چسبندگی لابیا در کودکان

یکی از عارضه‌های گذرا در مورد اندام تناسلی کودکان دختر چسبندگی لابیا است. در این مطلب با علت ایجاد این عارضه و درمان و پیشگیری آن آشنا خواهید شد.

چسبندگی لابیا در کودک دختر

لابیا بخشی از دستگاه تناسلی زنان است و بخش اصلی قابل مشاهدهٔ دهانهٔ واژن است. دو نوع لابیا وجود دارد، لابیا ماژور یا لابیای بیرونی که بزرگ‌تر است و لابیا مینور که لایهٔ تاشدهٔ پوست بین لابیا ماژور است. لابیا مسئول محافظت از کلیتوریس، دهانهٔ واژن و مجرای پیشاب است.

اما چسبندگی لابیا چیست؟ چسبندگی لابیا به معنای آن است که لبه‌های داخلی واژن کودک دختر شما یا همان لابیا مینور به هم چسبیده‌اند. قسمتی که چسبیده، ممکن است فقط بخشی کوچکی از لابیا باشد یا ممکن است وسیع‌تر باشد. این موقعیت در درصد کمی از دختران تا سن شش سالگی اتفاق می‌افتد و اگرچه می‌تواند برای والدین نگران‌کننده باشد، اما در بیشتر موارد هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

دلیل چسبندگی لابیا

به نظر می‌رسد فقط برخی از دختران مستعد آن هستند. کارشناسان تصور می‌کنند که چسبندگی زمانی اتفاق می‌افتد که لابیا تحریک‌شده و ملتهب می‌شود؛ احتمالاً به خاطر پوشک‌های خیس یا کثیف یا مواد شوینده یا صابون‌های عطری و سپس در حین بهبود، لبه‌های آن به هم جوش می‌خورند.

همچنین به نظر می‌رسد استروژن نیز در این میان نقش مهمی دارد. چسبندگی معمولاً در حدود ۳ ماهگی ایجاد می‌شود، یعنی درست بعد از اینکه استروژنی که کودک هنگام تولد از مادر دریافت کرده است افت می‌کند. این هورمون روی سلول‌های پوستی لابیا اثر دارد.

درمان چسبندگی لابیا

در بیشتر موارد، نیاز به انجام هیچ کاری نیست. سعی نکنید که لبه‌های واژن دخترتان را از هم جدا کنید. این کار ممکن است درد داشته باشد و احتمالاً لبه‌ها دوباره به هم می‌چسبند. غیر از مواردی که چسبندگی لابیا ایجاد مشکل کند، بهتر است آن را به حال خود بگذارید، چون معمولاً با گذشت زمان خود به خود رفع می‌شود.

با این وجود، اگر چسبندگی تا جایی وسعت یافته است که جلوی مجرای ادرار را پوشانده و ادرار را در ناحیهٔ تناسلی گیر انداخته، قطعاً باید برای درمان به پزشک کودک مراجعه کنید.

اختلال در دفع ادرار می‌تواند باعث تحریک و احتمالاً عفونت شود. شما می‌توانید فقط با نگاه کردن به ناحیهٔ تناسلی دخترتان بفهمید که آیا چسبندگی لبه‌های واژن، مجرای ادرار را پوشش داده است یا خیر. همچنین ناحیهٔ تناسلی او ممکن است تحریک‌شده به نظر برسد.

برای درمان این عارضه معمولاً کرم استروژن تجویز می‌شود. پزشک به شما خواهد گفت که این کرم را مستقیماْ روی بافت آسیب‌دیده بزنید و در حدود دو هفته؛ گاهی بیشتر و گاهی کمتر، لبه‌های واژن باید از هم جدا شود.

کرم را با یک گوش پاک‌کن به محل جوش‌خوردگی لبه‌ها بمالید و سعی کنید مقدار زیادی از کرم روی بافت‌های اطراف آن مالیده نشود. برخی از پزشکان توصیه می‌کنند پس از اتمام استفاده از کرم استروژن، از یک پماد نرم‌کننده بدون نسخه از قبیل وازلین و پماد بچه، استفاده کنید تا ریسک بروز چسبندگی مجدد را کاهش دهید.

پیشگیری از ایجاد چسبندگی لابیا

در مورد خشک ماندن پوشک کودک مراقبت به خرج دهید و پوشک کودک را بلافاصله پس از ادرار کردن و هرچه سریع‌تر عوض کنید. شما همچنین می‌توانید برای جلوگیری از تحریک‌شدگی یک لایهٔ نازک از وازلین یا پماد بچه را پس از هر تعویض پوشک به ناحیه بزنید. همچنین از صابون‌ها یا مواد شویندهٔ عطری که ممکن است باعث تحریک شوند نیز پرهیز کنید.

حتی اگر هر آنچه را می‌توانید انجام دهید، باز هم ممکن است دخترتان چسبندگی لابیا را در دوران کودکی به صورت تناوبی تجربه کند، اما وقتی به بلوغ می‌رسد و سطح استروژن بدنش افزایش می‌یابد، این عارضه باید ناپدید شود. تا آن زمان، هیچ دلیلی برای نگرانی در مورد چسبندگی وجود ندارد و این مسئله هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند و بسیاری از دختران کوچک حتی نمی‌دانند که آن را دارند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط