چه تدابیری در آموزش توالت رفتن کودک موفق است

چه تدابیری در آموزش توالت رفتن کودک موفق است

برای این‌که آموزش استفاده از توالت تا حد ممکن برای ما و کودک خردسالمان آسان و هموارتر باشد، بد نیست چند لحظه وقت بگذاریم و یاد بگیریم که چه چیزی مؤثر است و چه چیزی نیست. در این مطلب با کارهای درست و تدابیر مفید برای آموزش دستشویی رفتن بچه‌ها آشنا شوید.

کارهای درست در یاد دادن توالت رفتن کودکان 

منتظر ماندن تا زمان آمادگی کودک

تا وقتی فرزندتان آماده باشد منتظر بمانید. هیچ زمان جادویی که در آن کودک آمادۀ شروع آموزش باشد، وجود ندارد. برخی از بچه‌ها مهارت‌های فیزیکی و شناختی لازم را بین 18 تا 24 ماهگی دارند و برخی دیگر تا چهار سالگی آماده نیستند. 

با این حال، بیشتر بچه‌ها می‌توانند در سن سه یا چهار سالگی شروع به یادگیری توالت رفتن کنند. این کار همیشه آسان نیست، چون برخی از بچه‌ها در این سن در مقابل تغییر مقاومت می‌کنند و ممکن است بدون پوشک یا با پوشیدن شورت آموزشی احساس راحتی نکنند، یا ممکن است دوست نداشته باشند زمان بازی خود را برای رفتن به دستشویی قطع کنند. گوش به زنگ علائم جسمی، شناختی و رفتاری که نشان می‌دهد کودکتان می‌خواهد استفاده از توالت را امتحان کند، باشید.

اگر فرزندتان با تغییراتی مانند مدرسۀ جدید، خواهر یا برادر جدید یا یک سفر مواجه است، شاید بهتر باشد قبل از شروع کار صبر کنید تا اواضاع آرام‌تر شود.

با شروع آموزش، اگر سه ماه بدون موفقیت تلاش کردید، این نشانه‌ای از آماده نبودن فرزندتان است. چند هفته یا تا زمانی که نشانه‌هایی از زمان مناسب مشاهده شود صبر، و بعد دوباره تلاش کنید.

برنامه‌ریزی

حتی قبل از خریدن لگن یا تبدیل توالت فرنگی مخصوص کودک برای فرزندتان، مهم است که بنشینید و فکر کنید که چگونه می‌خواهید آموزش دهید و برای این کار برنامه‌‌ریزی کنید. تصمیم بگیرید که چه زمانی و چگونه می‌خواهید شروع کنید، از چه پاداشی می‌خواهید استفاده کنید، خرابکاری‌ها را چگونه هندل کنید وچه زمانی عقب‌نشینی کنید.

در عین حال، خود را برای انعطاف‌پذیر بودن نیز آماده کنید. هیچ راهی برای دانستن این‌که فرزند شما به آموزش توالت چگونه پاسخ می‌دهد یا این‌که چه تکنیک‌هایی بهترین اثر را خواهند داشت، وجود ندارد. به خاطر داشته باشید که مانند بسیاری از نقاط عطف رشد، موفقیت لزوماً به صورت خطی اتفاق نمی‌افتد. فرزند شما ممکن است پیشرفت اولیه‌ای داشته باشد اما در طول مسیر یک یا چند بار دچار پسرفت شود.

طرح خود را با پزشک اطفال و پرستار بچه یا مهدکودک فرزندتان در میان بگذارید. آنها احتمالاً تجربیات و توصیه‌های زیادی برای شما خواهند داشت. هنگامی که در مورد یک راهکار تصمیم گرفتید، مطمئن شوید که شما و هر کس دیگری که از فرزندتان مراقبت می‌کند، به آن پایبند است؛ البته به استثنای پسرفت‌های غیرمنتظره و سایر چالش‌های آموزشی.

در مورد آموزش نشستن روی لگن بدانید.

آهسته پیش رفتن

تسلط بر مراحل مختلف آموزش دستشویی رفتن کودک می‌تواند زمان زیادی ببرد. برخی از کودکان ممکن است تنها در چند روز آن را یاد بگیرند، اما بیشتر آنها به هفته‌ها یا حتی ماه‌ها نیاز دارند، به خصوص زمانی که در حال کار روی خشک ماندن در طول شب هستند.

فرزندتان را تحت فشار قرار ندهید یا اجازه ندهید دیگران او را تحت فشار قرار دهند تا سریع‌تر از آنچه می‌تواند، آموزش خود را پشت سر بگذارد. بگذارید آرام و آهسته پیش برود و قدم به قدم به این فرایند جدید و چندبخشی عادت کند. او با سرعت خودش از یک مرحله به مرحلۀ بعد حرکت می‌کند. خوب است که با یادآوری‌های ملایم و تشویق کردن انگیزه ایجاد کنید، اما اگر مخالفت کرد، اصرار نکنید.

تعریف و تمجید از کودک

در طول دورۀ آموزش دستشویی رفتن، کودک شما به تقویت مثبت پاسخ خواهد داد. هر زمان به مرحلۀ جدیدی می‌رود یا سعی می‌کند از لگن خود استفاده کند، حتی زمانی که کاملاً موفق نمی‌شود، بگویید کارش خوب است و شما به او افتخار می‌کنید.

هرازگاهی از لباس زیر یا پوشک خشکش تعریف کنید. اما مراقب باشید که زیاده‌روی نکنید، چون تحسین بیش از حد ممکن است او را مضطرب کند و باعث شود از شکست بترسد، که می‌تواند منجر به خرابکاری‌ها و شکست‌های بیشتر شود.

در مورد تشخیص آمادگی کودکتان برای خشک ماندن در طول شب بدانید.

پذیرفتن حوادث 

احتمالاً کودکتان قبل از این‌که به طور کامل آموزش ببیند، تصادفات متعددی خواهد داشت، پس عصبانی نشوید و او را تنبیه نکنید. به هر حال، همین تازگی‌ها بوده که سیستم عصبی او به اندازه‌ای بالغ شده است که بتواند احساس مثانه یا رودۀ پر را درک کند و عضلاتش به اندازه‌ای رشد کرده که به او اجازه می‌دهد آن را نگه دارد.

همچنین این مهارتی جدید است که دارد یاد می‌گیرد و این‌که در طول مسیر یادگیری اشتباهاتی داشته باشد، کاملاً طبیعی است. او به موقع بر این مهارت تسلط پیدا خواهد کرد. هنگامی که کودک شما خرابکاری کرد، با آرامش آن را تمیز کنید و با ملایمت و مهربانی به او پیشنهاد دهید دفعۀ بعد سعی کند از لگن خودش استفاده کند. 

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط