سرگرمی‌های مشوق رشد کودک از ۱۰ تا ۱۲ ماهگی

سرگرمی‌های مشوق رشد کودک از ۱۰ تا ۱۲ ماهگی

از سن ۱۰ تا ۱۲ ماهگی بازی‌هایی که به کودک امکان تمرین روی مهارت‌های حرکتی مثل ایستادن، ‌بالا کشیدن خود و بالا رفتن را می‌دهد برای او مهم هستند. کودکتان همچنین دوست دارد که با دستکاری و کشف برخی چیزها مثل برچسب‌های لباس یا ظروف مختلف و صفحات یک کتاب روی مهارت‌های حرکتی ظریفش هم کار کند. در این مطلب می‌توانید با برخی از روش‌های ساده و شیرین برای تشویق مهارت‌های کودکتان و بازی با او در سن ۱۰ تا ۱۲ ماهگی آشنا شوید.

دوباره‌چینی

کودک شما در حال کشف و فهم ارتباط بین اشیای موجود پیرامونش است. او عاشق این است که اشیا را روی هم بچیند و مرتب کند و همچنین آنها را پر و خالی کند.

شما می‌توانید برای برآورده شدن این نیازش به کودکتان جعبه‌ای بدهید که باز کردن آن آسان باشد و به او نشان دهید که چطور اشیا را داخل آن بگذارد و خارج کند. یک راه دیگر این است که تعدادی لیوان پلاستیکی بگذارید و به کودک نشان دهید که چطور آب، ماست یا هر مایع یا جامد بی‌خطری را از یک ظرف به داخل ظرف بزرگ‌تر بریزد.

بیا و هل بده

وقتی کودکتان ایستادن را یاد گرفت می‌توانید او را تشویق به راه رفتن با تکیه به مبلمان کنید. به عنوان مثال یکی از اسباب‌بازی‌های محبوبش را در انتهای کاناپه یا روی یک میز کنار مبل بگذارید. برای ترغیب کودکتان می‌توانید شیئی امن را کمی دورتر بگذارید و روی زانویتان به سمت آن بروید. کودکتان ممکن است این کار را سرگرم‌کننده بیابد و برای زودتر برداشتنش به شما ملحق شود.

همچنین می‌توانید کودک را تشویق کنید تا یک شیء را دور اتاق هل بدهد. اسباب‌بازی‌های هل‌دادنی و کارتن‌های بزرگ خالی برای این کار مناسب هستند.

تقلیدبازی

کودکان در این سن عاشق تقلید کردن هستند و لازم است شما این رفتارشان را تشویق کنید. به عنوان مثال یک صدای مسخره از خودتان دربیاورید و بعد به کودکتان اشاره کنید تا او هم همین کار را بکند. او ممکن است از صدای شما تقلید کند یا صدای دیگری ایجاد کند یا مثلاً بگویید «من یه موشم!» و بعد صدایی زیر شبیه صدای موش دربیاورید تا تقلید و واکنش خنده‌دار او را ببینید. شما همچنین می‌توانید این بازی را با شکلک‌ها یا حرکات نیز اجرا کنید تا از حالت صورتش که انگار مشغول دیدن یک جادوست لذت ببرید.

بازی در حمام

کودکتان دیگر فقط در حمام ساکت نمی‌شنید تا شسته شود، بلکه می‌خواهد بایستند،‌ آب را به دور و بر و بپاشد و موی شما را بکشد و بخندد یا شاید شروع به آواز خواندن به زبان خودش کند.

بهتر است با بردن تعدادی اسباب‌بازی به حمام تفریح او را بیشتر کنید. وسایل زیادی در خانه هست که کودک می‌تواند آنها را با آب پر کند، خالی کند، از این ظرف به آن ظرف بریزد یا در آب یک تشت کوچک یا وان شناور کند. تعدادی ظرف پلاستیکی، ظرف خالی و تمیز ماست، قیف و آب‌پاش جمع کنید و آنها را همراه اسباب‌بازی‌های پلاستیکی کودکتان به حمام ببرید. خیلی بهتر است اگر این وسایل ارزان‌قیمت را هر بار عوض کنید یا آنها را ضدعفونی کنید، زیرا حمام‌ها و رطوبت محل خوبی برای رشد انواع میکروب و قارچ‌هاست.

همچنین می‌توانید سوراخ‌هایی در بالای یک بطری پلاستیکی ایجاد کنید تا یک آب‌پاش داشته باشید و بگذارید کودکتان حس پاشیده شدن آب به خودش را تجربه کند و بعد به او نشان دهید که چطور با گرفتن دستش جلوی سوراخ‌ها، جریان آب را قطع کند.

در پایان نیز یادتان باشد هرگز یک کودک را بدون نظارت ‌حتی برای یک ثانیه در حمام تنها نگذارید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط