رشد زبانی و شناختی کودک ۱۶ ماهه

رشد زبانی و شناختی کودک ۱۶ ماهه

رشد زبانی و شناختی کودک در ۱۶ ماهگی چگونه است؟ در این مطلب با رشد زبانی و شناختی کودک ۱۶ ماهه آشنا شوید.

حرف زدن و گوش دادن

بر اساس گفتهٔ کارشناسان رشد، وقتی کودک توانست صحبت کند، دیگر می‌داند که او هویت مجزایی متعلق به خودش دارد. حالا ممکن است کودک ۱۶ ماهه‌ٔ شما بتواند تا هفت کلمه یا حتی بیشتر را به وضوح بگوید. اما او هنوز هم برای اینکه به شما بگوید چه چیزی می‌خواهد یا می‌خواهد شما به چه چیزی نگاه کنید بیشتر به ارتباطات غیرکلامی، مثل اشاره کردن با انگشت و حرکات بدنی متکی خواهد بود.

اما کودک نوپایتان حالا خیلی بیشتر از آنچه را که می‌تواند بیان کند درک می‌کند. چالش کودکان نوپا درک گفتار نیست، بلکه هماهنگ کردن لب و زبان و تنفس به شکلی است که بتوانند کلمات خود را به مخاطبان بفهمانند. به زودی ممکن است وقتی مثلاً از خودتان یا همسرتان می‌پرسید که سوئیچتان را کجا گذاشته‌اید، ناگهان کودکتان به جاکلیدی‌ای که کلیدها روی آن آویزان است اشاره کند یا وقتی از او می‌خواهید کفش‌هایش را از توی کمدش بیاورد، او به راهرو برود و یک دقیقه بعد با کفش‌ها برگردد! درست است، شما خواب نمی‌بینید، کودکتان حالا واقعاً می‌فهمد شما چه می‌گویید.

اما کارهایی که شما می‌توانید انجام دهید چیست؟ توانایی بیشتر او در درک گفتار در مقایسه با توانایی او برای برقراری ارتباط، بدان معنی است که شما باید آهسته و واضح با او صحبت کنید. احتمالاً لحن کودکانه‌ای را که به طور غریزی هنگام شیرخوارگی فرزندتان استفاده می‌کردید کنار گذاشته‌اید، اما اکنون می‌توانید از کلمات و عبارات ساده برای جلب توجه او و حفظ توجهش به چیزی استفاده کنید.

استفاده از کلمات صحیح برای اشیا، مثلاً «انگشت» به جای «انگوش» یا «شیرینی» به جای «شی‌شی» در حین یادگیری استفاده از کلمات، سردرگمی او را کاهش می‌دهد. گوش دادن به فرزندتان بدون قطع کردن صحبتش نیز در این مرحله ضروری است. کودک نوپایی که به حرف‌هایش گوش می‌دهند، مخصوصاً توسط والدین، شنوندهٔ بهتری است که این به نوبهٔ خود مهارت صحبت کردن او را تقویت می‌کند.

مطلب چطور شنوندهٔ خوبی تربیت کنیم را ببینید.

رشد حواس پنج‌گانه

زندگی روزمره ماجراجویی بزرگی برای یک کودک نوپای تازه راه افتاده است. شما دیده‌اید که او تقریباً هر چیری را که پیدا کند لمس می‌کند، بو می‌کند، وارسی می‌کند و حداقل تلاش می‌کند آن را بچشد. با بررسی کامل اشیا به این روش، کودکان یاد می‌گیرند خصوصیات چیزهای مختلف را از هم تشخیص دهند. او احتمالاً بیشتر مجذوب ابزارها، مثل یک همزن در کابینت و موجودات زنده، مثل یک کرم خاکی در باغچه خواهد بود.

شما می‌توانید با صحبت کردن با کودک نوپای خود در مورد آنچه تجربه می‌کند، این «تجربه‌های یادگیری» را حتی آموزنده‌تر کنید. صداهایی که از خارج از خانه‌تان شنیده می‌شوند را نام ببرید. مثلاً بگویید: «صدای پرنده رو می‌شنوی؟» یا «می‌تونی صدای بارون رو بشنوی؟» یا او را برای یافتن چیز خاصی به چالش بکشید، مثلاً بگویید: «به من کمک کن یه سنگ صاف پیدا کنم.» یادگیری مشاهده کردن، گوش دادن و بررسی کردن به او در توسعه‌ٔ مهارت‌های حسی مهم کمک می‌کند.

در مورد تربیت کودک شاد بدانید.

کتاب خواندن بیشتر

اگرچه ممکن است کودک ۱۶ ماهه‌تان نخواهد بیشتر از چند دقیقه بنشیند، اما احتمالاً علاقه‌ٔ بیشتری به شنیدن داستان‌های کتاب‌ها نشان می‌دهد. سعی کنید کلافه نشوید اگر او به جای گوش دادن به کتاب خواندن شما، ترجیح می‌دهد به تصاویر خاصی اشاره کند تا شما در موردشان حرف بزنید. ممکن است یکی از کارهای مورد علاقه‌ٔ او هنگام نگاه کردن به کتاب‌ها، اشاره به چیزهایی باشد که اسمشان را بلد است، مثل توپ، گربه و سگ و اسم آنها را بارها و بارها تکرار کند. اما اگر از او بخواهید: «کلاغ، ماه یا ماشین رو توی این عکس پیدا کن»، این کار را نیز با اشتیاق انجام خواهد داد. همچنین او احتمالاً بسیار مصر است که به شما در ورق زدن صفحات کتاب کمک کند که این نشانه‌ای از استقلال رو به رشد اوست.

در مورد کتاب خواندن شاد برای بچه‌ها بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط