درمان‌های جایگزین با احتمال وجود خطر برای اتیسم کودکان

درمان‌های جایگزین با احتمال وجود خطر برای اتیسم کودکان

درمان‌های جایگزین برای عارضه‌ها، بیماری‌ها و اختلالات پزشکی موجود در دنیای پزشکی شامل داروها، راهکارها و روش‌هایی است که معمولاً در کنار شیوه‌های درمانی و مراقبت‌های پزشکی اثبات‌شده، استاندارد و بیشتر مؤثر استفاده می‌شود. برخی از والدینی که کودکی با اختلال طیف اتیسم دارند ممکن است بخواهند جدا از درمان‌های استاندارد و معمول برای اتیسم کودکشان و پس از تأیید پزشک مربوطه، برخی از رویکردهای درمانی اثبات‌نشده و اصطلاحاً جایگزین را امتحان ‌کنند. اما آیا می‌توان به هر رویکرد درمانی‌ اعتماد کرد؟ در این مطلب می‌توانید با درمان‌های جایگزین برای اتیسم که ممکن است ریسک وجود خطر داشته باشد یا احتمال کمتری برای تأثیرگذاری روی کودکان دارد آشنا شوید.

رژیم‌ غذایی بدون گلوتن و بدون کازئین

بسیاری از کودکان مبتلا به اتیسم، به دلایلی ناشناخته از مشکلات گوارشی رنج می‌برند. والدین کودکانی که این مشکلات را دارند گاهی حذف گلوتن و کازئین از رژیم غذایی کودک را امتحان می‌کنند. گلوتن پروتئینی در گندم، جو و چاودار است ‌و کازئین پروتئینی در لبنیات است. برخی از والدین وقتی غذای کودکشان فاقد گلوتن، کازئین یا هر دوی آنهاست، بهبودهایی در رفتار کودک و علائم اتیسم مشاهده می‌کنند. مثلاً کودکشان تماس چشمی بهتر و بازهٔ توجه طولانی‌تری داشته است اما پژوهش‌های اندکی که تاکنون در مورد ارتباط بین علائم اتیسم و کازئین یا گلوتن انجام شده فعلاً نتیجهٔ قطعی ندارد.

همچنین یک رژیم غذایی محدود، ریسک محروم کردن کودک از مواد مغذی مهم مثل کلسیم، پروتئین، فیبر و ویتامین‌های A، D و B را به دنبال دارد و مشخص شده است که برخی کودکان تحت رژیم‌های فاقد گلوتن و فاقد کازئین، تراکم استخوان کمتری دارند. در صورت تصمیمتان برای استفاده از این رژیم‌ها لازم است به موارد زیر توجه کنید:

  • حتماً با پزشک کودکتان و در صورت امکان یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا رژیم غذایی کودک را بررسی کند.
  • اطمینان حاصل کنید که فرزندتان مواد مغذی مورد نیاز برای رشد سالم را دریافت می‌کند.
  • حفظ رژیم‌های فاقد کازئین و فاقد گلوتن ممکن است دشوار باشد و این رژیم‌ها می‌تواند گران باشد.
  • تغییرات رژیمی ناگهانی و شدید در رژیم غذایی کودک ایجاد نکنید.
  • از حذف همزمان این پروتئین‌ها در رژیم غذایی کودک خودداری کنید، یعنی یا گلوتن یا کازئین را حذف کنید.
  • برچسب مواد غذایی را بخوانید تا بتوانید از مصرف یکی از این پروتئین‌ها خودداری کنید.
  • پزشک ممکن است بخواهد کودک را برای بیماری سلیاک آزمایش کند. سلیاک یک بیماری ژنتیکی است که در آن گلوتن به رودهٔ کوچک آسیب می‌زند. او می‌تواند به شما کمک کند که بفهمید گلوتن یا کازئین برای کودکتان مضر است یا ضرری ندارد.

همچنین توجه داشته باشید که این رژیم‌های محدود معمولاً روی غذاهای سالم‌تر و پردازش‌نشده تأکید می‌کند و همین تغییر است که شاید علت هر گونه بهبود در علائم گوارشی کودک باشد. برای مثال، مشاهدهٔ بهبود در علائم کودک پس از حذف محصولات لبنی ممکن است حاکی از عدم تحمل لاکتوز باشد تا مشکل داشتن با کازئین.

دریافت B۶ ، B۱۲ و دیگر ویتامین‌ها

برخی پژوهش‌های کوچک حاکی از آن است که کودکان مبتلا به اتیسم کمبودهای تغذیه‌ای دارند که ممکن است روی علائم آنها تأثیر بگذارد. یک نظریه این است که کمبود برخی مواد مغذی می‌تواند به سلول‌ها آسیب برساند که این گفته به نوبهٔ خود در مشکلات عصب‌شناسی نقش دارد. برخی ویتامین‌های مورد استفاده در این رویکرد درمانی شامل B۶ که همراه با منیزیم خورده می‌شود، B۱۲ و ویتامین C است و تعداد کمی پژوهش‌ کوچک که دربارهٔ ویتامین‌درمانی انجام شده، نتایج جالبی داشته‌ است که پژوهشگران هنوز در حال بررسی آنها هستند. برخی از نکات مهمی که در این رویکرد درمانی باید به آن توجه کنید شامل موارد زیر است:

  • حتماً با پزشکان متخصص مشورت کنید.
  • مکمل‌های ویتامین در دزهای بالا می‌تواند سمی باشد.
  • مقادیر زیاد ویتامین B۶ می‌تواند باعث آسیب عصبی، مشکلات گوارشی، ‌تحریک‌پذیری، بی‌اختیاری ادرار و مشکلات دیگر شود.
  • از مکمل‌هایی که در شکل‌های غلیظ‌شده و از طریق تزریق دریافت می‌شود نیز پرهیز کنید، زیرا این رویهٔ تهاجمی می‌تواند به کودک آسیب برساند و برای او اضطراب‌آور باشد.

دریافت ملاتونین

کودکان مبتلا به اتیسم اغلب در آرام گرفتن و به خواب رفتن مشکل دارند. مشخص نیست که علت این اتفاق چیست اما پژوهش‌های مقدماتی حاکی از آن بوده که سیستم‌های مغزی که خواب را تنظیم می‌کنند ممکن است در کودکان مبتلا به اتیسم اختلال داشته باشند.

ملاتونین یک هورمون طبیعی در بدن است که به تنظیم چرخه‌های خواب کمک می‌کند و شکل مصنوعی این هورمون یک درمان رایج برای کودکان مبتلا به اتیسم است. چند پژوهش کوچک نیز حاکی از آن بوده است که مکمل‌های ملاتونین ممکن است به کودکان مبتلا به اتیسم کمک کند تا راحت‌تر به خواب بروند و عمیق‌تر بخوابند. برخی از نکاتی که در صورت به کار بردن این رویکرد باید به آنها دقت کنید شامل موارد زیر است:

  • قبل از اینکه ملاتونین را امتحان کنید، با پزشک دربارهٔ اینکه آیا کودکتان می‌تواند عارضهٔ ‌دیگری داشته باشد که روی خوابش اثر بگذارد صحبت کنید.
  • برخی پزشکان ملاتونین را در دزهای پایین و برای استفادهٔ کوتاه‌مدت ایمن تلقی می‌کنند اما دشوار بتوان فهمید یک محصول دقیقاً حاوی چه ترکیباتی است.
  • مشخص نیست که آیا استفادهٔ ‌بلندمدت از آن ایمن است یا خیر و یک توصیهٔ رسمی مشخص برای دز آن وجود ندارد، پس حتماً با پزشکان مشورت کنید.
  • ملاتونین ممکن است برای کودکانی که برخی عارضه‌ها مثل دیابت یا اختلالات تشنجی را دارند ایمن نباشد، زیرا می‌تواند روی سطح ترشح هورمون‌ها اثر بگذارد.

دریافت امگا۳

اسیدهای چرب امگا۳ برای رشد و تکامل و عملکرد مغز مهم هستند. بهترین منبع امگا۳ غذاهای دریایی است و مشخص نیست که آیا مکمل‌ها کاملاً همان مزایا را دارند یا خیر. مکمل‌های امگا۳ گاهی اوقات برای کودکان مبتلا به اتیسم توصیه می‌شود تا بیش‌فعالی و رفتارهای تکراری را کاهش دهد ولی تعداد کمی پژوهش‌های خیلی کوچک حاکی از آن است که مکمل‌های امگا۳ ممکن است بیش‌فعالی را کاهش دهد. برخی از نکات مهم در رابطه با مصرف امگا۳ می‌تواند به شکل زیر باشد:

  • قبل از شروع مکمل‌های امگا۳ که می‌تواند اختلالاتی ایجاد کند با پزشک کودکتان صحبت کنید.
  • اثرات جانبی نامعمول است اما شاید شامل علائم گوارشی مثل اسهال یا سوءهاضمه باشد.
  • هیچ دزی برای کودکان توصیه نشده است و دشوار بتوان فهمید که با خوردن یک محصول خاص چه موادی وارد بدنتان می‌شود.
  • پزشک کودکتان ممکن است بتواند برند و دز مصرفی مناسب را توصیه کند.
  • می‌توانید دریافت امگا۳ را به جای استفاده از مکمل، از طریق رژیم غذایی‌ کودک بهبود دهید.

به منظور کاهش مواجههٔ کودک با جیوه، دستورالعمل‌های رژیمی پزشکی را دنبال کنید. ماهی‌های حاوی جیوهٔ کم و چربی‌های سالم زیاد می‌تواند شامل قزل‌آلای پرورشی، سالمون، ‌ساردین‌ها، شاه‌ماهی و ماهی سفید باشد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط