همکاری بچه‌ها در کارهای خانه: چطور در انجام کارهای خانه از کودکتان کمک بگیرید؟

همکاری بچه‌ها در کارهای خانه: چطور در انجام کارهای خانه از کودکتان کمک بگیرید؟

همکاری در کارهای خانه را با توضیح دادن و موجه کردن آنها به بچه‌هایمان یاد بدهیم. درباره‌ٔ چرایی انجام کارهای خانه صحبت کنیم، سپس با داشتن انتظارات واقع‌بینانه و پذیرفتن کار تیمی، انجام آنها را تشویق کنیم. اگر می‌خواهید بدون تکیه بر هر نیروی بیرونی به فرزندتان انگیزه‌ٔ انجام کارهای خانه را بدهید، در این مطلب با چند راهکار مهم آشنا شوید.

انتظارات واقع‌بینانه داشته باشید

اگر از بچه‌ها کار زیادی بخواهید، آنها به سرعت از کارهای خانه رو برمی‌گردانند. فقط با یک وظیفه شروع کنید و روی تبدیل آن به بخشی از کارهای روتین آنها تمرکز کنید. برای کودکان نوپا، این کار می‌تواند برداشتن یک اسباب‌بازی بعد از بازی با آن باشد.

برای کمک به تعیین کارهای مناسب کودکان نوپا مطلب چطور انجام کارهای خانه را به کودکان نوپا آموزش دهیم و برای کودکان بزرگ‌تر، مطلب آموزش کمک کردن به کودکان بالای دو سال را ببینید.

علت و چرایی انجام کارها را روشن کنید

وقتی بچه‌ها می‌فهمند که ما چرا کارهای خانه را انجام می‌دهیم، احتمالاً کمک می‌کنند. به عنوان مثال، می‌توانید توضیح دهید که ما اسباب‌بازی‌ها را برمی‌داریم تا نشکنند. هیچ‌کس اسباب‌بازی شکسته را دوست ندارد، درست است؟ وقتی بچه‌ها می‌فهمند که تمیز کردن به ما کمک می‌کند سالم بمانیم و دارایی‌هایمان را در شرایط خوبی نگه داریم، درک اهمیت این کارها برایشان راحت‌تر می‌شود.

در مورد کار تیمی صحبت کنید

بچه‌ها به طور طبیعی همدلی دارند و می‌خواهند کمک کنند. در مورد این واقعیت صحبت کنید که وقتی همه‌ٔ شما با هم کار می‌کنید، می‌توانید کارها را سریع‌تر و بهتر انجام دهید. به جای این‌که با کارهای خانه مانند تنبیه برخورد کنید، راه‌هایی برای جذاب کردن آنها پیدا کنید. موسیقی شادی پخش کنید و بین کارها با هم رقصید و سپس نتایج کار سخت خود را تحسین کنید.

داشتن استقلال را تشویق کنید

بسیاری از کودکان با انجام کارهایی که بچه‌های بزرگ‌تر انجام می‌دهند، انگیزه پیدا می‌کنند. به کودک خود بگویید وقتی کارها را به طور مستقل انجام می‌دهد، نشان می‌دهد که او برای گرفتن امتیازات و حقوق بیشتر قابل اطمینان است. برای مثال، اگر کودک شما اسباب‌بازی‌های خود را بدون سؤال پرسیدن بردارد، تمایل بیشتری به خرید اسباب‌بازی دیگری برای او دارید، چون می‌دانید که از آن مراقبت خواهد کرد. توجه داشته باشید که این به منزله‌ٔ دادن اسباب‌بازی جدید به فرزندتان به عنوان پاداش انجام کار نیست! این کار فقط این واقعیت را تقویت می‌کند که انجام کارها یکی از راه‌های نشان دادن استقلال و بلوغ فرزندتان است.

پاداش را از کمک‌ها جدا کنید

برخی از پدر و مادرها ممکن است انجام کارهای خانه را با پاداش گرفتن یا پول توجیبی مرتبط کنند. اما آیا این واقعاً بهترین راه برای ایجاد انگیزه در بچه‌ها برای کمک کردن به ماست؟ ارتباط بین این دو آن‌قدرها واضح نیست! پاداش دادن به بچه‌ها باعث می‌شود که آنها به خاطر پاداش انگیزه پیدا کنند، نه این‌که این رفتار در آنها ایجاد شود. پاداش دادن به بچه‌ها برای کاری که از قبل انگیزه‌ٔ انجام آن را دارند حتی می‌تواند انگیزه‌ٔ درونی آنها را کاهش دهد که این تأثیر «توجیه بیش از حد» نامیده می‌شود.

وقتی موضوع کارهای خانه باشد، احتمالاً هدف شما این است که فرزندتان در نهایت بتواند آنها را به طور مستقل انجام دهد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط