5 روش برای تعیین روز تخمک گذاری

5 روش برای تعیین روز تخمک گذاری

آگاهی از زمان تخمک‌گذاری این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید رزوهایی که بالاترین احتمال بارداری وجود دارد را دقیق‌تر مشخص‌ کنید و با برنامه‌ریزی دقیق و داشتن رابطه جنسی در وقت مناسب، احتمال باردار شدن خود را به میزان چشم‌گیری افزایش دهید.

در این مطلب روش‌هایی ارائه شده است که به کمک آنها می‌توانید زمان دقیق تخمک‌گذاری را مشخص کنید.

آشنایی با تخمک گذاری

تخمک گذاری یکی از مراحل چرخه قاعدگی است که در طی آن یک تخمک بالغ از تخمدان‌ها در هر ماه آزاد می‌شود. این مرحله معمولاً در روز چهاردهم سیکل قاعدگی 28 روزه رخ می دهد، اما زمان دقیق آن می تواند متفاوت باشد. پس از انجام این فرآیند، سطح پروژسترون افزایش می یابد تا رحم برای بارداری احتمالی آماده شود.
در صورت نامنظم بودن پریود و تلاش برای باردار شدن لازم است که حتماً به متخصص زنان مراجعه کنید تا تخمک‌گذاری به طور منظم انجام شود. علاوه بر این، حفظ وزن سالم، مدیریت استرس و کنترل بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت یا آسم می تواند بر انجام این فرآیند و شانس باروری تأثیر بگذارد.

تخمک گذاری

علائم تخمک گذاری

تغییرات خلقی، تغییر در دمای پایه بدن، حساس شدن پستان‌ها، نفخ، درد خفیف لگن یا شکم، خونریزی خفیف یا لکه بینی و تغییرات در مخاط دهانه رحم از جمله علائم تخمک گذاری می‌باشد. با این حال، این علائم در همه زنان به یه شکل نبوده و همه این علائم را ندارند و بهتر است که از روش‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند زمان تقریبی تخمک‌گذاری خود را بشناسید.
مهم است که توجه داشته باشید که فقدان این علائم به این معنی نیست که شما تخمک گذاری ندارید. با ثبت علائم و دنبال کردن چرخه قاعدگی در هر ماه نسبت به تغییرات بدنی خود آگاه‌تر خواهید شد.

علائم تخمک گذاری

روش های پیش بینی زمان تخمک گذاری

همانطور که پیش از این اشاره شد تخمک گذاری به طور معمول حدود 14 روز قبل از شروع قاعدگی بعدی شما اتفاق می‌افتد، اما این زمان می‌تواند در هر ماه کمی متغیر باشد. زمانی‌که بیشترین احتمال و شانس باروری را شامل می‌شود روز تخمک گذاری و پنج روز قبل از آن است. بنابراین، برای مثال، اگر متوسط چرخه قاعدگی شما 28 روز است،حدود روز 14 زمان آزاد شدن تخمک‌ است و در روزهای 9 تا 14 بیشترین احتمال بارداری وجود خواهد داشت.
برای افزایش شانس باردار شدن، باید در طول این روزها، یعنی از سه تا پنج روز منتهی به تخمک گذاری و خود آن رابطه جنسی داشته باشید. بنابراین آگاهی از این زمان در زوج‌هایی که در تلاش برای باردارشدن هستند بسیار حائز اهمیت است. در ادامه با این روش‌ها آشنا می‌شوید.

استفاده از روش تقویمی

ساده‌ترین روش برای محاسبۀ زمان تخمک‌ گذاری، بر اساس شمارش روزهای مانده تا شروع دوره عادت ماهانه بعدی است. درصورتی‌که عادت ماهانۀ منظمی دارید، می‌توانید با پیش‌بینی زمان شروع عادت ماهانۀ بعدی خود، زمان حدودی تخمک‌گذاری را مشخص کنید.
از تاریخ شروع عادت ماهانۀ بعدی خود، ۱۶ روز روی تقویم به عقب برگردید، این روز تا چهار روز بعد از آن، احتمالاً روزهای تخمک‌ گذاری شما خواهد بود. نزدیکی جنسی در این روز‌ها، شانس بارداری را به میزان چشمگیری افزایش خواهد داد. روش تقویم برای زنانی که دوره‌های نامنظمی دارند قابل استفاده نیست، زیرا امکان پیش‌بینی زمان شروع عادت ماهانۀ دورۀ بعد وجود ندارد. اگرچه این روش دقت زیادی ندارد، اما استفاده از این روش جهت مشخص کردن روزهای مناسب برای اقدام به بارداری در بیشتر زنان شانس بارداری را افزایش می‌دهد.

روش تقویمی

استفاده از کیت تخمک گذاری

یکی از دقیق‌ترین روش‌ها برای پیش‌بینی زمان آزاد شدن تخمک در هر ماه، سنجش سطح هورمون با استفاده از کیت تخمک گذاری (OPK) است. با استفاده از این کیت که طریقۀ مصرف آن مانند تست تشخیص بارداری است، می‌توانید یک یا دو روز قبل از زمان آزاد شدن تخمک، زمان دقیق را مشخص و بر اساس آن رابطۀ جنسی خود را زمان‌بندی کنید. این کیت‌ها را می‌توانید بدون نسخه از داروخانه‌ها تهیه کنید و طبق دستورالعمل روی بسته اقدام به انجام این روش کنید.
این کیت در واقع میزان هورمون LH را در ادرار به شما نشان می‌دهد. این هورمون نقش اساسی در تحریک تخمک‌گذاری و آزاد شدن تخمک دارد. وجود سطح مشخصی از این هورمون نشان می‌دهد که زمان انجام این فرایند نزدیک است. برای تعیین این روز باید تست را قبل از زمان احتمالی شروع این مرحله استفاده کنید.
با توجه به طول دورۀ عادت ماهانه، معمولاً در بروشور داخل کیت‌ها زمان مناسب برای شروع استفاده نوشته شده است. به عنوان مثال برای یک دورۀ ۲۸ روزه باید تست را از روز ۱۱ بعد از شروع پریود خود آغاز کنید. این تست را تا زمان مثبت شدن نتیجه، هر روز تکرار کنید. برخی از متخصصان توصیه می‌کنند برای گرفتن نتیجۀ مطلوب و دقیق‌تر، از کیت تشخیص زمان تخمک‌گذاری در میانۀ روز استفاده کنید. درصورتی‌که مطابق بروشور، نتیجۀ تست مثبت شود، آزاد شدن تخمک معمولاً ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد انجام خواهد شد و بهتر است در این مدت نزدیکی جنسی داشته باشید تا در این زمان اسپرم کافی در رحم موجود باشد.

کیت تخمک گذاری

ثبت تغییرات دمای پایۀ بدن

دو تا سه روز پس از تخمک‌گذاری، دمای پایۀ بدن افزایش می‌یابد، هرچند این تغییر را احساس نمی‌کنید. دمای پایۀ بدن پایین‌ترین درجۀ حرارت بدن در یک دورۀ ۲۴ ساعته است. این افزایش دما بسیار جزئی و در حدود ۰/۲ تا ۰/۴ درجۀ سانتی‌گراد است. شما می‌توانید دمای پایۀ بدن خود را هر روز صبح با یک دماسنج ویژه اندازه‌گیری و ثبت کنید. با مشخص شدن روزهایی که دمای پایۀ بدن شما افزایش یافته است، می‌توانید تعداد روزهای بعد از زمان آزاد شدن تخمک تا زمان شروع عادت ماهانه که دورۀ لوئتال است را مشخص کنید. این تعداد روز به شما کمک خواهد کرد که بتوانید در دوره‌های بعدی زمان این مرحله خود را با دقت بیشتری حدس بزنید.

ثبت تغییرات بدن

بررسی ترشحات واژن

ترشحات واژن مربوط به مخاط دهانۀ رحم است که در طول دورۀ عادت ماهانه به طور قابل ملاحظه‌ای دچار تغییر می‌شود. در طول ماه ممکن است ترشحات واژن بسیار کم باشد و احساس کنید که واژن شما خشک شده ‌است، اما با نزدیک شدن به زمان تخمک‌گذاری، مخاط دهانۀ رحم به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. رنگ ترشحات واژن در این روزها روشن، لیز و چسبناک است و شباهت زیادی به سفیدۀ تخم‌مرغ خام دارد. با دقت به میزان این ترشحات در طول ماه می‌توانید زمان تخمک‌گذاری خود را با دقت تخمین بزنید.

بررسی ترشحات واژن

مانیتورهای بررسی باروری

دستگاه‌های نمایش‌دهنده باروری  یک دستگاه دیجیتالی است که با  استفاده از نوارهای آزمایش ادرار و نمایشگر دیجیتال زمان تخمک گذاری را بر اساس اندازه‌گیری میزان هورمون LH پیش‌بینی می‌کند. مانیتورها زمان انجام آزمایش ادرار را به شما می‌گویند و دوره پریود و زمان مناسب رابطه جنسی شما را ثبت می‌کنند. کلیه اطلاعات مربوط به یک سیکل قاعدگی در این دستگاه‌ ذخیره می‌شود.

مانیتورهای بررسی باروری

 بنابر آنچه که گفته شد آگاهی از زمان تقریبی تخمگ‌گذاری در آندسته از زنانی که در تلاش برای بارداری هستند بسیار مهم بوده و کمک می‌کند که بهترین روزهایی که احتمال بارداری وجود دارد را بشناسند و رابطه جنسی در این روزها داشته باشند. توجه داشته باشید که کارایی روش‌های نامبرده زمانی است که قاعدگی منظم داشته باشید. به یاد داشته باشید، اگر یک سال است که برای باردار شدن تلاش می‌کنید و نتیجه نگرفته‌اید ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که با پزشک مشورت کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

سوالات متداول

در صورتیکه پریودتان منظم باشد با استفاده از روش تقویمی می‌توانید از زمان تقریبی روز تخمک گذاری مطلع شوید.

بسته به نظم قاعدگی و طول سیکل قاعدگی دارد. توصیه می‌شود چرخه قاعدگی را با استفاده از روش تقویمی در هر ماه دنبال کنید.

مقاله مرتبط