تعیین تاریخ و زمان احتمالی زایمان

تعیین تاریخ و زمان احتمالی زایمان

فرایند و طول مدت بارداری در تمام زنان یکسان نیست. مطالعات نشان داده است که زایمان در اغلب موارد، حدود ۴۰ هفته پس از اولین روز قاعدگی زنان باردار اتفاق می‌افتد. این مطلب به شما کمک می‌کند تا با چگونگی تخمین زمان احتمالی زایمان خودتان آشنا شوید. همچنین شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن بارداری مادرشو، تاریخ زایمان خودتان را به دست آورید.

تشخیص زمان زایمان با تاریخ آخرین عادت ماهانه

تعداد بسیار اندکی از زنان باردار تاریخ دقیق بارور شدن تخمک را می‌دانند. اگر در دوره‌ای که امکان باردار شدن شما وجود دارد، تنها یک بار نزدیکی جنسی داشته باشید، لزوماً در همان زمان باردار نمی‌شوید. امکان دارد اسپرم‌ها تا زمان تماس با تخمک، یک یا دو روز در لوله‌های رحم باقی بمانند، پس از این تماس، ممکن است تخمک بارور و سلول تخم تشکیل شوند. از آنجا که زمان دقیق تخمک‌گذاری و لقاح مشخص نیست، تاریخ اولین روز آخرین قاعدگی برای تعیین زمان احتمالی زایمان به کار می‌رود. این تاریخ احتمالی است، زیرا زمان زایمان می‌تواند دو هفته زودتر یا دو هفته دیرتر از زمان تعیین‌شده اتفاق بیفتد.

در مورد زنانی که طول چرخه پریود آنها به طور متوسط ۲۸ روز است، بارور شدن تخمک حدود دو هفته پس از اولین روز آخرین عادت ماهانه اتفاق می‌افتد. به همین دلیل، گفته می‌شود که بارداری از تاریخ شروع آخرین عادت ماهانه بین ۳۸ تا ۴۰ هفته طول می‌کشد. این روش، زمان حقیقی چرخۀ عادت ماهانۀ شما یا زمانی که فکر می‌کنید باردار شده‌اید را در نظر نمی‌گیرد. استفاده از این روش در افرادی با عادت ماهانۀ منظم، دقت بالاتری دارد. اما در افرادی که عادت‌های ماهانۀ نامنظمی دارند و احتمالاً از مشکلاتی نظیر تخمدان پلی کیستیک رنج می‌برند یا به دلایل دیگری دچار اختلالات هورمونی هستند، تعیین زمان احتمالی زایمان نیازمند کاربرد استفاده از ابزارهایی مانند سونوگرافی است.

تعیین زمان زایمان از طریق سونوگرافی

برخی اوقات به دلیل نامنظم بودن دوره‌های عادت ماهانه، فراموشی زمان اولین روز آخرین قاعدگی و حتی در مورد مادری که در دوران شیردهی بدون شروع دوره‌های منظم قاعدگی باردار شده است، تعیین زمان تخمینی زایمان امکان‌پذیر نیست. بنابراین علاوه بر معاینات بالینی، می‌توان از سونوگرافی سه ماهه اول بارداری استفاده کرد. متخصص سونوگرافی در واقع با اندازه‌گیری ابعادی از بدن جنین مثل اندازه‌گیری طول سر تا باسن جنین، قطر خاصی از سر جنین و قطر ساک بارداری تخمینی از سن بارداری به دست می‌آورد؛ توجه کنید که دقت سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری برای تخمین سن بارداری به مراتب بیشتر از سونوگرافی‌های زمان‌های بعدی است. بنابراین چنانچه تاریخ اولین روز آخرین قاعدگی خود را می‌دانید یا سن حاملگی شما در سه ماهۀ اول بارداری مشخص شده است، میتوانید بیشتر روی تاریخ احتمالی زایمان خود حساب کنید.

تشخیص زمان زایمان با معاینۀ شکم

در برخی موارد می‌توان با استفاده از معاینۀ شکم و تعیین اندازۀ رحم نیز سن بارداری شما را تخمین زد. این روش نسبت به دو روش بالا احتمال خطای بیشتری دارد، زیرا شرایطی نظیر بارداری چندقلو، الیگوهیدرآمنیوس، پلی‌هیدرآمنیوس و نیز درشتی یا کوچکی جنین می‌تواند پزشک را دچار اشتباه کند. بنابراین هرچند پزشک ممکن است در معاینۀ شکم به این موضوع دقت کند، اما تاریخ زایمان را با دو روش موجود دیگر تعیین خواهند کرد. اما در برخی موارد که دسترسی به سونوگرافی وجود ندارد و مادر هم از زمان آخرین قاعدگی خود بی‌اطلاع است، این روش ممکن است به تعیین تاریخ زایمان کمک کند. به‌طورکلی، محاسبه‌های مربوط به تاریخ زایمان همیشه تخمینی است و تعداد کمی از زنان در تاریخ دقیق و مشخص‌شده زایمان می‌کنند. زایمان شما ممکن است دو هفته قبل یا بعد از تاریخ تعیین‌شده صورت گیرد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط