رشد کودک در هفتهٔ چهارم ماه سوم تولد

رشد کودک در هفتهٔ چهارم ماه سوم تولد

کودک شما در پایان این هفته سه ماهه خواهد شد. بهتر است هنوز هم این نکته را به یاد داشته باشید و فراموش نکنید که کودک شما منحصربه‌فرد است و مراحل رشد را با سرعت خاص خودش می‌گذراند. همچنین در نظر داشته باشید که کودکانی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند معمولاً به زمان بیشتری برای رسیدن به معیارهای تکاملی و رشد نیاز دارند. همچنین لازم است هر نوع سؤالی را که در مورد رشد کودک خود دارید با پزشک فرزندتان مطرح کنید. در این مطلب می‌توانید با زندگی یک کودک در هفتهٔ چهارم از سومین ماه تولدش آشنا شوید.

کشف دست‌هایش

کودک شما چند هفته قبل دست‌های خود را کشف کرده و اکنون کاملاً مجذوب آنها شده است. تماشا کنید و ببینید که چگونه آنها را بررسی می‌کند، در دهان می‌گذارد و سعی می‌کند آنها را بمکد.

پس نگران نشوید اگر ذهن کودکتان خیلی درگیر انگشتانی است که تازه کشفشان کرده و همیشه مشغول آنهاست، زیرا این شکل از تسکین دادن به خود می‌تواند برای کودکتان بسیار آرامش‌بخش باشد و احتمالاً استراحت کوتاهی نیز به شما خواهد داد.

بلند کردن سر و استواری بیشتر

این هفته وقتی می‌روید تا کودک را از تختش بلند کنید، ممکن است در حینی که به پشت دراز کشیده است قادر به بلند کردن سر خود و نگه داشتن آن برای چند لحظه یا حتی طولانی‌تر باشد و وقتی با تکیه به چیزی نشسته است، دیگر کم‌کم باید قادر باشد سر خود را راست و ثابت نگه دارد.

همچنین وقتی روی شکم قرار داده شده، ممکن است سر و سینهٔ خود را با زاویهٔ حدودی ۴۵ درجه بالا بیاورد، طوری که انگار در حال انجام حرکت شنا رفتن است. شما نیز می‌توانید با نشستن در مقابل او و آویزان کردن یک اسباب‌بازی جلوی صورتش به ادامهٔ این کار تشویقش کنید.

به عنوان یک بازی سرگرم‌کننده که عضلات گردن نوزاد را نیز تقویت می‌کند، او را به پشت بخوابانید و با گرفتن دست‌هایش، به آرامی بالا بیاورید تا به حالت نشسته درآید. سپس او را آهسته دوباره بخوابانید و حرکت را تکرار کنید. هرچند وقتی کودکتان در حالت ایستاده قرار گرفته است، باید قادر به نگه داشتن سر خود در امتداد بقیهٔ بدنش باشد اما پزشکان توصیه نمی‌کنند که او را روی پاهایش به حالت ایستاده نگه دارید.

کودک شما ممکن است از چهار ماهگی آمادهٔ یک کالسکهٔ سه‌چرخه برای دویدن آهستهٔ شما نیز باشد، اما فعلاً بهتر است فقط روی سطوح صاف مثل حیاط خانه یا توی خانه پیاده‌روی کنید یا بدوید، زیرا مسیرهای دویدن در پارک ممکن است بیش از حد پستی و بلندی داشته باشد و باعث بالا پریدن زیاد شود، مگر اینکه کودک بتواند سر خود را به خوبی بالا نگه دارد و قادر به آروغ زدن نیز باشد. هنگامی که سر او ثابت و استوار شد، ممکن است برای قرار گرفتن در یک کوله‌پشتی کودک نیز آماده باشد.

کتاب خواندن

کتاب خواندن برای کودکان حتی در این سن نتیجهٔ خوبی خواهد داشت. گوش دادن به کتاب خواندن شما به او کمک می‌کند تا زیر و بم آواییِ زبان گفتاری را درک کند. تغییر زیر و بم صدا، استفاده از صداهای بچگانه و آواز خواندن ارتباط بین شما و کودکتان را بسیار جذاب‌تر می‌کند.

اگر در حین کتاب خواندن، کودک به سمت دیگری نگاه کرد و به نظر می‌رسد علاقهٔ خود را از دست داده، بهتر است کار دیگری را امتحان کنید یا به او فرصت استراحت بدهید و در کل از واکنش‌های کودکتان برای پیدا کردن سرنخ رفتار با او کمک بگیرید.

کتاب‌های خوب زیادی برای کودکان هست، مثلاً کتاب‌های صفحه‌ مقوایی که تصاویر بزرگ و جذاب و متن ساده‌ای دارند یا حتی کتاب‌های تصویری و بدون متنی که می‌توانید خودتان با آنها داستان بسازید. در این مرحله لازم نیست که کتاب را بر اساس سن کودک انتخاب کنید و حتی کتاب‌های طراحی‌شده برای کودکان بزرگ‌تر درصورتی‌که تصاویر جذاب و واضح و رنگ‌های روشن داشته باشد می‌تواند کودکتان را مسحور کند.

شما همچنین می‌توانید چیزهایی را که برای بزرگسالان نوشته شده است با صدای بلند برای کودک خود بخوانید. به عنوان مثال، خواندن روزنامه، مجله یا یک رمان را امتحان کنید. چه شاهنامهٔ فرودسی باشد و چه یک تکه از روزنامه، اگر خودتان از خواندن آن لذت ببرید، کودک نیز از شنیدن ریتم صدای شما لذت خواهد برد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط