۲۵ ماهگی: رشد دایرهٔ واژگان

دایره‌ٔ واژگان کودک دو سالهٔ شما کم‌کم به ضخامت یک فرهنگ لغت می‌رسد. در این مطلب با بخشی از ماه ۲۵ زندگی کودکتان آشنا شوید.

گسترش دایرهٔ واژه‌ها

یک کودک ۲۵ ماهه معمولاً از ۵۰ تا ۷۵ کلمه می‌داند و در حال رسیدن به نقطهٔ عطف بزرگ بعدی، یعنی چسباندن آنها به هم و تشکیل عبارت‌ها و جمله‌هاست. ساخت جمله‌های دوکلمه‌ای متشکل از یک اسم و یک فعل در دو سالگی متداول است. عبارت‌هایی مثل: «نی‌نی خواب» و «شیر خواست». در طول امسال، او احتمالاً شروع به بیان منظور خود در قالب جمله‌های طولانی‌تر خواهد کرد. اگر فرزندتان از کمتر از ۲۰ کلمه استفاده می‌کند، بهتر است برای بررسی و معاینهٔ شنوایی‌اش با پزشکش صحبت و نظرخواهی کنید.

اولین جمله‌ها، معمولاً کوتاه، یعنی دو تا سه کلمه و مفید و مختصر هستند. چیزهایی مثل: «مامان کمک کنه»، «توپ بازی بابا» یا ممکن است گروهی از کلمه‌هایی را که اغلب می‌شنود تکرار کند، مانند «خداحافظی کن» یا «همش رفت». برخی راه‌ها برای ترغیب یک کودک دو ساله به صحبت کردن در قالب جمله‌های صحیح‌تر به شکل زیر است:

بدون اجبار، فقط عبارت درست را بگویید: بدون اینکه غلط‌گیری کنید، فقط عبارت‌های کوچک و خلاصهٔ او را در قالب پاسخی که به او می‌دهید گسترش دهید. مثلاً بگویید: «تو می‌خوای مامان بهت کمک کنه جورابت رو بپوشی.» یا «باشه، بابا باهات توپ‌بازی می‌کنه.»

دستور زبان او را اصلاح نکنید: با لحن آرام و بی‌خیال، جمله‌ٔ او را با استفاده از کلمات صحیح تکرار کنید، اما الان خیلی خیلی زود است که به اشتباهاتش مستقیم اشاره کنید. اصرار هم نکنید که فرزندتان یک جمله‌ٔ کامل و درست چیزی را که گفت است تکرار کند. مثلاً واداشتن او با گفتن «می‌تونی بگی مامان، برای پوشیدن جوراب به من کمک می‌کنی؟» فقط جریان صحبت فرزندتان را مختل و او را کلافه و درمانده می‌کند.

با هم کتاب بخوانید: اغلب کتاب بخوانید و به صورت تعاملی این کار انجام دهید. از کودک خود در مورد آنچه در صفحه‌ٔ کتاب می‌بیند یا اینکه به نظرش بعداً چه اتفاقی می‌افتد سؤال کنید.

نکتهٔ والدین: ریخت و پاش خانه

اگر احساس می‌کنید ریخت و پاش و نامرتبی خانه همگام با رشد فرزندتان بیشتر می‌شود، باید بدانید که فقط شما این مشکل را ندارید. بچه‌های خردسال‌ نه تنها همچنان با سرعتی نگران‌کننده اسباب‌بازی می‌خرند، بلکه تعداد فزاینده‌ای از این اسباب‌بازی‌ها، مثل لگوها، پازل‌ها و کلکسیون ماشین شامل قطعات زیادی هستند که بچه‌ها دوست دارند روی زمین خالی و با هم مخلوطشان کنند.

سطل‌ها و سبدهای جداگانه برای هر نوع اسباب‌بازی می‌تواند به مرتب کردم آنها کمک کند. همچنین جعبه‌های خالی دستمال کاغذی، وسایلی بدون هزینه و مناسب برای نگه داشتن اجزای کوچک‌تر اسباب‌بازی‌هاست. برای صرفه‌جویی در زمان تمیزکاری خود، در هر بار فقط یک یا دو سطل اسباب‌بازی را برایش بیاورید. این باعث می‌شود اسباب‌بازی‌ها برایش جذاب بمانند و کف خانه را هم مرتب‌تر نگه می‌دارد؛ البته اگر او به حرف شما گوش کند!

در مورد جدول زمانی سن کودک و انجام کارهای خانه بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط