فعالیت‌هایی که رشد فیزیکی کودک را تقویت می‌کند

فعالیت‌هایی که رشد فیزیکی کودک را تقویت می‌کند

کودکان خردسال سرشار از انرژی هستند و این از نظر رشد فیزیکی چیز خوبی است، زیرا حرکت مکرر گروه‌های عضلانی بزرگ و کوچک است که باعث قوی شدن این قسمت‌های بدن می‌شود. با این حال، ابتدا مهارت‌های حرکتی درشت رشد می‌کنند. به همین دلیل است که کودکان دو، سه و چهار ساله تمایل بیشتری به دویدن، پریدن، گرفتن و وول خوردن دارند تا این‌که ثابت بنشینند و از ماهیچه‌های دست خود برای مثلاً نقاشی یا بازی با اسباب‌بازی‌های کوچک استفاده کنند. اما فکر خوبی است که برای هر دو نوع فعالیت وقت بگذارید. در این مطلب با چند راه برای تقویت رشد جسمانی کودک دو تا چهار سال آشنا شوید.

پیاده‌روی‌های خانوادگی داشته باشید

به طور متناوب پیاده‌روی کنید، قدم‌رو بروید و بدوید. هنگام راه رفتن، یک بازی حدسی انجام دهید یا برای تنوع پرهای پرندگان یا برگ‌ها را جمع کنید و کلکسیونی از آنها درست کنید. در داخل خانه، با آلات موسیقی یا پرچم، یک رژه برگزار کنید.

بازی با جعبهٔ شنی را تشویق کنید

جعبه را با اسباب‌بازی‌هایی پر کنید که کار با دست را تشویق می‌کنند.

آب‌بازی کنید

استخر بادی، آب‌پاش خودکار یا شلنگ آب، پاشیدن، دویدن و لمس کردن را تشویق می‌کنند. یادتان باشد وقتی کودکی نزدیک آب است، همیشه بر او نظارت داشته باشید.

مسیر بامانع ایجاد کنید

در اتاق نشیمن یا حیاط مسیری بامانع ایجاد کنید که شامل کوسن‌ها، جعبه‌های مقوایی، اسباب‌بازی‌ها یا سایر اشیایی است که کودک می‌تواند آنها را دور بزند یا از روی آنها بپرد.

بازی‌های وانمودی انجام دهید

حیوانات از جمله علایق کودکان خردسال هستند. همراه کودکتان این بازی‌ها را امتحان کنید: «بیا ببینیم می‌تونی مثل مرغ راه بری؟»، «مثل اسب یورتمه بری؟»، «توله سگ چی کار می‌کنه؟» یا فرزندتان را تشویق کنید که مانند هواپیما «پرواز» کند یا قایقی را در اتاق پارو بزند.

گرگم به هوا بازی کنید

انواع مختلف گرگم به هوا را در قرارهای بازی معرفی کنید. برای مثال، نوعی از گرگم به هوای ترکیبی را که شامل استپ و حرکت نکردن بازکنی است که به وسیلهٔ گرگ فریز یا منجمد شده است.

توپ‌بازی کنید

بازی‌هایی که شامل شوت زدن، پرتاب کردن و گرفتن می‌شوند، تمرین‌های بسیار خوبی هستند. سعی کنید در سال‌های پیش‌دبستانی قوانین خیلی جزئی برای بازی تعیین نکنید.

با موسیقی برقصید

کودک خود را در معرض سبک‌های مختلف موسیقی قرار دهید. نواختن آلات موسیقی نیز رشد فیزیکی را افزایش می‌دهد. یا متن آهنگ‌هایی ساده را با حرکات فیزیکی اجرا کنید. بسیاری از آهنگ‌های آشنا از طریق بازی انگشتی بر مهارت‌های حرکتی ظریف تأکید می‌کنند.

یک ریسمان روی زمین بگذارید

ریسمانی را روی زمین بگذارید و وانمود کنید که طناب سیرک یا یک تخته روی دریاست. با این بازی به رشد تعادل بدنی کمک می‌کنید.

ماشین، دوچرخه یا عروسکی را بشویید

هر چیزی که شامل کف و آب باشد سرگرم‌کننده است. حباب‌ درست کنید و اجازه دهید فرزندتان آنها را بگیرد.

بازی‌های دوران کودکی خود را معرفی کنید

همه چیز برای فرزند شما جدید است. لی‌لی، هویج هویج، قوری فنجانه، استپ رقص یا بازی مجسمه شو را که چراغ سبز، چراغ قرمز نیز نامیده می‌شود.

یک نمایش عروسکی برپا کنید

عروسک‌های جورابی یا انگشتی درست کنید یا از اسباب‌بازی‌هایی که دارید استفاده کنید. پشت میز با کودک خود مخفی شوید و عروسک‌ها را حرکت دهید.

به مهارت‌های حرکتی ظریف اهمیت بدهید

مهارت‌های حرکتی ظریف را به روش‌هایی فراتر از میز کاردستی رشد دهید و تقویت کنید. به کودک خود کمک کنید با گچ تصویری از یک روستا را روی زمین بکشد. از چوب برای نوشتن حروف الفبا روی خاک یا روی آرد گندم یا آرد ذرت استفاده کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط