واقعیتی مهم در مورد بازی‌های خشن کودکان

واقعیتی مهم در مورد بازی‌های خشن کودکان

بچه‌ها عاشق تماس بدنی هستند. از اولین بازی‌های لمسی ملایم گرفته تا کشتی‌ گرفتن‌های خشن. اما همان‌طور که هر پدر و مادری می‌گوید، گاهی اوقات این بازی‌ها بیش از حد خشن به نظر می‌رسد و مخصوصاً والدین پسرها این ماجرا را می‌شناسند. این اتفاق با اجرای نمایشی «ضربه فنی» آغاز می‌شود، پسرها با سروصدا می‌خندند، یکدیگر را به زمین می‌اندازند، کشتی می‌گیرند و پنج دقیقه بعد یک نفر دارد گریه می‌کند. اما چرا بچه‌ها این‌قدر خشن بازی می‌کنند؟ در این مطلب با جواب این پرسش آشنا شوید.

بازی خشن و کودکان

چرا بچه‌ها بازی خشن را دوست دارند؟

گرچه ممکن است با گریه تمام شود، اما بچه‌ها بازی‌های خشن انجام می‌دهند، چون حس خوبی دارد. آنها مجبورند خشن بازی کنند و مزایای تکاملی این نوع بازی هم می‌تواند بسیار زیاد باشد.

از نظر فیزیکی، کودکان هنگامی که درگیر بازی خشن می‌شوند، مهارت‌های حرکتی درشت را یاد می‌گیرند و این برای رشد مهارت‌های حرکتی ظریف مانند نوشتن یک ضرورت است. بیشتر بچه‌ها امروزه بیش از حد بی‌تحرک هستند و در نتیجه، مشکلات زیادی در دست‌خطشان وجود دارد.

از نظر عصبی، بازی خشن از طریق احساس، فشار عمیق به عضلات، مفاصل و پوست، سیستم حسی کودک را تغذیه می‌کند. فرد نمی‌تواند این مهارت‌ها را با دیدن تلویزیون یا کتاب خواندن بیاموزد. این بازی‌ها مزایای اجتماعی نیز دارد. بچه‌ها در مورد دادن و گرفتن، علت و معلول، نوبت گرفتن و بازی کردن طبق قوانین چیزهایی یاد می‌گیرند.

اما آیا والدین باید نگران بازی خشن فرزندشان باشند؟

هم بله و هم نه! به نظر می‌رسد بعضی از بچه‌ها از این‌که چقدر می‌توانند قوی یا آسیب‌رسان باشند، درک کمی دارند. پس والدین باید قوانینی تنظیم کنند که متناسب با کودکانشان باشد. این قوانین باید شامل موارد زیر باشد:

  • گاز گرفتن، چنگ زدن یا لگد زدن ممنوع
  • ضربه زدن یا حمله به سر دیگران ممنوع
  • وقتی بچه‌ٔ دیگر یا والدین می‌گویند «بسه»، بازی حتماً باید متوقف شود.

والدین نباید نگران «تشویق» این نوع رفتارها باشند. در واقع، آنها می‌توانند در به حداکثر رساندن مزایای بازی خشن نقش مهمی داشته باشند. پس پیشنهاد می‌کنیم که:

  • با استفاده از یک سوت، زمان استراحت با نوشیدن کمی آب یا پاک کردن عرق را به تقلید از شرایط رسمی و رقابتی‌تر بازی‌های خشن مشخص کنند.
  • به بچه‌ها باید یاد داده شود که چگونه به شکل ایمن بازی‌های خشن را انجام دهد؛ با یادگیری چگونگی جنگ بالشی، سوار شدن بر پشت هم و «مهار» یکدیگر به شکل ایمن.
  • والدین باید تا زمانی که مطمئن شوند بچه‌ها می‌توانند قدرت خود را ارزیابی و طبق قوانین بازی کنند، کنار آنها حضور داشته باشند.

بازی‌های خشن به بچه‌ها کمک می‌کند چیزهایی در مورد بدن و دنیا بیاموزند و آنها را برای یادگیری آماده می‌کند. بنابراین، والدین عزیز، یک سوت بخرید، چند بالش بیاورید، قوانینی تعیین کنید و بگذارید شروع کنند!

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط