پنج سال و هشت ماه: مهارت شمردن

پنج سال و هشت ماه: مهارت شمردن

پنج سال و هفت ماهگی کودکتان تمام شده و حالا او پنج سال و هشت ماهه شده است. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک پنج سال و هشت ماهه آشنا شوید.

شمردن

کودک شما احتمالاً ۱۳، ۱۴ و دیگر اعداد دردسرسازی را که به ۱۰ متنهی می‌شوند یاد گرفته و می‌تواند تا ۲۰ بشمارد. بیشتر بچه‌های پنج ساله می‌توانند اعداد یک تا ۱۰ را تشخیص دهند و برخی نیز می‌توانند با تمیرن آنها را بنویسند. پنج ساله‌های بزرگ‌تر ممکن است بتوانند تا ۱۰۰ بشمارند و اعداد را هم تا ۲۰ بخوانند.

دانش یک کودک پنج ساله از مقادیر نسبی نیز در حال پیشرفت است. مثلاً اگر سؤال کنید که شش بیشتر از سه است یا کمتر، احتمالاً جواب درست را می‌داند. ریاضیات را برایش سرگرم‌کننده کنید. بازی‌هایی مثل ماروپله که در آن خانه‌ها را می‌شمارید یا تاس می‌اندازید، روشی عالی برای تقویت مهارت‌های ریاضی هستند. به فرزندتان نشان دهید که چطور هر روز هنگام آشپزی و خرید از ریاضیات استفاده می‌کنید.

ریاضی را هم غیررسمی و به صورت عملی یاد بدهید، یعنی بدون کاغذ و قلم! به عنوان مثال، اگر شیرینی می‌پزید، از کودک خود بپرسید که اگر از پنج تخم‌مرغی که دارید، دو تا را استفاده کنید، چند تخم‌مرغ باقی می‌ماند؟ سپس بگذارید دو تخم‌مرغ را داخل کاسه بشکند و باقی‌مانده را بشمارد.

نکتهٔ والدین: مرتب کردن اتاق

فرزند شما آماده‌ٔ پذیرش چه میزان مسئولیت در مورد تمیز نگه داشتن یک اتاق است؟ بیش از آنی که تصور می‌کنید. بچه در پنج سالگی به اندازهٔ کافی بزرگ شده است که تختخواب خود را مرتب کند. با یک لحاف یا روتختی که فقط باید روی تخت کشیده و صاف شود، کارش را آسان کنید.

گذاشتن تعداد بیش از حدی حیوانات عروسکی روی تخت را تشویق نکنید، زیرا این کار باعث می‌شود مرتب نگه داشتن تخت سخت‌تر شود. یک سبد برای عروسک‌ها تهیه کنید. فرزندتان همچنین باید بتواند زمین را تمیز نگه دارد و لباس‌های کثیف را در سبدی بیندازد، پس یک سبد را در اتاق خودش بگذارید. مرتب کردن اتاق را به بخشی از روتین پیش از خواب شب یا روتین صبح او تبدیل کنید.

در مورد جدول سنی کمک کودک در کارهای خانه بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط