رشد کودک در هفتهٔ اول ماه دوم تولد

رشد کودک در هفتهٔ اول ماه دوم تولد

تمام کودکان مراحل رشد را با سرعت خاص خود طی می‌کنند و جدول‌های راهنمای رشد فقط نشان می‌دهند که کودک شما چه پتانسیلی دارد و اگر اکنون این پتانسیل تحقق نیافته باشد، به زودی اتفاق می‌افتد. همچنین اگر کودک شما زودتر از موعد تولدش به دنیا آمده است، معمولاً به زمان بیشتری برای رسیدن به معیارهای تکاملی و رشد نیاز دارد. با همهٔ اینها بهتر است هر گونه نگرانی یا سؤال خود را در مورد رشد کودک از پزشک بپرسید. در این مطلب می‌توانید با زندگی کودک در هفتهٔ پنجم تولدش آشنا شوید.

زمان بازی

بازی کردن با کودک راهی بسیار خوب و مناسب برای هدایت او در این جهان جدید و ناآشناست. آویزهایی با رنگ‌های متضاد و کتاب‌هایی با عکس چهرهٔ کودکان، کودک شما را مجذوب خواهد کرد. یک فضای پر از اسباب‌بازی‌های جذاب برای نگاه کردن، ضربه زدن و گوش کردن که برخی از آنها را می‌توانید از بالای تختش آویزان کنید، به کودک فرصت تمرین با دست و تمرین مهارت‌ هماهنگی انگشتان را می‌دهد و دراز کشیدن را هم برایش جالب‌تر می‌کند. شما حتی می‌توانید کنار او بنشینید و به این بازی بپیوندید.

اگرچه کودک شما اکنون می‌تواند با شوق و ذوق به وسایل چنگ بزند، اما هنوز هماهنگی دست و چشم برای رسیدن به شیئی را که در مقابلش است ندارد. این مهارت در حدود چهار ماهگی ایجاد می‌شود. تا آن موقع می‌توانید اسباب‌بازی‌ها را توی دستش بگذارید. حتی انگشت کوچک شما ممکن است یکی از اسباب‌بازی‌های مورد علاقهٔ کودک باشد که دوست دارد آن را در دستش بگیرد.

کشف دست و پای خود

کودک شما هنگام تولد نمی‌داند که دست و پاهایش به او متصل هستند. همچنان که او شروع به کشف بدن خود می‌کند این وضعیت تغییر می‌کند. اولین عضوهایی که کودک کشف می‌کند دست و پایش هستند. شما می‌توانید علاقهٔ کودک به این کشف و کاوش را تشویق کنید. مثلاً دست‌هایش را بالای سرش بگیرید و بگویید «نی‌نی چقدر بزرگ شده؟» یا انگشتان پایش را برایش بشمارید. سعی کنید دست‌هایش را در مقابل صورتش حرکت دهید تا بتواند همزمان آنها را ببیند و احساس کند.

کودکان در تنظیم درجه حرارت بدن خود مشکل دارند و گردش خون آنها هنوز تکامل‌یافته نیست. به خاطر داشته باشید که مقداری از حرارت بدن کودک از دست و پای او خارج می‌شود. پس بهتر است در روزهای سرد و به ویژه زمانی که بیرون می‌روید، انگشتان دست‌ و پایش را بپوشانید.

کودکانه حرف زدن

کودک شما ممکن است احساسات خود را با نجوا، خرخر یا همهمه‌های کودکانه بیان کند. تعداد کمی از کودکان نیز غان و غون کردن و خندیدن را آغاز خواهند کرد. لازم است حتماً به غان و غون او پاسخ دهید و همچنین با او چهره به چهره و رو در رو صحبت کنید. او اکنون نگاه خیره و ممتد شما را دوست دارد.

اگر کارهایی در خانه دارید، کودک از شنیدن صدای شما از آن سوی اتاق نیز لذت خواهد برد. از کودکانه صحبت کردن خجالت نکشید، زیرا کودکان به طور خاص برای این شکل برقراری ارتباط با صداهای بلند و کشش زیاد صدا کوک شده‌اند که واقعاً می‌تواند ساختار و عملکرد زبان را به آنها یاد دهد.

همچنین می‌توانید روز خود را برای کودکتان تعریف کنید. او از گفت‌وگوی شما لذت خواهد برد و حتی ممکن است حرف‌های شما را تأیید کند یا ناگهان پابرهنه وسط بحث بیاید و نظرات خود را بگوید که بهتر است به حرف‌هایش گوش کنید؛ شاید بتواند راهکار خوبی بابت حل مشکلات به شما بدهد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط