لابیاپلاستی

لابیاپلاستی

لابیاها چین‌های پوستی اطراف دهانهٔ واژن هستند که از دهانهٔ مجرای ادرار و واژن محافظت می‌کنند. برخی از زنان به این دلیل که ظاهر لابیای خود را دوست ندارند تصمیم به انجام لابیاپلاستی می‌گیرند. لابیاپلاستی که جراحی پلاستیک روی لابیاهاست، می‌تواند به جهت زیبایی، درمانی یا بخشی از عمل تأیید جنسیت انجام شود. لابیاپلاستی شکل لابیاها را تغییر می‌دهد و معمولاً آنها را کوچک‌تر می‌کند یا نامقارن بودن آنها را برطرف خواهد کرد. در این مطلب با همه چیز در مورد لابیاپلاستی آشنا شوید.

لابیاپلاستی

در دو طرف دهانهٔ واژن چین‌خوردگی‌های پوستی به شکل کاملاً طبیعی مشاهده می‌شود. خارجی‌ترین بخش یا چین‌های بیرونی، لابیای ماژور نامیده می‌شوند و چین‌های داخل، لابیا مینور نام دارند. چین‌های گوشتی ماژور و مینور از اندام تناسلی خارجی محافظت می‌کنند و بعد از بلوغ با رشد موها در ناحیهٔ تناسلی پوشیده می‌شوند. گاهی پوست اضافه در اطراف واژن می‌تواند پیچ بخورد و حین فعالیت بدنی، ورزش و هنگام نزدیکی جنسی تولید ناراحتی کند و لابیاپلاستی یک نوع اقدام جراحی برای کاهش یا حتی افزایش سایز لابیاهاست که می‌­تواند لابیاها را کوچک‌تر کند یا به هر دو طرف شکل همسان و متقارنی بدهد.

این عمل می‌تواند به تنهایی یا همراه واژینوپلاستی انجام و با هدف بهبود شکل ظاهری اندام تناسلی، کاهش ناراحتی یا احساس بهتر هنگام انجام فعالیت‌های روزمره یا بخشی از پروسهٔ تأیید جنسیت به کار رود. در طول انجام عمل با توجه به دلیل انجام آن، جراح یکی از این سه مورد را انجام می‌دهد:

  • بخش‌هایی از بافت لابیا را برای کاهش اندازهٔ آن برمی‌دارد.
  • مواد پرکننده؛ یعنی فیلر یا چربی به لابیا تزریق می‌کند تا بزرگ شود. 
  • لابیا را با استفاده از بافت‌های دیگر بازسازی یا طراحی می‌کند.

در مورد جراحی‌های اندام تناسلی زنان بدانید.

علل انجام لابیاپلاستی

چه کسانی نیاز به لابیاپلاستی دارند؟  همان‌طور که اشاره شد، انجام عمل لابیاپلاستی با اهداف درمانی، زیبایی و تأیید هویت جنسیتی افراد صورت می‌گیرد. علل انجام لابیاپلاستی به شکل زیر است:

علل پزشکی و فیزیکی انجام لابیاپلاستی

علل پزشکی و فیزیکی لابیاپلاستی عبارت است از:

  • حفظ تناسب لوب کوچک و بزرگ؛ کاهش اندازهٔ لوب‌های کوچک به طوری که از لبه‌های لابیا بزرگ بیرون نزند. بافت اضافی لابیا می‌تواند پیچ بخورد، بچرخد، تحت فشار قرار بگیرد یا کشیده شود و باعث ناراحتی در حین ورزش، فعالیت‌های فیزیکی مانند دوچرخه‌سواری یا دویدن و نزدیکی جنسی نیز بشود.
  •  بهبود اصول بهداشتی و سلامت دستگاه تناسلی؛ بافت اضافی می‌تواند مانع نظافت مناسب و موجب تجمع باکتری‌های زمینه‌ساز عفونت‌های دستگاه ادراری شود.

علل زیبایی و عاطفی انجام لابیاپلاستی

برخی از علل زیبایی و عاطفی جراحی لابیاپلاستی شامل موارد زیر است:

  • بازگرداندن ظاهری جوان‌تر پس از زایمان یا افزایش سن
  • برطرف کردن نامتقارن بودن و شکل ناهموار دوطرفهٔ لابیای مانور یا ماژور، یعنی زمانی که یک طرف بلندتر یا ظاهر متفاوتی نسبت به طرف دیگر دارد.
  • افزایش اعتماد به نفس و اصلاح ظاهر هنگام پوشیدن لباس‌های تنگ و رفع ناراحتی ناشی از بافت اضافی در لابیا هنگام پوشیدن لباس‌های تنگ 
  • افزایش احساس راحتی و اعتماد به نفس در مورد ظاهر اندام تناسلی در طول رابطهٔ جنسی

علل نامتناسب و بزرگ شدن لابیاها 

چه عواملی باعث بزرگ شدن و نامتناسب شدن اندازهٔ لابیاها می‌شود:

  • سن: یائسگی یا تغیییرات هورمونی باعث نازک شدن بافت لابیای بزرگ می‌شود که خود این باعث خواهد شد لابیای کوچک از لابیا بزرگ بیرون بزند. 
  • بارداری و زایمان
  • تغییرات وزنی
  • وراثت

لازم است بدانید که لابیاپلاستی نباید در دختران کمتر از ۱۸ سال انجام شود، زیرا لابیاها پس از بلوغ تا اوایل بزرگسالی به رشد خود ادامه می‌دهند.

تکنیک‌های لابیاپلاستی

کوچک کردن لابیاها

برای کاهش اندازهٔ لابیاها دو رویکرد کلی وجود دارد:

تکنیک Trim: در این روش بافت اضافی از لبهٔ بیرونی یک یا هر دو لابیا مینور برداشته می‌شود، به طوری که با لبه‌های لابیا ماژور در یک سطح قرار بگیرد یا جلوتر نزند.  

تکنیک Wedge: در این روش، جراح یک قطعه بافت را از نواحی داخلی یک یا هر دو لابیا مینور برمی‌دارد، اما زیر مخاط دست‌نخورده باقی می‌ماند. به طوری که وقتی لابیا بخیه می‌شود، لبهٔ چروکیده لابیا دست‌نخورده باقی می‌ماند. این کار ظاهر طبیعی‌تری را به لابیا مینور می‌دهد. به طور مشابه، برای کوچک کردن لابیا ماژور، می‌توان بخش داخلی هر لبه از لابیا ماژور را نیز برداشت.

جراح با در نظر گرفتن علایق و حصول نتیجهٔ دلخواه، از این روش‌ها یا هر روش ممکن دیگری استفاده خواهد کرد.

روش بزرگ‌سازی لابیا

برای بزرگ کردن لابیا ماژور، جراح مقدار کمی چربی را از ناحیهٔ دیگری از بدن مانند شکم یا ران به روش لیپوساکشن می‌گیرد و آن را به لابیا بزرگ تزریق می‌کند. همچنین می‌توان از طریق تزریق اسید هیالورونیک به لابیا ماژور، اندازهٔ لابیا را بزرگ کرد.

جراحی تأیید جنسیت

اگر لابیاپلاستی بخشی از جراحی تأیید جنسیت باشد ساخت لابیا از بافت‌های تناسلی موجود انجام خواهد شد. مطلب جراحی جراحی تأیید جنسیت را ببینید.

تمام برش‌ها در روش‌هایی که در بالا توضیح داده شد با بخیه‌های قابل جذب بسته خواهد شد که به مرور زمان حل و جذب می‌شود. برای پیشگیری از کشیده شدن بخیه‌ها، جراح ممکن است از شما بخواهد یک رژیم غذایی برای پیشگیری از یبوست دنبال کنید یا در صورت لزوم دارو مصرف کنید تا هنگام دفع لازم نباشد زور بزنید.

آمادگی قبل از عمل لابیاپلاستی

قبل از انجام لابیاپلاستی چه آمادگی‌هایی لازم است؟ قبل از انجام این عمل، ابتدا علت انجام، انتظارها و خطرها بررسی می‌شود. علاوه بر این، ممکن است پزشک شما را به یک روان‌درمانگر ارجاع دهد تا برای داشتن افسردگی و اضطراب مورد ارزیابی قرار بگیرید. اگر از ظاهر لابیای خود ناراضی هستید یا هنگام پوشیدن لباس‌های تنگ، انجام برخی ورزش‌ها یا در رابطهٔ جنسی احساس ناراحتی می‌کنید، لابیاپلاستی می‌تواند راهی باشد که احساس بهتری داشته باشید و اگر تحت عمل جراحی تأیید جنسیت هستید، لابیاپلاستی بخشی از فرایند بازسازی است.

صحبت کردن در مورد اندام تناسلی‌تان ممکن است سخت و ناراحت‌کننده به نظر برسد. جراح برای حمایت از شما به هر دلیلی که می‌خواهید چنین عملی را انجام دهید، در کنارتان است. از صحبت کردن در مورد اهداف جراحی و نگرانی‌های خود به‌هیچ‌وجه دریغ نکنید و پزشک را در مورد احتمال بچه‌دار شدن در آینده مطلع کنید. جراح به صحبت‌های شما گوش می‌دهد، جزئیات گسترده‌ای در مورد نحوهٔ انجام این روش و نتایجی که باید انتظار داشته باشید ارائه می‌دهد و پاسخگوی تمامی سؤالات شما خواهد بود.

هرچند گزارش افرادی که لابیاپلاستی انجام داده‌اند، حاکی از افزایش اعتماد به نفس، زندگی راحت‌تر و رابطهٔ جنسی بهتری است، اما این را هم در نظر داشته باشید، هیچ تضمینی وجود ندارد که با انجام لابیاپلاستی به طور کامل به نتیجهٔ مورد انتظارتان دست یابید و باید واقع‌بینانه اقدام به این جراحی کنید. به عبارت دیگر، با انجام این عمل لزوماً احساس بهتری نسبت به بدنتان نخواهید داشت. برخی از سؤالاتی که باید از پزشک و جراح خود در مورد لابیاپلاستی بپرسید اینهاست:

  • آیا انجام این جراحی مناسب من هست؟
  • مدت زمان بهبود چقدر است؟
  • لابیاپلاستی چه خطرها و عوارضی دارد؟
  • آیا انتظارات من از جراحی واقع‌بینانه است؟
  • آیا نیاز به تکرار این عمل در آینده خواهد بود؟

خطرها و عوارض جراحی لابیا

عوارض این نوع عمل نادر است، اما مانند هر روش جراحی می‌تواند با پیامدهای ناخوشایندی همراه باشد که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

  • برداشته شدن بیش از نیاز بافت یا برش ناکافی از بافت
  • خونریزی
  • کبودی یا هماتوم
  • عفونت
  • شکستگی زخم
  • باقی ماندن جای زخم
  • درد مداوم، درد در طول رابطهٔ جنسی یا از دست دادن حس در ناحیهٔ تناسلی

بهبود بعد از لابیاپلاستی

ممکن است به مدت چند روز تا یک هفته یا حتی بیشتر خونریزی داشته باشید که می‌توانید از پدهای بهداشتی روزانه استفاده کنید. در روزهای ابتدایی بعد از عمل، داشتن کمی درد، تورم و ناراحتی طبیعی است که معمولاً با مصرف داروهایی مانند استامینوفن قابل کنترل است. چنانچه درد و ناراحتی با مصرف داروها التیام نیافت، حتماً پزشک جراح خود را مطلع کنید.

درمان‌های خانگی، مانند کمپرس سرد به کاهش درد و تورم کمک می‌کنند. با مشورت پزشک یک کیسه یخ یا کمپرس سرد را روی ناحیه عمل و روی لباس زیر به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید و سپس بردارید. بیشتر افراد، تنها احساس درد خفیف یا حساسیت به لمس را برای چند روز گزارش کرده‌اند. تورم و درد طی چند هفتهٔ اول پس از جراحی به مرور کاهش می‌یابد. با این حال، ممکن است زمان کامل بهبود چهار تا شش ماه طول بکشد تا ورم کاملاً از بین برود.

برای پیشگیری از عفونت در محل جراحی، ممکن است آنتی‌بیوتیک خوراکی یا موضعی تجویز شود تا روی زخم جراحی بمالید. در طول دوران بهبود، از شلوارهای گشاد و لباس زیری که تنگ نباشد استفاده کنید. لباس‌های تنگ باعث ایجاد اصطکاک و کشیدگی می‌شود و بهبود زخم را به تأخیر می‌اندازند.

علائم خطرساز بعد از لابیاپلاستی

در صورت بروز عوارض زیر بلافاصله با مرکزی که عمل لابیاپلاستی را انجام داده‌اید یا پزشکتان تماس بگیرید:

  • تب
  • تورم بیش از حد یا بدتر شدن درد با گذشت زمان
  • افزایش خونریزی و خروج انبوه خون از محل جراحی
  • ترشحات چرکی یا تغییر رنگ در ترشحات
  • درد شدید هنگام ادرار یا مدوفوع
  • باز شدن محل جراحی

سؤالات رایج در مورد لابیاپلاستی

عمل لابیاپلاستی چقدر طول می‌کشد؟

لابیاپلاستی یک عمل سرپایی است و معمولاً طی دو ساعت به اتمام می‌رسد. البته در جراحی تأیید جنسیت به زمان بیشتری نیاز است.

چطور ناحیهٔ تناسلی را بشویید؟

برای شستن ناحیهٔ زخم فقط از آب ولرم و بدون صابون استفاده کنید. پس از ادرار کردن، ناحیهٔ مورد نظر را به آرامی پاک کنید یا آن را خشک کنید و از کشیدن دستمال روی آن اجتناب کنید. تمام دستورالعمل‌های پزشکتان برای ادرار کردن، عمل دفع و مخصوصاً تمیز نگه داشتن ناحیهٔ جراحی را به دقت دنبال کنید. 

چه زمانی فعالیت‌های روزمره و رابطهٔ جنسی را از سر بگیرید؟

با گذشت چند روز از عمل قادر خواهید بود به سر کار بازگردید و فعالیت‌های سبک را از سر بگیرید. اگر فعالیت‌های بدنی سنگین یا بلند کردن وزنه بخشی از فعالیت شغلی‌تان است، ممکن است لازم باشد مدت زمان بیشتری را در خانه بمانید. همچنین باید از انجام تمرینات ورزشی سنگین، دوچرخه‌سواری، دویدن، شنا و رابطهٔ جنسی به مدت چهار تا شش هفته اجتناب کنید. شروع زودهنگام این فعالیت‌ها می‌تواند روی زخم فشار وارد و بخیه‌ها را پاره کند و قاعدتاً بهبود را به تأخیر بیندازد.

ماندگاری نتایج لابیاپلاستی تا چه زمانی است؟

نتایج عمل لابیاپلاستی طولانی‌مدت است و تا زمانی که عوارض ایجاد نشود، ممکن است دیگر هرگز به این جراحی نیاز نداشته باشید. در صورت تزریق چربی یا فیلر ممکن است به مرور زمان نیاز به تمدید داشته باشد. همچنین لازم است بدانید که اگر تصمیم به بچه‌دار شدن بعد از عمل خود داشته باشید، ممکن است نتایج عمل را تحت تأثیر قرار دهد و به همین خاطر است که بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند تا زمان اتمام برنامه‌ریزی‌ها برای فرزنددار شدنشان برای انجام لابیاپلاستی صبر کنند.

آیا لابیاپلاستی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد؟

بیشتر طرح‌های بیمهٔ درمانی لابیاپلاستی یا سایر جراحی‌های پلاستیکی را که انتخابی هستند و از نظر پزشکی ضرورتی ندارند، پوشش نمی‌دهند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط