نظرهای اطرافیان در مورد آموزش توالت رفتن کودک شما

نظرهای اطرافیان در مورد آموزش توالت رفتن کودک شما

چند بار وقتی کودک دو ساله‌تان را پوشک می‌کنید، پدر یا مادرتان با تعجب می‌گویند: «هنوز پوشکش می‌کنی؟» این حرفشان چقدر شما را عصبانی کرده است؟ در این مطلب با توضیح مختصری دربارهٔ توصیه‌های نطلبیدهٔ اطرافیان در مورد آموزش دستشویی رفتن کودکان آشنا شوید.

فلسفه‌های آموزش توالت رفتن کودکان تغییر کرده است

فلسفه‌های فرزندپروری نسل‌های قبلی کاملاً با فلسفه‌های رایج امروزی متفاوت بوده است. این روزها بسیاری از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها فکر می‌‌کنند نوه‌هایشان باید در سنی که بسیاری از بچه‌ها هنوز پوشک دارند، آموزش توالت ببینند. اما امروزه بیشتر متخصصان بر این باورند که آموزش دستشویی رفتن، مانند بسیاری از دستاوردهای تکاملی، باید کودک محور باشد، به این معنی که والدین سرنخ خود را از کودک می‌گیرند، و نه برعکس.

رویه‌های فرزندپروری نسل قبل به اندازۀ امروز «کودک‌محور» نبودند. عبارت کودک‌محور به شکلی از هدایت کودکان اشاره دارد که در آن والدین قبل از شروع آموزش هر چیزی فرزندان خود را مشاهده می‌کنند تا ببینند آیا آمادگی یا علاقه‌ای دارند یا نه. با این حال، بسیاری از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها بر این باورند که انتظار برای اینکه کودک در مورد آمادگی یا علاقۀ خود تصمیم بگیرد، چارچوب کافی را فراهم نمی‌کند.

سن شروع دستشویی رفتن کودکتان را بدانید.

وقتی دیگران در مورد آموزش دستشویی رفتن کودک شما نظر می‌دهند

گاهی اوقات پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به عنوان بخشی از انتقادهای کلی در مورد نحوهٔ تربیت نوه‌هایشان، اظهاراتی در مورد آموزش توالت آنها ابراز می‌کنند. تذکری مانند «منظورت اینه که هنوز یادش ندادی بره دستشویی؟» ممکن است با نظراتشان در مورد سایر تصمیمات فرزندپروری شما قاطی شود.

گاهی اوقات هم پدربزرگ و مادربزرگ، یک نوه را با نوۀ دیگری مقایسه می‌کنند، به گونه‌ای که حاکی از انتقاد از کودک یا والدین او باشد. این مقایسه‌ها می‌تواند احساس رقابت بین خواهر و برادرها را تحریک کند.

هر قدر هم که چنین انتقادهایی آزاردهنده باشد، بعید است که دیدگاه بستگان در مورد چگونگی یا زمان شروع آموزش، تفاوتی در کودک خردسالتان ایجاد کند. با این حال، اگر پدربزرگ و مادربزرگ فرزندتان مرتباً از فرزند شما مراقبت می‌کنند، بهتر است در مورد آنچه که می‌خواهید آنها انجام دهند و چرایی آن صحبت کنید.

اگر پدربزرگ و مادربزرگ فرزندتان مرتباً از او مراقبت می‌کنند، بهتر است در مورد راهکارهای تربیتی خود با آنها صحبت کنید. برخی از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها علاقه‌مند خواهند بود دربارۀ ایده‌های فعلی آموزش دستشویی رفتن اطلاعات کسب کنند و نشان دادن برخی از مطالبی که در اینجا خوانده‌اید ممکن است مفید باشد. همچنین می‌توانید توافق کنید که با هم اختلاف نظر دارید و از پدربزرگ و مادربزرگ فرزندتان بخواهید که هر نظری دارند، آن را دور از گوش فرزندتان به خود شما انتقال دهند.

اگر پدربزرگ و مادربزرگ مراقب فرزندتان باشند چه کار کنید

حتی اگر کودک دو ساله‌تان از دید شما آماده به نظر نمی‌رسد، ممکن است آماده باشد تا استفاده از دستشویی را به صورت پاره‌وقت با مادربزرگ که در طول روز از او مراقبت می‌کند تمرین کند. از آنجا که فرزندتان معمولاً نیازی را که به ابراز استقلال یا رفتار منفی در مقابل شما دارد، نسبت به پدربزرگ و مادربزرگش ندارد، ممکن است در مورد استفاده از لگن با آنها همکاری بیشتری داشته باشد. مادامی که با رویکرد کلی‌ای که پدربزرگ و مادربزرگ در نظر دارند احساس راحتی کنید، منطقی است که به آنها اجازه دهید آموزش دستشویی رفتن را شروع کنند، حتی اگر قصد داشتید کمی بیشتر صبر کنید. با این حال، ثبات برای کودکان دو ساله کلیدی است، بنابراین اهمیت زیادی دارد که قبل از شروع، همه از رویکرد شما آگاه باشند. الفبای آموزش استفاده از توالت به کودک را ببینید.

همچنین، به پدربزرگ و مادربزرگ فرزندتان یادآوری کنید که نباید تلاش او برای استفاده از لگن را خیلی بزرگ کنند، در غیر این صورت اگر تصادف و خرابکاری داشته باشد که تقریباً اجتناب‌ناپذیر است، شاید احساس کند آنها را ناامید کرده است و البته، برای آنها توضیح دهید که چقدر مهم است که کودک را در صورت خرابکاری سرزنش یا تنبیه نکنند، وگرنه ممکن است فرزندتان شروع به مقاومت در برابر آموزش کند. مهم‌تر از همه، فرزندتان را در میانۀ اختلاف نظر بین شما و والدین خود یا همسرتان در مورد آموزش دستشویی رفتن قرار ندهید و هر بحث پرتنشی را کاملاً دور از گوش او مدیریت کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط