وابستگی کودک به پستانک

وابستگی کودک به پستانک

ترک پستانک برای کودک کودکان خردسال و پیش‌دبستانی شما می‌تواند یک مشکل باید. در این مطلب با مواردی دربارهٔ پستانک خوردن کودکان خردسال آشنا شوید.

کودک من هنوز خیلی به پستانکش وابسته است، آیا باید نگران باشم؟

بسیاری از کودکان در دوران نوپایی و حتی پیش‌دبستانی از پستانک برای تسکین و آرامش خود استفاده می‌کنند. پستانک همچنین ممکن است به عنوان چیزی که متخصصان شیء انتقالی می‌نامند، عمل کند. شی انتقالی چیزی است که استرس را کاهش می‌دهد و به کودک شما کمک می‌کند تا خود را با شرایط جدید یا چالش‌برانگیز مانند شروع پیش‌دبستانی یا سفر طولانی با خودرو تطبیق دهد.

اگرچه نیازی به وحشت کردن و دور انداختن پستانک نیست، اما دلایل خوبی برای راضی کردن کودک پیش‌دبستانی برای کنار گذاشتن پستانک وجود دارد. به عنوان مثال، اگر کودک شما مستعد ابتلا به عفونت گوش است، کنار گذاشتن پستانک می‌تواند باعث کاهش آن شود. یک مطالعه نشان داد که در بچه‌هایی که از پستانک استفاده نمی‌کردند، شیوع عفونت گوش میانی 33 درصد کمتر از بقیه است.

اگر به نظر می‌رسد کودک پیش‌دبستانی شما در گفتار و زبان دچار مشکل شده است، پستانک به این مشکلات کمکی نخواهد کرد. دلیلش این است که مکیدن پستانک دهان کودک را در موقعیتی غیرطبیعی چفت می‌کند و این رشد طبیعی عضلات زبان و لب را دشوار می‌کند.

حتی اگر مشکلات آشکاری ایجاد نکند، وجود پستانکی در دهان ممکن است فرصت‌های کودکتان برای صحبت کردن را محدود کند، گفتار او را ناهنجار کند و باعث شود زبان او به طور غیرطبیعی در حالت استراحت قرار گیرد. در بعضی موارد، استفاده‌ٔ مکرر از پستانک ممکن است باعث بیرون‌افتادگی زبان شود، که زمینه را برای مشکلات دندانی و «تلفظ نوک زبانی» هنگام تولید صداهای «س» و «ز» فراهم می‌کند. به همین دلایل، کارشناسان توصیه می‌کنند که استفاده از پستانک را حوالی 18 ماهگی متوقف کنید.

متخصصان و بسیاری از والدین، رویکرد بی‌شتاب‌تر و ملایم‌تری را در پیش می‌گیرند و می‌گویند اگر بچه‌ای به مکیدن نیاز داشته باشد و شما پستانک را از او بگیرید، به هر حال انگشتانش یا حتی یقه‌ٔ پیراهن خود را جایگزینش می‌کند!

آیا پستانک روی دندان‌های کودک اثر می‌گذارد؟

اگرچه بچه‌هایی که عادت طولانی و مداوم مکیدن انگشت یا پستانک دارند ممکن است مشکلاتی در زمینهٔ رویش صحیح دندان‌های جلویی فک بالا داشته باشند، دندان‌پزشکان اطفال می‌گویند برای بیشتر بچه‌ها استفاده از پستانک تا زمانی که دندان‌های دائمی‌ درنیاید، یعنی معمولاً در حدود چهار تا شش سالگی هیچ مشکلی در دندان‌ها ایجاد نمی‌کند.

با این حال، بهتر است به دندان‌پزشک بگویید که کودک شما از پستانک استفاده می‌کند تا او دندان‌ها و فک را بررسی کند و مطمئن شود همه چیز خوب است.

جدول درآمدن و افتادن دندان‌های بچه‌ها را ببینید.

بهترین راه برای ترک دادن پستانک در کودک چیست؟

در حالت ایده‌آل، کودک پیش‌دبستانی شما خودبه‌خود پستانکش را رها می‌کند. وقتی دنیای او بزرگ‌تر می‌شود، علایق «بچه‌های بزرگ» را کشف خواهد کرد. علایقی مانند دوست پیدا کردن، یادگیری نحوه‌ٔ رنگ‌آمیزی و ابراز استقلال. او همچنین روش‌های دیگری برای کنار آمدن مؤثر با استرس‌ها را یاد خواهد گرفت.

