیستم حفاظتی خواهد بود که در مورد آنچه وارد می‌شود و آنچه خارج می‌ماند بسیار دقیق و سختگیر است. این محافظ‌ها، علاوه بر مسدود کردن ورود اسپرم، جنین در حال رشد را از تماس با آلت تناسلی همسرتان نیز محافظت می‌کنند، حتی هر قدر هم که دخول عمیق باشد.

آیا یک زن باردار می‌تواند همزمان کودک دیگری را باردار شود؟

علاوه بر این‌که در بارداری‌های طبیعی و کم‌خطر می‌توانید از نبود ورود اسپرم آسوده‌خاطر باشید، بلکه خیالتان راحت خواهد شد اگر بدانید باردار شدن مجدد یک زن باردار اتفاقی بسیار بعید است. بارداری مضاعف یا سوپرفتاسیون به بیان ساده بارداری‌ای است که پس از یک بارداری از قبل موجود، شروع می‌شود.

خیلی عجیب به نظر می‌رسد ولی شواهد بارداری مضاعف در انواع پستانداران دیگر به خوبی ثبت شده است اما به دلایلی بروز آن در انسان بسیار بعید است. در حقیقت، تاکنون کمتر از 10 مورد بارداری مضاعف انسانی در منابع پزشکی گزارش شده است و چند دلیل برای آن وجود دارد.

اولاً، یک زن برای باردار شدن باید تخمک‌گذاری کند و فرایند تخمک‌گذاری اساساً در طول بارداری به دلیل ترشح برخی هورمون‌ها متوقف می‌شود.

دوماً، حتی اگر یک زن باردار تخمک‌گذاری کند، اسپرم باید بتواند به آن تخمک برسد. اما به لطف پلاگ مخاطی، مسیر رسیدن اسپرم به تخمک در اوایل بارداری مسدود می‌شود. اگرچه این هدف اصلی پلاگ مخاطی نیست، اما ویژگی‌های خاص پلاگ که باکتری‌ها و عفونت را مسدود می‌کند، روی اسپرم نیز اثر می‌گذارد.

سوماً، برای این‌که بارداری قابل دوامی رخ دهد، تخمک بارورشده باید با موفقیت در رحم لانه‌گزینی کند. این کار نیازمند تعادل هورمونی است که معمولاً در دوران بارداری وجود ندارد.

با توجه به همۀ این عوامل، بارداری مضاعف یک احتمال فوق‌العاده نادر است. پس، به محض این‌که بارداری قابل دوامی ایجاد شد، بدن شما تابلوی «اتاق خالی نداریم» را جلوی رحم آویزان می‌کند.

آیا اسپرم برای زنان باردار بی‌خطر است؟

اسپرم معمولاً برای زنان باردار و جنین‌ بی‌خطر تلقی می‌شود. با این حال، اگر به دلیل عوامل خطر مرتبط با بارداری خود در مورد ایمنی کلی رابطهٔ جنسی سؤالی دارید، با پزشک خود مشورت کنید. از طرفی هم، نه تنها اسپرم بی‌خطر است، بلکه این امکان وجود دارد که داشتن رابطهٔ جنسی و تماس با اسپرم قبل از بارداری و در طول آن فوایدی به شرح زیر داشته باشد:

  • اسپرم و رابطهٔ جنسی واژینال می‌تواند به القای زایمان در موعد مقرر کمک کند. اکسی‌توسین، یکی از هورمون‌های کلیدی در پیشرفت زایمان، در طول رابطۀ جنسی ترشح می‌شود و ارگاسم نیز انقباضات زایمان را تقلید می‌کند. همچنین، پروستاگلاندین‌های موجود در اسپرم می‌توانند به آماده شدن دهانهٔ رحم کمک کنند. اما نگران نباشید، چون در بارداری‌های کم‌خطر، داشتن رابطهٔ جنسی در دوران بارداری باعث زایمان زودرس نمی‌شود.
  • بهبود خلق و خو و افزایش جریان خون قلبی عروقی از مزایای رایج رابطهٔ جنسی برای زنان باردار است و می‌تواند به جنین نیز منتقل شود.
  • یک بررسی اخیر قرار گرفتن در معرض اسپرم همسر قبل از بارداری را با خطر پایین‌تر پره‌اکلامپسی در بین مادرانی که برای بار اول باردار می‌شوند، ارتباط داده است.

اگر تصمیم به داشتن رابطهٔ جنسی در دوران بارداری دارید، نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که عفونت‌های مقاربتی و آمیزشی (STI) همچنان در دوران بارداری قابل انتقال هستند، بنابراین باید از روش محافظتی مناسب استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که محافظت در برابر عفونت در دوران بارداری بسیار مهم است، زیرا هر گونه التهاب لگنی می‌تواند به زایمان زودرس، سقط جنین یا سایر عوارض سلامت برای مادر و جنین منجر شود.

جمع‌بندی کلی

اگرچه در صورت باردار بودن احتمال لقاح یک جنین دیگر تقریباً صفر است، باز مهم است که سایر مزایا و ریسک‌های فعالیت جنسی را در نظر بگیرید.

در حالت حداقلی، بارداری می‌تواند بر میل جنسی و پوزیشن‌های راحت برای شما در حین رابطۀ جنسی تأثیر بگذارد، بنابراین مهم است که با همسرتان در مورد تغییرات زندگی جنسی در دورۀ بارداری صحبت‌های صریحی داشته باشید.

اگر سؤالی در مورد ایمنی رابطه جنسی در دوران بارداری دارید، حتماً با پزشک خود در میان بگذارید. آموزش جنسی پزشکان بسیار فراتر از یادگیری در مورد پرندگان و زنبورها بوده است! 

پوزیشن‌های سکس در بارداری را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط