درد هنگام دخول چیست؟

درد هنگام دخول چیست؟

برخی از خانم‌ها ممکن است هنگام دخول، در واژن یا دهانه رحم خود احساس درد کنند که می‌تواند به قدری شدید باشد که ادامه رابطه را غیرممکن کند. رابطه جنسی دردناک می‌تواند تجربه‌ای ناامیدکننده و نگران‌کننده باشد که تاثیرات عمیقی بر روابط عاطفی و زندگی جنسی افراد می‌گذارد. این مشکل که به نام دیسپارونی شناخته می‌شود، ممکن است در قبل، حین یا پس از رابطه جنسی اتفاق بیفتد و این مشکل نه تنها از لذت جنسی می‌کاهد، بلکه ممکن است باعث اضطراب، استرس و کاهش صمیمیت بین زوج‌ها شود. با این حال، آگاهی از علل و درمان‌های موجود می‌تواند به بازگرداندن شادی و رضایت به زندگی جنسی شما کمک کند. اگر شما یا شریک زندگی‌تان از این مشکل رنج می‌برید خواندن این مطلب به شما کمک می‌کند که با مهم ترین دلایل دخول دردناک و روش درمان آن آشنا می شوید.

دیسپارونی چیست؟

دیسپارونی یا درد هنگام رابطه جنسی واژینال، یک مشکل شایع است که شامل درد مداوم یا مکرر در ناحیه تناسلی قبل، حین یا بعد از رابطه جنسی واژینال می‌شود. این درد ممکن است در ناحیه خارجی تناسلی مانند فرج، لابیاها یا دهانه واژن احساس شود یا در ناحیه داخلی مانند دهانه رحم، رحم یا پایین شکم تجربه شود.

این مشکل می‌تواند تاثیرات عاطفی و روانی قابل‌توجهی بر فرد بگذارد. این وضعیت نه تنها باعث ناراحتی جسمی می‌شود، بلکه می‌تواند به مشکلات در صمیمیت جنسی و روابط زوجین منجر شود. پزشک می‌تواند با بررسی علائم و انجام معاینات لازم، علت اصلی درد را شناسایی کرده و درمان‌های مناسب را پیشنهاد دهد.

دیسپارونی چیست

علت دخول دردناک چیست؟

علت درد هنگام دخول به طور کلی می‌تواند به عوامل متعددی بستگی داشته باشد، که شامل عوامل فیزیکی مانند مشکلات ساختاری واژن، عفونی، هورمونی، روانی یا ترکیبی از این موارد باشند. تشخیص دقیق و درمان مشکل هم نیازمند مشاوره با پزشک متخصص زنان است تا علت اصلی تعیین شود و درمان مناسب انتخاب شود. برخی از مهم‌ترین دلایل دخول دردناک عبارتند از:

علت دخول دردناک

رطوبت ناکافی واژن

خشک بودن واژن در زمان برقراری رابطه جنسی یکی از مهم‌ترین دلایل دخول دردناک در زنان است که در اغلب موارد نتیجه نبود عشق‌بازی کافی پیش از شروع نزدیکی است. کاهش سطح استروژن پس از یائسگی، پس از زایمان یا در دوران شیردهی نیز می‌تواند علت ناکافی بودن روان‌کاری واژن باشد. برخی از داروها از جمله داروهای ضدافسردگی، داروهای فشار خون بالا، آرام‌بخش‌ها، آنتی‌هیستامین‌ها و برخی از قرص‌های ضدبارداری نیز بر میل جنسی یا میزان برانگیختگی تأثیر می‌گذارد، که می‌تواند رطوبت واژن را کاهش دهد و رابطه جنسی را دردناک کند.

آتروفی واژن

آتروفی واژن یکی از رایج ترین علت دخول دردناک است که به خصوص در زنان یائسه دیده می‌شود. این مشکل زنانه به معنای نازک شدن، خشک شدن و التهاب دیواره‌های واژن است که معمولاً به دلیل کاهش سطح استروژن رخ می‌دهد. این وضعیت می‌تواند باعث درد و ناراحتی در هنگام رابطه جنسی شود.

آتروفی واژن

واژینیسموس: یکی از مهم ترین دلایل مقاربت دردناک

واژینیسموس یکی دیگر از علل درد هنگام مقاربت دردناک است که به معنای انقباضات غیرارادی و دردناک عضلات اطراف واژن هنگام ورود هر چیزی به واژن، از جمله تامپون یا آلت تناسلی، می‌باشد. این انقباضات می‌توانند رابطه جنسی را برای زن بسیار دشوار و حتی غیرممکن کنند.

انواع عفونت‌های واژن

انواع عفونت‌ها می‌توانند باعث التهاب، تحریک و ناراحتی در ناحیه تناسلی شوند و تجربه رابطه جنسی را به طور قابل توجهی دردناک کنند. عفونت‌های مخمری و قارچی که با خارش شدید، تغییر در رنگ ترشحات واژن و بوی نامطبوع آن می‌شوند، همچنین عفونت‌های منتقله از راه جنسی مانند زگیل تناسلی، زخم‌های تبخال و سایر عفونت‌های آمیزشی می‌توانند علت رابطه جنسی دردناک باشند.

انواع عفونت های واژن

عارضه مادرزادی

مشکلی که از بدو تولد در دستگاه تناسلی وجود داشته است می‌تواند باعث دخول با درد باشد. شکل نگرفتن کامل واژن که آژنزی واژن نام دارد یا وجود غشایی که دهانه واژن را مسدود می‌کند که اصطلاحاً پرده بکارت مسدود یا بسته نامیده می‌شود، می‌تواند باعث دیسپارونی شوند.

مشکلات رحم

مشکلات رحم مانند فیبروم‌ها و آندومتریوز می‌توانند تجربه سکس را دردناک کنند. فیبروم‌ها می‌توانند به مثانه، روده و سایر اندام‌های لگنی فشار وارد کنند، که منجر به درد هنگام رابطه جنسی می‌شود. بافت اندومتریوز نیز می‌تواند باعث التهاب، تشکیل زخم‌ها و چسبندگی‌ها شود که می‌تواند در حین مقاربت دردناک باشد.

بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن (PID) یکی از علل شایع و جدی دیسپارونی است. این بیماری ناشی از عفونت‌های باکتریایی است که به دستگاه تناسلی فوقانی زنان، شامل رحم، لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها گسترش می‌یابد. PID باعث التهاب شدید و عفونت در اندام‌های لگنی می‌شود. این التهاب می‌تواند بافت‌ها و اندام‌ها را حساس و دردناک کند، به ویژه در هنگام مقاربت.

بارداری خارج رحمی، داشتن رابطه جنسی به فاصله کمی پس از جراحی یا زایمان، ولوودینیا یا درد فرج، آسیب به فرج یا واژن، اختلالات پوستی موثر بر اندام تناسلی و تجربه آزار جنسی از دیگر دلایل رابطه جنسی دردناک هستند.

بیماری التهابی لگن

عوامل روانی: از مهمترین دلایل دیسپارونی

مقاربت دردناک  می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که عوامل روانی نقش مهمی در آن ایفا می‌کنند. اضطراب و استرس از جمله عواملی هستند که می‌توانند منجر به تجربه درد در حین رابطه جنسی شوند، زیرا این احساسات منفی می‌توانند باعث انقباض غیرارادی عضلات کف لگن شوند. تجارب منفی قبلی مانند تجاوز جنسی یا سوء استفاده جنسی نیز می‌توانند باعث ایجاد ترس و نگرانی در مورد مقاربت شده و به درد منجر شوند.

مشکلات ارتباطی میان زوجین، از جمله نبود اعتماد ، می‌تواند احساسات منفی و عدم آرامش را در حین رابطه جنسی ایجاد کند که به نوبه خود باعث درد می‌شود. اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب نیز می‌توانند باعث کاهش میل جنسی، خشکی واژن و درد در هنگام مقاربت شوند. علاوه بر این، تصورات منفی از بدن و نارضایتی از ظاهر خود می‌تواند به کاهش اعتماد به نفس و افزایش اضطراب منجر شده و باعث تنش و درد بیشتر شود. برای مدیریت و کاهش این دردها، مشاوره و درمان روان‌شناختی می‌تواند بسیار مؤثر باشد، زیرا کمک می‌کند تا فرد با مسائل روانی خود روبرو شده و راه‌های موثری برای کاهش استرس و افزایش راحتی در رابطه جنسی پیدا کنید.

مهمترین دلیل دیسپارونی

علائم دخول دردناک چیست؟

شایع علامت دیسپارونی داشتن احساس درد هنگام رابطه جنسی واژینال است که در دهانه واژن یا عمق لگن احساس می‌شود و معمولاً  با احساس ناراحتی، سوزش یا درد ضربان‌دار همراه باشد. ممکن است تصور کنید که این دردها طبیعی است و هرطور که شده آن را تحمل کنید. با مشاهده علائم دخول دردناک لازم است که به پزشک مراجعه کنید. این علائم عبارتند از:

  • درد شدید در مدت زمان دخول یا هنگام ورود آلت
  • درد عمیق در هنگام حرکت آلت تناسلی مردانه در واژن
  • درد ضربان‌دار یا بدون ضربان بعد از مقاربت
  • دردهای سوزشی
  • احساس گرفتگی و انقباض لگن
  • گرفتگی یا اسپاسم عضلانی

توجه داشته باشید که علائم مقاربت دردناک می‌توانند نشانه‌هایی از مشکلاتی در سیستم تناسلی باشند که نیاز به بررسی و درمان دارند. اگر هنگام رابطه جنسی احساس درد دارید، این موارد می‌توانند نشانگر وجود مشکلات جدی باشند که بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

علائم دخول دردناک

تشخیص دیسپارونی

تشخیص درد هنگام نزدیکی به طور کلی بر اساس تاریخچه بالینی، بررسی فیزیکی، و برخی آزمایش‌ها و تست‌های تشخیصی انجام می‌شود. پزشک ابتدا شروع به گرفتن شرح حال کامل از شما می‌کند. این شامل سوالات در مورد مکان درد (ورودی واژن، دهانه رحم و یا مناطق دیگر)، زمان بروز درد (قبل، حین یا بعد از نزدیکی)، شدت درد، و تأثیر درد بر زندگی جنسی شما می‌شود. همچنین، سوابق پزشکی شما از جمله سابقه جراحی‌ در ناحیه واژن و مصرف داروها نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ادامه، روش‌های اصلی تشخیص دیسپارونی را بررسی می‌کنیم:

معاینه فیزیکی: این معاینه ممکن است شامل معاینه لگنی، معاینه رکتوم (بررسی رکتوم و پایین شکم)، و در موارد ضروری تست پاپ اسمیر (برای بررسی سلول‌های مخاطی رحم و واژن) برای تشخیص دیسپارونی باشد. همچنین، پزشک ممکن است نمونه‌ای از مایعات واژینال و یا نمونه ادرار را برای آزمایش و بررسی علائم عفونت به آزمایشگاه ارسال کند.

سونوگرافی ترانس واژینال: در صورت لزوم، سونوگرافی ترانس واژینال می‌تواند به پزشک کمک کند تا دید بهتری از دستگاه تناسلی داشته باشد و ممکن است عوارض یا شرایطی مانند فیبروم‌های رحم را برای تشخیص دخول دردناک نشان دهد.

لاپاراسکوپی: در برخی موارد نادر، اگر تشخیص مقاربت دردناک با معاینات و تست‌های دیگر مشخص نشود، از لاپاراسکوپی استفاده می‌شود. این روش اجازه می‌دهد تا پزشک به صورت مستقیم درون ناحیه تناسلی شما را بررسی کند.

تشخیص دیسپارونی

روش‌های درمان دخول دردناک

درمان درد هنگام نزدیکی گاهی نیاز به هیچ‌گونه مداخله پزشکی ندارد و می‌توان به سادگی با تغییراتی مانند یا طولانی کردن مدت زمان معاشقه این مشکل را حل کرد. چنانچه علت درد هم ناشی از  خشکی واژن باشد برای درمان رابطه جنسی دردناک کافی است از محصولات روان کننده بر پایه آب استفاده کنید. در ادامه به برخی از روش‌های متداول درمان دیسپارونی اشاره می‌کنیم:

درمان درد هنگام رابطه جنسی

استفاده از روان‌کننده‌ها

در مواردی که خشکی واژن یا عدم روانکاری عامل درد است، استفاده از محصولات روان‌کننده با پایه آب می‌تواند به کاهش درد کمک کند. این محصولات می‌توانند قبل و حین رابطه جنسی استفاده شوند.

استفاده از روان کننده برای درمان دیسپارونی

تغییرات رفتاری و روش‌های طبیعی

گاهی اوقات درد دخول ناشی از روش‌های نادرست یا عجله در رابطه جنسی است. صبر، ملایمت و ایجاد زمان کافی برای پیش‌نوازی و افزایش تحریک می‌تواند به کاهش درد کمک کند. برای زنان بعد از بارداری، توصیه می‌شود حداقل تا شش هفته پس از زایمان صبر کنند و سپس به آرامی و با ملایمت رابطه جنسی داشته باشند.

درمان‌های هورمونی

درمان هورمونی برای مقاربت دردناک، به‌ویژه در زنانی که به دلیل تغییرات هورمونی دچار خشکی واژن یا آتروفی واژن شده‌اند، می‌تواند بسیار مؤثر باشد. این نوع درمان معمولاً برای زنانی که در دوران یائسگی یا پس از آن قرار دارند، تجویز می‌شود و ممکن است شامل استفاده از کرم‌ها، قرص‌ها یا حلقه‌های استروژن یا سایر داروهای هورمونی باشد.

درمان های هورمونی دخول دردناک

درمان‌های دارویی

درمان دخول دردناک به کمک دارو به علت اصلی درد بستگی دارد. این درمان‌ها می‌توانند شامل داروهای تجویزی یا بدون نسخه باشند که به رفع علائم و بهبود راحتی در حین رابطه جنسی کمک می‌کنند. این داروها می‌توانند شامل آنتی‌بیوتیک‌ها برای عفونت‌ها، داروهای ضد التهاب، ضد افسردگی یا سایر داروها باشند.

تمرینات کگل برای درمان دخول دردناک

تمرین کگل می‌تواند به درمان مقاربت دردناک کمک کند، به خصوص در مواردی که درد ناشی از ضعف عضلات کف لگن یا واژینیسموس یا انقباضات غیرارادی عضلات واژن است. این تمرین‌ها به تقویت عضلات کف لگن کمک می‌کنند و می‌توانند به کاهش درد و افزایش لذت جنسی کمک کنند.

تمرینات کگل برای درمان دخول دردناک

درمان‌های روان‌شناختی و مشاوره جنسی

در مواردی که درد ناشی از عوامل روان‌شناختی یا تجربه‌های منفی گذشته است، سکس‌تراپی یا مشاوره جنسی می‌تواند مفید باشد. این نوع روش‌ها می‌توانند نقش مهمی در درمان درد هنگام سکس ایفا کنند، به ویژه زمانی که عوامل روانی و عاطفی نقش بسزایی در بروز درد دارند. این درمان‌ها می‌توانند به افراد کمک کنند تا با مشکلات روانی و عاطفی که ممکن است منجر به درد در هنگام رابطه جنسی شوند، مقابله کنند. این درمان‌ها به افراد کمک می‌کنند تا احساسات یا مشکلات روانی مرتبط با رابطه جنسی را حل و فصل کنند.

سکس تراپی برای درمان دیسپارونی

درمان‌های جراحی

در موارد نادر که درد ناشی از مشکلات ساختاری در اندام تناسلی، مشکلات مادرزادی یا بیماری‌های خاص مانند فیبروم‌ها یا اندومتریوز است که به درمان‌های غیرجراحی پاسخ نمی‌دهد، ممکن است جراحی لازم باشد. همیشه مهم است که در صورت تجربه درد در هنگام دخول، با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا تشخیص دقیق و درمان مناسب برای شما تعیین شود.

درمان خانگی درد هنگام مقاربت

همانطور که اشاره شد وقتی خشکی واژن علت اصلی دیسپارونی است، استفاده از روان‌کننده‌ یا لوبریکانت‌های بر پایه آب در قسمت  فرج و لابیا برای برخی از زنان مفید است. تمرینات کگل و تغییر پوزیشن‌های جنسی نیز می‌تواند به کاهش فشار و درد کمک کند. بعضی از پوزیشن‌ها ممکن است راحت‌تر و کمتر دردناک باشند. مهم است که با شریک زندگی خود درباره این مسئله صحبت کنید و پوزیشن‌هایی را امتحان کنید که برای هر دو نفر راحت‌تر است.

  • این درمان‌های خانگی نیز می‌توانند علائم دیسپارونی را کاهش دهند:
  • از روان کننده‌های محلول در آب استفاده کنید.
  • زمانی رابطه جنسی داشته باشید که شما و همسرتان آرام و ریلکس هستید. 
  • با همسرتان با صراحت در مورد درد خود صحبت کنید.
  • مثانه خود را قبل از رابطه جنسی خالی کنید.
  • قبل از رابطه جنسی دوش آب گرم بگیرید.
  • قبل از رابطه جنسی یک مسکن بدون نسخه مصرف کنید.
  • برای تسکین سوزش بعد از رابطه جنسی، یک کیسه یخ روی فرج بگذارید.

اگرچه این روش‌ها جایگزین درمان‌های پزشکی نیستند، اما می‌توانند در کاهش علائم دخول دردناک و تخفیف درد و لذت بردن از رابطه جنسی و رسیدن به ارگاسم موثر واقع شوند.

درمان خانگی درد هنگام مقاربت

پیشگیری از دیسپارونی

هیچ راه خاصی برای پیشگیری از دیسپارونی وجود ندارد. اما برای کاهش درد هنگام مقاربت می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • پس از زایمان، حداقل شش هفته برای داشتن رابطه جنسی مجدد صبر کنید.
  • وقتی مشکل خشکی واژن وجود دارد از روان‌کننده‌های محلول در آب استفاده کنید.
  • بهداشت جنسی را رعایت کنید.
  • با استفاده از کاندوم یا سایر روش‌های پیشگیری از بارداری از خود در برابر بیماری‌های مقاربتی (STDs) محافظت کنید.
  • با اختصاص زمان کافی به عشق‌بازی روان‌کاری طبیعی واژن را افزایش دهید.

برخی از محصولات مانند عطرهای واژینال، نوارهای بهداشتی معطر یا دستمال توالت معطر می‌توانند باعث تحریک و خشکی واژن شوند. زنانی که دچار مشکل درد هنگام رابطه جنسی هستند بهتر است از این محصولات استفاده نکنند.

پیشگیری از دیسپارونی

آیا مردان هم دچار این مشکل می‌شوند؟

مردان نیز مثل زنان می‌توانند در صورت عدم روانکاری واژن در حین رابطه جنسی احساس درد کنند. این درد را می‌توان با استفاده از محصولات روان‌کننده حل کرد. اگرچه این مشکل در مردان کمتر شایع است، اما می‌تواند به همان اندازه زنان تاثیرات منفی بر کیفیت زندگی جنسی و روانی داشته باشد. برخی از دلایل  درد در رابطه جنسی در آقایان می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • آسیب به پوست ختنه‌گاه: پوستی که سر آلت تناسلی را می‌پوشاند به دلیل مالش یا پارگی پوست می‌تواند منجر به درد شود.
  • عفونت‌های مقاربتی (STIs): عفونت‌های قارچی یا عفونت‌های زیر پوست ختنه گاه و همچنین عفونت‌های آمیزشی رایج مانند تبخال تناسلی یا سوزاک می‌توانند علت رابطه جنسی دردناک در مردان باشد.
  • ناهنجاری‌های شکلی آلت تناسلی: بیماری پیرونی یا سایر بدشکلی‌های آلت تناسلی می‌تواند باعث مقاربت دردناک شود. این ناهنجاری‌ها ممکن است منجر به انحنای آلت تناسلی و ایجاد درد در هنگام نعوظ و رابطه جنسی شوند.
  • نعوظ دردناک: عارضه‌ای مثل پریاپیسم که می‌تواند منجر به نعوظ‌های دردناک و مداوم شود. این وضعیت می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد و نیاز به درمان فوری دارد.

دیسپارونی در مردان

بنابر آنچه گفته شد درد هنگام رابطه جنسی می‌تواند منجر به ناراحتی فیزیکی،  عاطفی و از دست دادن صمیمیت با همسر شود. اگر رابطه جنسی شما را دچار درد می‌کند، حتما این مساله را با پزشک در میان بگذارید. از صحبت کردن در مورد علائم‌تان خجالت نکشید. درمان این مشکل می‌تواند به بهبود زندگی جنسی، صمیمیت و اعتماد به نفس شما کمک کند. زمان بهبودی دیسپارونی بسته به علت اصلی درد دارد. خبر خوب این است که می‌توانید این درد را تسکین داده و بهبود پیدا کنید. پزشک با دارو، مشاوره، جراحی یا استفاده از روش‌های درمانی دیگر کمک می‌کند که دیسپارونی را بهبود یا برطرف کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

سوالات متداول

شایع‌ترین علامت آن احساس درد در هنگام دخول است که با سوزش و ناراحتی همراه است و گاهی ادامه رابطه را غیرممکن می‌کند.

دیسپارونی الزاماً باعث خونریزی نمی‌شود. هر خونریزی که در طول رابطه جنسی رخ می‌دهد احتمالاً ناشی از یک مشکل پزشکی است.

پزشک می‌تواند علت اصلی درد در حین رابطه جنسی را با گرفتن شرح حال پزشکی کامل و معاینه فیزیکی تشخیص دهد. معاینه فیزیکی می‌تواند شامل بررسی لگن، شکم، واژن و رحم باشد.

اگر خشکی واژن به دلیل استروژن پایین عامل رابطه جنسی دردناک باشد، می‌توان استروژن موضعی را روی واژن استفاده کرد.

مقاله مرتبط