برای کمک به او در این راه، می‌توانید سعی کنید زمان‌هایی را که فرزندتان پستانک می‌خواهد از قبل پیش‌بینی کنید و یک جایگزین برای او فراهم کنید. اگر معمولاً وقتی حوصله‌اش سر رفته است پستانک خود را می‌مکد، از قبل برنامه‌ریزی کنید و فعالیت جالب‌تری را به او پیشنهاد دهید. به عنوان مثال، اگر با او در صف خرید منتظر هستید، به جای دادن پستانک، کتابی به او بدهید یا شکلک‌های خنده‌دار دربیاورید.

اگر کودک پیش‌دبستانی شما وقتی احساس ناامنی یا نگرانی می‌کند سراغ پستانک می‌رود، به او کمک کنید احساسات خود را به زبان بیاورد. از او سؤال کنید تا بفهمید چه خبر است و با بغل و بوسه به او قوت قلب دهید.

برای جلوگیری از اتکای کودک به پستانکش، وقتی موفق می‌شود بدون آن سر کند، تحسینش کنید. شما همچنین می‌توانید استفاده از پستانک را به قبل از خواب شب و هنگام چرت روز محدود کنید و به او بگویید: «ما می‌خوایم دیگه پستونکت رو به پیش‌دبستانی و بیرون از خونه نبریم اما برای وقت‌های خصوصی نگهش داریم».

وقتی آماده‌ٔ حذف کامل آن هستید، از یک تقویم برای پیگیری روزهای بدون پستانک استفاده کنید و به فرزندتان با یک برچسب طلایی یا نیم ساعت کتاب خواندن اضافی قبل از خواب پاداش بدهید. همچنین می‌توانید به او قول بدهید که وقتی به اندازه‌ٔ یک هفته برچسب طلایی جمع کرد پاداشی، مانند یک گردش ویژه یا پختن کلوچه می‌گیرد.

تأثیرات بیرونی را نیز دست کم نگیرید. اگر بچه‌ٔ شما به پیش‌دبستانی برود و متوجه شود که بیشتر بچه‌های دیگر پستانک در دهان ندارند، ممکن است انگیزهٔ بیشتری برای ترک این عادت پیدا کند. در واقع، این حوزه‌ای است که فشار همسالان می‌تواند بهتر از فرمان‌های والدین کار کند.

دندان‌پزشک فرزندتان نیز ممکن است او را در کنار گذاشتن پستانک تشویق و حمایت کند. بعضی از دندان‌پزشکان حتی جایی برای بچه‌ها دارند که پستانک خود را در آن بگذارند و به جایش اسباب‌بازی یا مسواک بگیرند و برخی از والدین در استفاده از خدمات «پری پستانک» که شب‌ می‌آید و همه‌ٔ پستانک‌ها را می‌برد و هدیه‌ای به جای آنها می‌گذارد، موفق بوده‌اند!

تا زمانی که بچه‌ٔ پیش دبستانی شما پستانک را رها می‌کند، در مراقبت از آن کوشا باشید. هر وقت فرزندتان پستانک را می‌اندازد، آن را کاملاً بشویید، حتی می‌توانید به او یاد دهید که خودش این کار را انجام دهد. یک بار در روز آن را با آب گرم و صابون بشویید و خوب آب‌کشی کنید. خیساندن پستانک برای چند دقیقه در روز در محلولی از سرکهٔ سفید و آب با نسبت‌های مساوی باعث جلوگیری از رشد قارچ می‌شود. سپس آن را خوب آب‌کشی کنید و در معرض هوا بگذارید تا خشک شود. به کودکتان بیاموزید که پستانکش را با همبازی‌هایش به اشتراک نگذارد.

هنگامی که پستانک را تمیز می‌کنید، آن را بازرسی کنید تا مطمئن شوید که نوک آن کاملاً چسبیده و خراب نشده است. پستانک را به محض نشان دادن علائم فرسودگی، دور بیندازید. همچنین نوک پستانی که جدا یا سوراخ می‌شود می‌تواند خطر خفگی ایجاد کند. 

مطلب نکات ایمنی مراقبت از پستانک را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط