نکاتی برای تقویت مهارت‌ نوشتن در کودکان

نکاتی برای تقویت مهارت‌ نوشتن در کودکان

مثل همه‌ٔ مهارت‌های جدید دیگر، وظیفه‌ٔ شما برای تشویق مهارت خط‌خطی کردن و نوشتن کودکتان تشویق و پشتیبانی است. اما چطور به کودک در شروع مهارت نوشتن کمک کنید؟ در این مطلب با توصیه‌هایی برای کمک به تشویق کودک برای نوشتن آشنا شوید.

به حرف زدن با کودک و کتاب خواندن برایش اهمیت ویژه‌ای بدهید

هر قدر که می‌توانید با فرزند خود صحبت کنید و برایش کتاب بخوانید. هرچه کودکتان بیشتر حرف زدن و زبان را بشنود، مغزش رشد و توسعهٔ بیشتری پیدا می‌کند و این در درازمدت به بهبود تمام مهارت‌های ارتباطی او از جمله نوشتن کمک می‌کند.

در آموزش خواندن و نوشتن به کودک عجله نکنید

هرچند کودکان خردسال در صورت اجبار هم می‌توانند پیش از آنکه آماده باشند، خواندن و نوشتن را یاد بگیرند و اغلب به نظر والدینشان می‌رسد که نسبت به هم‌سن‌های خود برتری و مزیتی دارند، اما مطالعات نشان داده است که این کودکان وقتی بزرگ‌تر می‌شوند و می‌فهمند که نمی‌توانند همان تکنیک‌های یادگیری را که برای خواندن و نوشتن استفاده کردند برای یادگیری موضوعات پیچیده‌تر به کار بگیرند، این قابلیت یا توانایی‌شان را از دست می‌دهند، پس در آموزش خواندن و نوشتن به بچه‌ها عجله کنید.

بگذارید کودک با سرعت خاص خودش یاد بگیرد

وقتی زمان نوشتن حروف الفبا می‌رسد، مهم‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به فرزندتان اجازه دهید آنها را با سرعت خاص خود یاد بگیرد، چون شما به سادگی ممکن است در یاد دادن حروف و اعداد به کودک زیاده‌روی کنید. تمایل شخصی کودک به یادگیری، مهم‌تر از زمان‌بندی و سرعت یادگیری اوست، پس مطمئن شوید که فکر و علاقهٔ یادگیری نوشتن از طرف خود کودک است نه زور و اجبار شما، چون کودکان در سن کم مطیع هستند و به راحتی ممکن است شما یادگیری زودهنگام را به آنها تحمیل کنید، اما بدانید که زیان این کار بیشتر از سودش است.

کمی وسایل مورد نیاز ساده بخرید

از همان اولین سالگرد تولدش، حتماً مدادشمعی و كاغذ یا کتاب‌های رنگ‌آمیزی را برای زمانی که به خط‌خطی کردن علاقه نشان می‌دهد در خانه داشته باشید و بگذارید هرچه دلش خواست خط‌خطی کردن را تمرین کند، اما اگر خسته شد، او را مجبور نکنید. همچنین بهتر است مدادهای معمولی و خودکارها را تا وقتی بزرگ‌تر می‌شود به کودک ندهید، چون آنها بسیار نوک‌تیز‌تر از مدادشمعی هستند و اگر کودک روی یکی از آنها بیفتد یا به طور اتفاقی آن را به صورت خود بزند می‌توانند خطرساز باشند.

مراقب به دهان بردن نوشت‌افزار هم باشید و سعی کنید نگذارید وسایل کارش را به دهان ببرد، اگرچه وارد شدن مقداری از نوک مدادشمعی به بدن کودک در مقطعی از کودکی عملاً ناگزیر است و آسیب ماندگاری هم به او نمی‌رساند. در هر صورت با دیدن این صحنه نه وحشت کنید و نه او را با زور مجبور به درآوردن مداد کنید، چون احتمالاً اوضاع بدتر خواهد شد.

خرابکاری‌‌ها را سخت نگیرید

به فرزندتان بیاموزید که تلاش‌های هنری‌اش را به تکه کاغذ جلوی خود محدود کند، گرچه هر چند بار هم که به او بگویید باز هم او قطعاً نمی‌تواند در مقابل وسوسه‌ٔ کشیدن روی دیوار، کف خانه یا کتاب‌های شما مقاومت کند. بنابراین بیش از حد سخت نگیرید و آماده باشید تا چند باری بعد از تمرینات هنری او تمیزکاری کنید. شما همچنین می‌توانید برای راحتی خودتان مدادهای قابل پاک شدن بخرید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط