چگونه کودک نوپای خود را تشویق به حرف زدن کنید

چگونه کودک نوپای خود را تشویق به حرف زدن کنید

بسیاری از کودکان نوپا دوست دارند مدام حرف بزنند و صحبت کنند، حتی آنهایی که کلمات زیادی بلد نیستند. نه تنها صحبت کردن برایشان جالب است، بلکه به آنها کمک می‌کند مهارت‌های ارتباطی خود را گسترش دهند. بنابراین باید ببینید چگونه می‌توانید کودک نوپای خود را درگیر یک گفت‌وگو کنید. در این مطلب با چند راهکار برای کمک به حرف زدن در کودکان نوپا آشنا شوید.

ماجراهای روز را تعریف کنید

برای یک کودک نوپا، هر روز یک ماجراجویی جدید است. خریدن نان، بردن خودرو به کارواش یا سر زدن به خانهٔ مادربزرگ می‌تواند موضوعات خوبی برای صحبت کردن و گفت‌وگو باشد. هر شب قبل از خواب، در مورد اتفاقات روز صحبت کنید. اگر فرزندتان هنوز خیلی خیلی کم و هر بار فقط یک یا دو کلمه صحبت می‌کند، می‌توانید با پرسیدن سؤالاتی، او را تشویق به گفتن جزئیات بیشتر کنید.

مثلاً فرض کنیم فرزندتان به پارک رفته باشد، شما می‌توانید با این سؤالات جزئیات بیشتری کسب کنید: «کی تو رو برد اونجا؟، با کی بازی کردی؟، کدوم وسیله‌ٔ بازی رو بیشتر دوست داشتی؟» سعی کنید سؤالات خود را به گونه‌ای بیان کنید که به پاسخی بیشتر از بله یا خیر نیاز داشته باشند. مرور اتفاقات روز می‌تواند به ویژه برای والدین کودکانی که به مهدکودک می‌روند مفید باشد، زیرا کمک می‌کند تا از فعالیت‌های فرزندشان مطلع شوند.

در طول خواندن داستان‌ از او کمک بخواهید

پس از خواندن کتاب قصه‌ای برای صدمین بار، نباید متعجب شوید که بفهمید کودکتان این داستان را حفظ کرده است. حالا راهی وجود دارد که به او امکان درخشش و خودنمایی بدهید و در عین حال او را به تمرین مهارت‌های کلامی همیشه در حال رشدش ترعیب کنید. خواندن هر کدام از داستان‌های محبوبش را شروع کنید و گاهگاهی بین کلمات مکث کنید تا او بتواند جای‌ خالی‌ را پر کند.

در صورت لزوم او را به این کار تحریک کنید و بعد ترغیبش کنید تا بعد از شما تکرار کند. هر بار که همان کتاب را می‌خوانید، در نقطه‌ٔ دیگری از داستان مکث کنید تا او بتواند روی تلفظ کلمات جدید کار کند.

بازی با کلمات را امتحان کنید

صحبت کردن وقتی به یک بازی تبدیل می‌شود بی‌نهایت جذاب‌تر خواهد بود. کودکان نوپای کوچک‌ بازی‌ها را بیشتر از توصر ما دوست خواهند داشت. به عنوان مثال، وقتی در محیط جدیدی، مثل کافه، فرودگاه یا بازار تره‌بارهستید به چیزی اشاره کنید و بپرسید: «این چیه؟» و فرزند خود را ترغیب کنید تا نام صحیح آن را بگوید.

برای اینکه نگذارید کلافه شود، با چیزهایی که مطمئن هستید نامشان را می‌داند، مثلاً گربه یا سیب شروع کنید. سپس گهگاهی یک کلمهٔ جدید را بین آنها جا بدهید. اگر او اسم آن را نمی‌داند، جواب را با صدای آهسته بگویید تا او آن را با صدای بلند تکرار کند. سپس به او بگویید که این شیء چیست و چه کاربردی دارد. مثلاً: «این یه چتره. ما از چتر استفاده می‌کنیم تا بارون روی سرمون نریزه و خیس نشیم.»

کودکان نوپای بزرگ‌تر بازی‌های کمی پیچیده‌تر را دوست خواهند داشت. برای مثال، گفتن یک داستان را شروع کنید و همین که داستان به جای حساسی نزدیک شد، از فرزندتان بخواهید به شما بگوید داستان چگونه تمام می‌شود. اگر فرزندتان هنوز به اندازه‌ای صحبت نمی‌کند که بتواند به تنهایی جزئیاتی را اضافه کند، می‌توانید با پرسیدن چند سؤال او را هدایت کنید؛ مثلاً: «فکر می‌کنی سگه فرار کرد؟» وقتی روی سمت و سوی داستان توافق کردید، می‌توانید جزئیات بیشتری از او بپرسید، مثل: «فکر می‌کنی سگه کجا رفت؟» یا «با کی برگشت؟»

با یک تلفن معمولی صحبت کنید

بیشتر بچه‌ها مدت‌ها قبل از اینکه بتوانند صحبت کنند، مجذوب تلفن می‌شوند. از این جذابیت استفاده کنید تا فرزندتان را به صحبت وادارید. وقتی دوستان و اعضای خانواده به شما زنگ می‌زنند، چند لحظه گوشی را به کودک نوپای خود بدهید. از آنجا که هیچ نشانه‌ و سرنخ بصری‌ای برای کمک به فهماندن منظورش وجود ندارد، کودک مجبور می‌شود تلفظ‌های خود را بهتر کند.

با این حال، وقتی کودکتان کم‌کم داشت کلافه می‌شد که نمی‌تواند منظورش را خوب برساند، فکر خوبی است که مداخله کنید و حرف‌هایش را ترجمه کنید. از تماس‌گیرنده بخواهید سؤالات ساده‌ای از کودک بپرسد. اگر به آنها جواب نداد، او را با سؤالاتی از خودتان به حرف زدن ترغیب کنید. برای مثال، «می‌تونی به مامان‌بزرگ بگی امروز ناهار چی خوردی؟» یا «به خاله بگو امروز با کدوم اسباب‌بازی بازی کردی؟»

کودک را در بحث‌ها شرکت بدهید

بچه‌های کوچک گوش‌های بزرگی دارند، اما اگر انگیزه‌ٔ کافی داشته باشند، می‌توانند دهان بزرگی نیز داشته باشند. به عبارت دیگر، فرض نکنید که همه‌ٔ گفت‌وگوهای بزرگسالان خیلی بیشتر از حد فهم اوست. فرزندتان بیشتر از آنچه شما گمان می‌کنید می‌فهمد.

برای مثال، اگر شما و همسرتان سعی در تصمیم‌گیری در مورد رنگ دیوار حمام دارید، سؤالات مرتبطی از کودک نوپای خود بپرسید. «دیوار حمام چه رنگیه؟» یا «دیوار حمام رو چه رنگی کنیم؟»

از حرف زدنش فیلم بگیرید

بیشتر بچه‌ها عاشق اجرا کردن جلوی دوربین هستند. دوربین خود را روشن کنید، فریاد بزنید: «اکشن!» و ببینید کودکتان چگونه واکنش نشان می‌دهد. بعضی از بچه‌ها به هیچ وجه نیازی به تشویق ندارند و بلافاصله نقش خود را با آب و تاب اجرا می‌کنند. برخی دیگر ممکن است به کمی کارگردانی بیشتر نیاز داشته باشند. اگر فرزندتان شعر یا آهنگ مورد علاقه‌ای دارد، از او بخواهید که آن را اجرا کند.

همچنین یک سری سؤال را به سبک مصاحبه‌های تلویزیونی از او بپرسید. برای جلب علاقه‌ٔ او، فوراً فیلم را پخش کنید. وقتی خودش را دید و شنید، هیجان بیشتری برای یک اجرای دیگر خواهد داشت. فقط خیلی بهتر است که از یک دوربین واقعی استفاده کنید، نه موبایل! و اگر دوربین ندارید، وای‌فای گوشی خود را خاموش کنید و برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها را دور از دسترس راحت کودک قرار دهید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط