واژینوپلاستی

واژینوپلاستی

واژینوپلاستی یک عمل جراحی است که با هدف ترمیم واژن یا تأیید جنسیت انجام می‌گیرد. این روش به افرادی که می‌خواهند به هویت جنسیتی مورد علاقهٔ خود دست یابند کمک زیادی می‌کند. در این مطلب با واژینوپلاستی به شکل دقیق‌تر آشنا شوید.

واژینوپلاستی

واژینوپلاستی (Vaginoplasty) یک عمل جراحی است که با اهداف مختلف درمانی یا زیبایی انجام می‌شود، اما مهم‌ترین‌هایش ترمیم آسیب‌دیدگی‌های واژن و ایجاد واژن در افرادی است ‌که برای تأیید جنسیت مرد به زن اقدام کرده‌اند. آسیب واژن در طول زایمان طبیعی، افتادگی و شل شدن واژن یا عوارض ناشی از ابتلا به بیماری‌های کف لگن از جمله مواردی است که با واژینوپلاستی اصلاح می‌شود.

برخی جراحان ادعا می‌کنند که این جراحی حتی می‌تواند حساسیت واژن را بهبود بخشد اما کالج متخصصان زنان و زایمان امریکا (ACOG) این ادعا را قویاً به چالش کشیده است. اگرچه این درست است که بافت‌های واژن می‌توانند کشیده شوند، ولی سفت کردن بافت واژن به خودی خود نمی‌تواند تضمین‌کنندهٔ افزایش واکنش جنسی باشد، زیرا میل جنسی، برانگیختگی و ارگاسم، پاسخ‌هایی پیچیده و بسیار فردی هستند که هر قدر به عوامل زیبایی‌شناختی ارتباط دارند، به همان اندازه هم به عوامل احساسی، معنوی و بین فردی اشخاص مرتبط هستند. علاوه بر این، «حساسیت» جنسی به طور خودکار منجر به لذت بیشتر نمی‌شود و در واقع می‌تواند به درد بینجامد.

همچنین لابیاپلاستی که جراحی پلاستیک روی لابیا یا همان لبه‌های دور واژن است، می‌تواند به تنهایی یا همراه با واژینوپلاستی انجام شود. این جراحی می‌تواند روی لابیا ماژور، یعنی لبه‌های بزرگ‌تر و خارجی واژن یا لابیا مینور، یعنی لب‌های کوچک‌تر و داخلی واژن صروت گیرد. لابیاپلاستی شکل لابیاها را تغییر می‌دهد و معمولاً آنها را کوچک‌تر می‌کند یا عدم تقارن آنها را برطرف خواهد کرد.

در مورد اختلالات جنسی زنان بدانید.

جراحی ترمیمی یا جراحی زیبایی

برای تصمیم‌گیری در مورد انجام واژینوپلاستی، مهم است که تفاوت بین جراحی ترمیمی و جراحی زیبایی را بدانید. جراحی ترمیمی عملکرد یک عضو بدن را بهبود می‌بخشد، در حالی که جراحی زیبایی، ظاهر آناتومی طبیعی بدن را تغییر می‌دهد. در واقع می‌توانید آن را مثل عمل بینی در نظر بگیرید. یک جراح می‌تواند حفره‌های داخلی بینی را بازسازی کند تا بهتر نفس بکشید؛ یا شکل بینی را تغییر دهد، فقط به این علت که ظاهر بهتری داشته باشد.

این یک تمایز مهم است، زیرا متخصصان زنان و زایمان برخی کشورها مثل امریکا، این جراحی‌ها و نتایج آنها را در رفع برخی مشکلات عملکردی، مانند بی‌اختیاری ادرار ارزیابی می‌کنند، اما این متخصصان به دلیل ریسک‌ها و نبود اطلاعات علمی در مورد ایمنی و اثربخشی جراحی زیبایی واژن، در مورد آن مشکوک و محتاط هستند.

برای مثال، برخی از روش‌های جراحی واژینوپلاستی در ابتدا به عنوان جراحی‌های ترمیمی برای ترمیم نقص‌های مادرزادی مثل واژن ناقص، واژن کوتاه یا واژن غایب مانند آژنزی واژن ایجاد شد و هدف جراحی‌ها این بود که یک دختر بتواند ادرار، قاعدگی و رابطهٔ جنسی طبیعی داشته باشد.

عمل واژینوپلاستی اخیراً از حالت درمانی به یک‌سری جراحی‌های زیبایی تبدیل شده است که به عنوان روش‌های جوان‌سازی واژن و «طراحی واژن» معرفی می‌شوند. جراحان پلاستیک و متخصصان زنان، گروهی از جراحی‌های زیبایی واژینوپلاستی را تبلیغ و ادعا می‌کنند که برای زنان مزایایی مشابه سایر جراحی‌های زیبایی از جمله زیبایی و افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس دارند، اما کالج متخصصان زنان و زایمان امریکا می‌گوید، اندام تناسلی زنان به طور طبیعی طیف گسترده‌ای دارد که همگی از نظر آناتومیک سالم و طبیعی هستند. به عبارت دیگر، هیچ ظاهر «درستی» برای واژن و لابیا وجود ندارد که باعث شود شکل‌های دیگر غیرطبیعی تلقی شوند.

اخیراً برخی جراحان فناوری لیزر را به عنوان جایگزینی برای چاقوی جراحی در عمل‌های جوان‌سازی واژن و سایر جراحی‌های واژن معرفی می‌کنند. هرچند برخی پزشکان روش‌های مختلف جوان‌سازی واژن را پیشنهاد می‌کنند، اما علم به شکل کامل آن را تأیید نمی‌کند و کارشناسان معتقدند که جراحی جوان‌سازی واژن به مطالعات علمی بیشتر برای تعیین اثربخشی و موفقیت آن نیاز دارد. همچنین هیچ‌کدام از جراحی‌های زیبایی واژینوپلاستی توسط کالج متخصصان زنان و زایمان امریکا به عنوان پروسه‌های جراحی روتین و پذیرفته‌شده تلقی نمی‌شوند.

علل انجام واژینوپلاستی

چه کسانی می‌توانند برای واژینوپلاستی اقدام کنند؟ همان‌طور که گفته شد، انجام عمل واژینوپلاستی با اهداف درمانی و زیبایی صورت می‌گیرد. افرادی که می‌توانند برای واژینوپلاستی اقدام کنند شامل موارد زیر هستند:

  • زنانی که قصد ترمیم نقص و آسیب‌های ناشی از زایمان، یا هر تروما و آسیب دیگری برای بهبود عملکرد جنسی دارند.
  • زنانی که پس از انجام رادیوتراپی یا برداشتن واژن برای درمان سرطان یا سایر شرایط، نیاز به بازسازی واژن دارند.
  • افراد تراجنسیت که تحت عمل جراحی تأیید جنسیت قرار می‌گیرند.
  • زنانی که با ناهنجاری‌های مادرزادی‌ای متولد می‌شوند که روی رشد و آناتومی واژن اثرگذار است. 

آمادگی و تصمیم‌گیری قبل از اقدام به واژینوپلاستی

بر اساس چیزی که گفته شد، واژینوپلاستی به دلایل زیادی انجام می‌شود و تکنیک عمل با توجه به هدف جراحی متفاوت است. این عمل برای کسانی که آسیب‌های ناشی از زایمان داشته‌اند، تحت درمان سرطان قرار گرفته‌اند، دارای ناهنجاری‌های مادرزادی و به دنبال تأیید جنسیت هستند انجام می‌شود. خطر و عوارض مرتبط و روند بهبود هم به نوع واژینوپلاستی ارتباط دارد. بنابراین، بهترین توصیه برای زنانی که قصد جراحی واژن را دارند این است که با پزشک خود در مورد احساسات و نگرانی‌های خود در مورد اندام تناسلی‌تان و همچنین انتظاراتی که از جراحی دارید صحبت کنید.

همچنین در مورد هر گونه گزینهٔ غیرجراحی احتمالی با پزشک مشورت کنید. به عنوان مثال، تمرینات هدفمند شبیه کگل می‌تواند عضلات ضعیف و شل واژن را تقویت کند و برانگیختگی جنسی را افزایش دهد. روان‌درمانی نیز می‌تواند به مسائل مربوط به عزت نفس و اعتماد به نفس جنسی بپردازد. همچنین برخی از سؤالاتی که باید از پزشک و جراح خود در مورد این جراحی بپرسید عبارت است از:

  • خطرها و عوارض کوتاه‌مدت و بلندمدت جراحی چیست؟
  • مزایای آن چیست؟
  • آیا پس از جراحی کاهش حس در واژن یا کلیتوریس را تجربه خواهم کرد؟
  • آیا جراحی روی توانایی من برای رسیدن به ارگاسم اثر می‌گذارد؟
  • آیا پس از جراحی محدودیتی برای استفاده از محصولات بهداشتی زنانه مانند تامپون وجود دارد؟
  • آیا جراحی روی توانایی بارداری و زایمان در آینده تأثیری دارد؟
  • آیا انتظارات من از جراحی واقع‌بینانه است؟
  • گزینه‌های غیرجراحی چیست؟

مطلب واژینیسموس را نیز ببینید.

عوارض و مزایای واژینوپلاستی

تا به امروز، آمار درست و قابل اعتمادی از رضایت طولانی‌مدت زنان و همچنین آمار عوارض ناشی از واژینوپلاستی منتشر نشده است. علاوه بر این، از آنجا که این جراحی‌ها مثل سایر جراحی‌ها در مجلات پزشکی معتبر ارزیابی نشده‌اند، برخی از این روش‌ها علامت تجاری دارند و تحت قانون کپی‌رایت هستند که برخی کارشناسان و متخصصان زنان و زایمان آنها را «اثبات‌نشده» می‌داند. اما عفونت، تغییرات دائمی در حساسیت آن ناحیه، درد ادامه‌دار و ایجاد جای زخم می‌تواند از عوارض واژینوپلاستی باشد. به‌طورکلی، خطرهای جراحی زیبایی واژن با توجه به هدف و روش جراحی متفاوت و رایج‌ترینشان شامل موارد زیر است:

خطر و مزایای واژینوپلاستی برای بازسازی واژن بعد از زایمان

خطرهای احتمالی شامل موارد زیر است:

  • دیسپارونی یا مقاربت دردناک
  • بی‌حسی یا از دست دادن حس در ناحیهٔ تناسلی

مزایای احتمالی نیز شامل موارد زیر است:

  • بهبود رضایت جنسی
  • افزایش عزت نفس

مزایا و خطر واژینوپلاستی بعد از جراحی تأیید جنسیت

یکی از مزایای اصلی و برجسته در مورد این عمل برای افرادی که با هدف تأیید جنسیت اقدام به واژینوپلاستی کرده‌اند، احساس رهایی و خاتمه دادن به حس ملال‌آور نبود تطابق هویت جنسیتی یا دیسفوریای جنسیتی است. این فواید بسیار زیادی روی سلامت روان افراد دارد و کیفیت زندگی آنها را به طور مطلوبی بهبود می‌بخشد. با این حال، برخی از عوارض احتمالی آن نیز به شکل زیر دور از انتظار نخواهد بود:

  • تنگی واژن
  • واژن کم‌‌عمق یا کوتاه
  • فیستول وزیکوواژینال یا ارتباط غیرطبیعی بین واژن و مجاری ادراری
  • فیستول رکتوواژینال یا ارتباط غیرطبیعی بین واژن و رکتوم
  • آسیب عصبی
  • نداشتن ظاهر کاملاً طبیعی و دلخواه

علائم خطرساز بعد از واژینوپلاستی

در صورت بروز عوارض زیر بلافاصله با مرکزی که عمل واژینوپلاستی را انجام داده‌اید یا پزشکتان تماس بگیرید: 

  • پانسمان‌های آغشته به خون، که می‌تواند نشانهٔ خونریزی بیش از حد باشد.
  • تب یا ترشحات زردرنگ از محل برش جراحی که می‌تواند نشان‌دهندهٔ عفونت باشند.
  • بروز دردی که به داروها پاسخ نمی‌دهد.
  • اگر علائم لختگی خون، مانند تورم غیرطبیعی در کشالهٔ ران یا ساق پا دارید.
  • استفراغ و ناتوانی در تحمل مایعات دارید.

سؤالات رایج در مورد واژینوپلاستی

آیا واژینوپلاستی همان جوان‌سازی واژن است؟

واژینوپلاستی تنها یکی از انواع روش‌ها برای بهبود ظاهر یا عملکرد واژن است که با اهداف درمانی هم انجام می‌شود. بنابراین، روش‌‌های دیگری هم برای جوان‌سازی واژن وجود دارد. انواع روش‌های جوان‌سازی واژن را ببینید.

قبل از انجام واژینوپلاستی چه آمادگی‌هایی لازم است؟

قبل از انجام این عمل، علاوه بر آموزش بیمار در مورد خطرها، مزایا، نکات مراقبتی پس از جراحی و توصیه‌هایی که خطر بروز عوارض را کاهش می‌دهند؛ مثل ترک سیگار، برای تأیید سلامت و آمادگی جراحی نیاز به ارزیابی‌های بیشتر، معاینات فیزیکی و بررسی سوابق پزشکی و برخی آزمایش‌ها نیز وجود دارد.

زمان بهبود بعد از واژینوپلاستی چقدر است؟

با توجه به وسعت جراحی، بهبود ممکن است از چند هفته تا چند ماه طول بکشد. مراقبت‌های بعد از جراحی به نوع واژینوپلاستی انجام‌‌شده ارتباط دارد.

آیا باید از گشادکنندهٔ واژن استفاده کنم؟

بعد از انجام جراحی واژینوپلاستی برای حفظ عمق و اتساع واژن ممکن است نیاز به استفاده از دیلاتور یا گشادکنندهٔ واژن داشته باشید که اگر لازم باشد پزشکتان در این مورد با شما صحبت خواهد کرد.

 آیا واژینوپلاستی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد؟

بیشتر طرح‌های بیمهٔ درمانی، واژینوپلاستی، لابیاپلاستی یا سایر جراحی‌های پلاستیکی را که انتخابی هستند و از نظر پزشکی ضرورتی ندارند، پوشش نمی‌دهند. 

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط