بارداری پنهان چیست و بیشتر در چه زنانی اتفاق می افتد؟

بارداری پنهان چیست و بیشتر در چه زنانی اتفاق می افتد؟

بیشتر زنان، در بازه زمانی بین هفته چهارم تا دوازدهم بارداری، از باردار شدن خود آگاه می‌شوند که معمولاً بخاطر ظاهر شدن علائم اولیه بارداری مانند تأخیر در پریود است. تست مثبت بارداری نیز می‌تواند این وضعیت را تأیید کند. اما مواقعی هم وجود دارد که فرد نمی‌تواند بارداری خود را تشخیص دهد. این اتفاق ممکن است به دلیل عدم وجود علائم حاملگی، اشتباه در شناسایی نشانه‌ها به عنوان یک بیماری ویروسی، یا خطا در نتیجه آزمایش بارداری باشد. برای آشنایی بیشتر با این نوع از بارداری و علائم آن و پاسخ به این سوال که چگونه بفهمم بارداری پنهان دارم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

بارداری پنهان چیست؟

بارداری پنهان یا کریپتیک که آن را با نام‌های بارداری انکار شده یا مخفی نیز می‌شناسند، یکی از انواع بارداری است. این نوع بارداری زمانی اتفاق می‌افتد که زن حامله شده، اما تا اواخر بارداری و حتی زمان زایمان هم از آن مطلع نباشد. این وضعیت کمیاب بوده و ممکن است بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر، تنها یک نفر وجود داشته باشد که پس از گذشتن ۲۰ هفته یا ۵ ماه متوجه باردار بودن، نشود. از هر 2500 زن، تنها یک نفر تا زمان زایمان از بارداری خود آگاه نمی‌شود. احتمال وقوع این حالت تقریباً سه برابر بیشتر از احتمال داشتن سه قلو است.

بارداری پهنان

چطور ممکن است متوجه بارداری نشده باشید؟

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که از کجا بفهمم دچار بارداری پنهان شده‌ام. برای زنانی که تجربه باردار شدن داشته‌اند، ممکن است عجیب به نظر برسد که چطور ممکن است زنی باردار باشد و حتی خودش متوجه این وضعیت نشود. اگر چه علائمی هستند که خبر از باردار شدن می‌دهند، اما با این حال ممکن است نادیده گرفته شوند و تا ماه‌ها متوجه بارداری خود نشوید. بارداری مخفی می‌تواند در هر زنی اتفاق بیفتد، اما برخی شرایط و عوامل می‌توانند احتمال اتفاق این حالت را افزایش دهند، از جمله:

زنانی که اخیراً زایمان کرده‌‌اند. پس از زایمان، ممکن است مدتی طول بکشد تا پریودتان به حالت عادی خود بازگردد و در صورت شیردهی، احتمال تخمک‌گذاری کاهش می‌یابد. پیش‌بینی و تشخیص زمان تخمک‌گذاری دوباره و بازگشت به باروری در دوران شیردهی، دشوار است.

دوره‌های پریودی نامنظم. زنان با پریود نامنظم ممکن است بارداری خود را به عنوان یک دوره نامنظم دیگر تشخیص دهند و بارداری پنهان بماند.

خونریزی یا لکه بینی. در اوایل دوره بارداری، زمانی که جنین خود را به دیواره رحم می‌چسباند و لانه گزینی اتفاق می‌افتد ممکن است خونریزی داشته باشید. گاهی اوقات خونریزی لانه گزینی با خونریزی قاعدگی اشتباه گرفته می‌شود.

ابتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک پریودهای غیرقابل پیش‌بینی دارند. از آنجایی که عقب افتادن قاعدگی برای آنها طبیعی است، در صورتی که پریود نشوند، ممکن است بارداری بدون علامت باشد.

استفاده از روش‌های کنترل بارداری. زنانی که از روش‌های کنترل بارداری استفاده می‌کنند، ممکن است به اشتباه فکر کنند که از بارداری در امان هستند. اما حتی در صورت استفاده صحیح از این روش‌ها، احتمال شکست وجود دارد.

زنان در دوران پیش از ‌یائسگی. زنان در سنین 40 سال و بالاتر ممکن است فکر کنند که برای باردار شدن خیلی دیر است یا علائم بارداری را با علائم یائسگی اشتباه بگیرند. در این زنان نیز ممکن است بارداری پنهان بماند.

نداشتن تجربه بارداری. اگر هیچ‌وقت قبلاً باردار نبوده‌اید، کمتر احتمال دارد که بدانید باردار بودن چه احساسی دارد. این به این معناست که بارداری ممکن است برای مدت طولانی‌تری ناشناخته باقی بماند.

تشخیص ناباروری در زنان. زنانی که در گذشته مشکلاتی برای باردار شدن داشته‌اند یا با بیماری‌هایی مواجه هستند که منجر به ناباروری می‌شوند، ممکن است باعث شود بارداری مخفی بماند.

حس نکردن حرکت جنین در شکم. معمولاً زنان بین هفته‌های 18 تا 20 از بارداری شروع به احساس لگد زدن یا غلت زدن کودک در شکم خود می‌شوند. اگر در هفته‌های ابتدایی بارداری حرکت کودک را احساس نکنید، این ممکن است باعث شود که بارداری پنهان بماند.

نداشتن علائم یا نشانه‌های معمول بارداری. برخی از زنان ممکن است علائمی مانند تهوع، استفراغ، گرفتگی شکم، یا حساسیت سینه که معمولاً با بارداری همراه هستند را تجربه نکنند یا این علائم را به دلایل دیگر توجیه کنند.

اضافه نکردن وزن و بزرگ نشدن شکم. اگر جثه بزرگی دارید یا با پیشرفت بارداری وزن زیادی اضافه نمی‌کنید، ممکن است نفهمید که باردار هستید. همچنین، اگر در طول دوران بارداری خود رژیم غذایی یا ورزش را شروع کرده‌اید، همین موضوع ممکن است منجر به کاهش وزن به جای افزایش آن شود.

نتیجه منفی کاذب تست بارداری. این امکان وجود دارد که تست بارداری نتیجه منفی کاذب را نشان داده است. اگر دستورالعمل‌ها را به دقت دنبال نکنید یا آزمایش را خیلی زود انجام دهید، ممکن است hCG  برای گرفتن نتیجه مثبت کافی نباشد و بارداری پنهان بماند.

عوارض روانی یا استرس: استرس یا مشکلات روانی می‌توانند باعث عدم توجه به تغییرات بدنی مرتبط با بارداری یا پذیرش بارداری شود که به عنوان بارداری انکار شده شناخته می‌شود.

اینها از جمله مواردی هستند که به شما کمک می‌کنند که هر چه زودتر متوجه بارداری شده و از بروز عوارض بارداری کریپتیک که در ادامه در مورد آن صحبت می‌شود پیشگیری کنید.

تست بارداری پنهان

علت پنهان ماندن بارداری چیست؟

دلایل متعددی وجود دارد که زنان ممکن است بارداری خود را متوجه نشوند. به طور کلی برخی از علت های بارداری پنهان عبارت‌اند از:

  • تست بارداری خانگی نتیجه منفی کاذب را نشان دهد.
  • فرد علائم بارداری را ندارد.
  • شخص متوجه علائم بارداری نمی‌شود یا آنها را نادیده می‌گیرد.
  • فرد علائم را نمی‌شناسد و بنابراین، نمی‌داند که باردار است.

همه این موارد ممکن است باعث شوند که علائم بارداری پنهان بماند.

علت پنهان ماندن بارداری

نشان دادن حاملگی بدون علامت با تست بارداری خانگی

در بارداری پنهان، تست بارداری مثبت می‌شود. با این حال، استفاده صحیح از تست بارداری خانگی ضروری است تا نتیجه دقیقی بدست آید. اگر دستورالعمل‌های تست را رعایت نکنید، ممکن است نتیجه منفی کاذب را نشان دهد که به این معنی است که واقعاً باردار هستید اما آزمایش نشان نمی‌دهد. بنابراین، باید دقیقاً به دستورالعمل‌های تست عمل کنید و بعد از اینکه متوجه شدید چند روز پریودتان عقب افتاده است تست را انجام دهید. اگر علائمتان با نتیجه تست بارداری خانگی مطابقت ندارد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا بارداری را با آزمایش خون تایید کند.

حاملگی بدون علت

علائم بارداری پنهان چیست؟

زنانی که حاملگی بدون علامت دارند همان علائم بارداری طبیعی را دارند. تفاوت اصلی این است که زن باردار متوجه نمی‌شود که حاملگی باعث ایجاد علائم می‌شود. به طور مثال، ممکن است فکر کند که از خوردن غذای خاصی دچار حالت تهوع شده یا به دلیل نیاز به خواب بیشتر خسته است. از دیگر علائم بارداری پنهان، پریود نشدن است.

توجه داشته باشید که در دوران باردای چیزی به اسم قاعدگی وجود ندارد و همانطور که پیشتر گفته شد ممکن است خونریزی ناشی از لانه‌گزینی داشته باشید و آن را با خون قاعدگی اشتباه بگیرید از جمله شایع‌ترین علائم بارداری کریپتیک که نباید نادیده گرفته شوند عبارت‌اند از:

  •  لکه‌بینی یا خونریزی خفیف
  • نتیجه منفی کاذب تست بارداری
  • تهوع و استفراغ
  • نفخ
  • تکرر ادرار
  • حساس شدن سینه ها
  • بیزاری از غذا
  • یبوست
  • خستگی
  • انقباض و گرفتگی شکم

علائم بارداری پنهان

تشخیص حاملگی پنهان چگونه خواهد بود؟

در پاسخ به اینکه چگونه بفهمم دچار بارداری پنهان شده‌ ام باید گفت که پزشکان این نوع باردرای را همانند نوع معمول آن با انجام آزمایشات تشخیص می‌دهند. تنها لازم است با مشاهده علائم بارداری پنهان که بدان اشاره شد به پزشک مراجعه کنید. راه‌های تایید بارداری توسط پزشکان عبارتند از:

  • سونوگرافی
  • آزمایش خون
  • آزمایش ادرار

توجه داشته باشید که تشخیص بارداری پنهان در زمان نزدیک به زایمان ممکن است باعث بروز عوارض شود. بنابراین توجه کافی به علائم خود داشته باشید تا با خطرات کمتری مواجه شوید.

تشخیص حاملگی پنهان

پیشگیری از بارداری پنهان

بهترین راه برای جلوگیری از حاملگی کریپتیک این است که از سلامت بدنی و جنسی خود آگاه باشید. اگر در سنین باروری هستید به علائمی چون داشتن تهوع، عقب افتادگی تاریخ پریود، احساس خستگی و... بیشتر توجه کنید. با این حال همانطور که گفته شد احتمال بارداری در زنان در دوران گذار یائسگی نیز وجود دارد. اگر فکر می‌کنید احتمال بارداری وجود دارد، همیشه بهتر است یک تست بارداری خانگی بدهید یا با مشاهده علائم بارداری پنهان برای آزمایش خون یا ادرار به پزشک مراجعه کنید.

گاهی اوقات به هر دلیلی جلوگیری از بارداری کریپتیک انجام نشده و هنوز چند ماه با زایمان فاصله دارید. بلافاصله پس از تشخیص، پزشک سعی می‌کند مراقبت های دوران بارداری را که از دست داده‌اید در اختیار شما قرار دهد که می‌تواند شامل آزمایش خون و ادرار، سونوگرافی، معاینه فیزیکی و مشاوره تغذیه و سبک زندگی باشد. برای پیشگیری از بارداری پنهان، می‌توانید از روش های پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

پیشگیری از بارداری پنهان

خطرات بارداری کریپتیک چیست؟

وقتی صحبت از خطرات بارداری پنهان می‌شود باید توجه داشت که پیامدهای این شکل از بارداری بیشتر بخاطر اطلاع نداشتن از خود بارداری است. وقتی دیر متوجه شوید که باردار هستید، ممکن است تهدیدی برای سلامت مادر و جنین باشد. به طور کلی برخی از عوارض بارداری پنهان عبارتند از:

انجام ندادن مراقبت‌های بارداری

از آنجایی که نمی‌دانید باردارید، برای مراقبت‌های دوران بارداری به پزشک مراجعه نکرده‌اید. این در حالی است که خیلی از مراقبت‌های دوران بارداری باید خیلی زود هنگام و به موقع انجام شوند. از جمله اینکه آزمایش خون، مشاوره تغذیه، سونوگرافی یا سایر حمایت‌های لازم برای یک بارداری سالم  باید در زمان مناسب خود و طبق معاینات منظم دوره‌ای انجام شوند. بی‌توجهی به علائم بارداری کریپتیک می‌تواند باعث بی‌اطلاعی از وضعیت بدنی  و دریافت نکردن دستورالعمل‌های مراقبتی خاص این دوران و نادیده گرفتن نیازهای تغذیه ای خاص شود.

تغییرات در سبک زندگی

خیلی از زنان به محض اینکه متوجه بارداری می‌شوند تغییراتی در سبک زندگی خود می‌دهند که از جمله این موارد می‌توان به ترک سیگار و عدم مصرف الکل اشاره کرد. بنابراین از آنجایی که نمی‌دانید باردار هستید، ممکن است به استفاده از این مواد مضر ادامه دهید و حتی از داروها و مکمل‌هایی استفاده کنید که برای سلامت زنان باردار و جنین خطرناک است.

خطر بیشتر برای بروز بیماری‌ها در مادر

از جمله مهم‌ترین عوارض بارداری پنهان این است که مراقبت‌ها یا آزمایش‌های لازم برای تشخیص برخی بیماری‌های رایج در دوران بارداری مانند دیابت بارداری یا پره اکلامپسی انجام نمی‌شوند. هر چه دیرتر متوجه بارداری شوید، زمان شروع مراقبت‌های و غربالگری دیرتر خواهد بود.

احتمال بروز بیماری‌های مادرزادی

در بارداری کریپتی، جنین در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های مادرزادی است، زیرا آزمایش‌های ژنتیکی یا سایر ارزیابی‌هایی را که به تشخیص اختلالات مادرزادی کمک می‌کنند، به موقع انجام نشده‌اند.مطالعات همچنین نشان می‌دهد احتمال تولد نوزادان نارس در حاملگی بدون علامت بیشتر است که باعث می‌شود بیشتر در معرض خطر رشد ضعیف یا مشکلات تنفسی قرار بگیرند.

خطرات بارداری کریپتیک

بنابر آنچه گفته شد ناآگاهی از باردار بودن یک وضعیت نادر اما واقعی است که باعث بروز عوارض ناخوشایند و ناخواسته می‌شود. در حاملگی پنهان، یک زن ممکن است چندین ماه یا کل بارداری را بدون اینکه بداند باردار است، پشت سر بگذارد. اگر از لحاظ جنسی فعال هستید، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که علائم بارداری پنهان را بدانید و اگر مشکوک به بارداری هستید، برای تایید نتایج تست بارداری به پزشک مراجعه کنید. دریافت منظم مراقبت‌های دوران بارداری برای سلامت و ایمنی شما و جنین بسیار مهم است.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

سوالات متداول

بارداری‌های بی‌علامت نادر هستند. مطالعات نشان می‌دهد که از هر 475 بارداری، یک مورد تا هفته‌ی 20 بارداری ممکن است نادیده گرفته شود. همچنین، حدود یک مورد از هر 2500 بارداری ممکن است تا زمان زایمان متوجه نشود.

خیر. حاملگی پنهان شبیه یک بارداری معمولی است و در آن شما دوره قاعدگی را تجربه نمی‌کنید. با این وجود، ممکن است خونریزی

بیشتر زنان در هفته 20 بارداری متوجه می‌شوند که باردار هستند. با این وجود، یک فرد ممکن است در کل ۴۰ هفته بارداری از حامله بودن خود غافل باشد.

ممکن است به دلیل آگاه نشدن از بارداری و نبود مراقبت‌های دوران بارداری، تغذیه نامناسب یا سبک زندگی نامناسب، بیشتر به زایمان زودرس منجر شود.