به کودک پستانک بدهیم یا ندهیم؟

به کودک پستانک بدهیم یا ندهیم؟

مکیدن پستانک ممکن است یکی از علاقه‌مندی‌های کودک شما هم باشد، اما چه زمانی برای گرفتن پستانک برای کودک شما درست است؟ آیا اصلاً باید به کودکمان پستانک بدهیم یا ندهیم؟ در این مطلب به این سؤال‌ها جواب داده‌ایم.

پستانک خوردن کودک

بدون شک نمی‌توان جلوی مادر یا پدری که کودکش ساعت‌ها از شدت گریه در حال خفگی است و به هیچ شکلی آرام نمی‌شود ایستاد، توی چشم‌هایشان زل زد و گفت: «بله، پستونک برای بچه ضرر داره!» در این صورت شما قطعاً چیزی یا کسی نیستید که این پدر یا مادر در این لحظه نیاز دارد. اما بیایید مسئله را کمی بازتر کنیم.

برخی از نوزادان را می‌توان با تکان دادن و در آغوش گرفتن آرام کرد، ولی برخی از آنها با تلاش‌های اولیه ممکن است به راحتی آرام نشوند یا زمانی که گرسنه نیستند، باز هم بخواهند به مکیدن سینه‌ٔ مادرشان ادامه دهند. اگر نوزاد شما نیز پس از خوردن شیر به اندازۀ معمول و کافی، باز هم می‌خواهد به مکیدن ادامه دهد یا اگر کودک شما بعد از آروغ زدن، نوازش، در آغوش گرفتن و بازی کردن، باز هم بهانه‌گیری و بی‌قراری می‌کند، شاید فکر دادن پستانک از ذهن شما هم بگذرد.

اما بر اساس نظرات پزشکان و کارشناسان، پستانک غیر از آنکه هیچ فایده‌ای برای کودک شما ندارد، بلکه مانع از تغذیهٔ مناسب می‌شود و باعث بلع هوا توسط کودک و افزایش نفخ و عوارض متعدد دیگری نیز خواهد شد، بنابراین پستانک هرگز نباید جایگزین نوازش یا تغذیۀ نوزاد شود. پس شاید لازم باشد که به جای دادن پستانک به کودکان، سعی کنیم تا یاد بگیریم که راه آرام کردن کودکمان چیست؟ یا در مورد دلایل گریه کردن کودکان بیشتر بدانید، چون شاید کودک شما به علت خاصی گریه می‌کند که باید آن را برطرف کنید.

از سوی دیگر، برخی از کارشناسان معتقدند که مکیدن پستانک ممکن است برای کودکان مفید باشد، زیرا مکیدن پستانک با ریسک پایین‌تر برای سندرم مرگ ناگهانی نوزاد ارتباط داده شده است، هرچند مشخص نیست چرا این تأثیر را دارد! اما برخی کارشناسان هم می‌گویند که پستانک ضررهایی نیز برای کودکان دارد که برای دانستن آنها شاید بد نباشد ویدیوی زیان‌های پستانک برای کودک مادرشو را ببینید و سپس یک تصمیم بهتر بگیرید.

زمان گرفتن پستانک از کودک

بعد از اینکه موارد و شرایط را به خوبی بررسی کردید و تصمیم گرفتید که به کودکتان پستانک بدهید، لازم است بدانید که تا چه سنی می‌توان به کودکان پستان داد و بعد از آن چه باید کرد؟

به گفتهٔ کارشناسان طب اطفال، استفاده از پستانک بعد از شش ماهگی، کمتر مفید خواهد بود و بیشتر یک عادت است. برخی پزشکان معتقدند شش تا ۱۲ ماهگی زمان خوبی برای گرفتن پستانک از کودک است، به ویژه اگر کودکتان مستعد عفونت گوش است و بیشتر پزشکان توصیه می‌کنند که به منظور کاهش ریسک عفونت گوش، پستانک را پس از شش ماهگی از کودکتان بگیرید یا استفاده از آن را محدود کنید. بعد از این سن نیز، استفاده از پستانک با ریسک بالاتر برای عفونت گوش، به ویژه در میان کودکان دو و سه ساله ارتباط داده شده است.

اما این یک قاعدهٔ ثابت و تغییرناپذیر نیست. بیشتر بچه‌ها معمولاً بین دو و چهار سالگی خوشان این عادت را کنار می‌گذارند ولی برخی از کودکان تا دورهٔ پیش‌دبستانی هم پستانکشان را می‌مکند. پستانک برای این کودکان ممکن است به عنوان یک شیء انتقالی یا آرامش‌دهنده عمل کند. به عبارت دیگر، این شیء، اضطراب آنها را کاهش می‌دهد و کمک می‌کند که با موقعیت‌های جدید و تازه‌ای مثل رفتن به مهدکودک یا یک سواری طولانی در ماشین تطبیق و ارتباط بهتری برقرار کنند. اگر کودکتان از مکیدن پستانکش تسکین و آرامش زیادی می‌گیرد، می‌توانید اجازه دهید مدت طولانی‌تری از آن استفاده کند.

اما اگر کودک هیچ علائمی از ترک آن را نشان نمی‌دهد، شاید در نهایت لازم شود که در حدود سه یا چهار سالگی برای ترک پستانک به او کمک کنید. استفادهٔ طولانی‌مدت از پستانک می‌تواند باعث شود که دندان‌های بالایی کودک به سمت جلو کج شوند و به مشکلات دندانی منجر شود. ‌

هیچ شواهدی وجود ندارد که پستانک گرفتن باعث آسیب دائمی به دندان‌های شیری می‌شود و آنها معمولاً پس از چند ماه استفاده نکردن از پستانک، به سرجایشان برمی‌گردند ولی نگرانی بزرگ‌تر دندان‌های دائمی است که از حدود چهار تا شش سالگی شروع به درآمدن می‌کنند. فکر خوبی است که استفادهٔ طولانی‌مدت کودک از پستانک را با دندان‌پزشک در میان بگذارید تا فک و دندان‌های او را معاینه کند. اما حتی اگر کودک دچار هیچ عفونت گوشی نشود و دندان‌پزشک مشکل بالقوه‌ای در فک و دندان او نبیند، بهتر است زودتر پستانک را از او بگیرید تا دیرتر، چون ترک عادت پستانک گرفتن هم می‌تواند دشوار باشد.

برخی کارشناسان فکر می‌کنند پستانک گرفتن می‌تواند در رشد مهارت‌های زبانی تداخل ایجاد کند. اگر کودکتان اغلب یک پستانک در دهانش داشته باشد، احتمال کمتری دارد که به غان و غون و تمرین صحبت کردن بپردازد یا پستانک ممکن است صحبت کردن او را ناهنجار کند.

وقتی زمان گرفتن پستانک از کودک می‌رسد، این کار را به تدریج انجام دهید. بسیاری از والدین با محدود کردن استفاده از پستانک در طول روز شروع می‌کنند و سپس به سمت حذف تدریجی آن از مراسم روتین قبل از خواب حرکت می‌کنند. همچنین ایجاد یک مراسم روتین جدید نیز می‌تواند به شما کمک کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

بلاگ مرتبط