رشد کودک در هفتهٔ سوم ماه دوازدهم تولد

رشد کودک در هفتهٔ سوم ماه دوازدهم تولد

با پایان این دو هفته، دوران شیرخوارگی کودک شما نیز به اتمام می‌رسد و هنوز هم کودک شما همچنان منحصربه‌فرد است و مراحل رشد را با سرعت خاص خود طی می‌کند. اما اگر نگرانی خاصی دارید یا حس می‌کنید فرزند شما دچار مشکل خاصی در رشدش است، می‌توانید موارد مشکوک یا سؤال‌برانگیزتان در مورد چگونگی رشد و نمو او را با پزشک کودکتان در میان بگذارید. در این مطلب می‌توانید با مواردی از رشد و نمو یک کودک در هفتهٔ سوم از دوازدهمین ماه زندگی او آشنا شوید.

یادگیری بیشتر زبان

هرچند در این سن دایرهٔ واژگان کودک احتمالاً غیر از «مامان» و «بابا» متشکل از تنها چند کلمهٔ دیگر است، اما او می‌تواند جملات نامفهوم کوتاه و دارای تکیه و آهنگ را به زبان بیاورد، طوری که به نظر می‌رسد به یک زبان خارجی صحبت می‌کند. شما هم بهتر است به شکلی رفتار کنید و با او همراه شوید که انگار این جملات کاملاً درست هستند و آنها را می‌فهمید.

کودک شما همچنین ممکن است قادر به پاسخگویی به سؤالات و دستورات ساده باشد، به ‌ویژه اگر با حرکات دست سرنخ‌هایی به او بدهید. به عنوان مثال، بپرسید: «دهنت کجاست؟» و به دهان اشاره کنید یا بگویید: «لطفاً اون لیوان رو به من بده!» و به لیوان اشاره کنید. او حتی ممکن است با استفاده از حالات صورت و به روش خودش پاسخ دهد، مثلاً برای گفتن «نه»، سرش را تکان دهد.

آموزش کمک کردن به او

از آنجا که کودکتان اکنون پذیرا و منعطف است، می‌تواند زمان مناسبی برای آشنایی او با مفهوم کمک کردن باشد. برای این کار شما می‌توانید روی کلماتی مثل «لطفاً» و «ممنونم» تأکید کنید. مثلاً وقتی اسباب‌بازی‌هایش را تمیز می‌کنید از او کمک بگیرید و این کار را برایش به یک بازی سرگرم‌کننده تبدیل کنید. هرچند او احتمالاً هنوز قادر به فهمیدن مفهوم دقیق کمک کردن نیست، اما برای شروع آموزش آن زود نیست. همچنین بهتر است کاری را که می‌خواهید انجام دهد به بخش‌های کوچک تقسیم کنید و هنوز هم لازم است در حین انجام این کارها کنارش باشید.

پرورش و رشد دایرهٔ واژگان

مثل هر چیز دیگری، این نیز به عهدهٔ شماست که به کودکتان کمک کنید تا بین اشیا و نام آنها ارتباط برقرار کند. هرچه بیشتر این ارتباط را به او نشان دهید و با او تمرین کنید، دایرهٔ لغات و واژگان کودکتان سریع‌تر رشد خواهد کرد. پس بهتر است صحبت کردن با کودک و گفتن نام همهٔ اشیا به او را ادامه دهید.

وقتی همراه کودک مثلاً از پله‌ها بالا می‌روید نیز می‌توانید آنها را بشمارید و در فروشگاه مواد غذایی به نام و رنگ میوه‌ها و سبزیجات اشاره کنید. همچنین می‌توانید یک کتاب تصویردار برای کودک بخوانید و از او بخواهید اسم اشیای آشنایی را بگوید یا آنها را با دست نشان دهد و البته که لازم است نظرش را نیز بپرسید. مثلاً بپرسید که دوست دارد جوراب‌های قرمزش را بپوشد یا آبی یا اینکه می‌خواهد با لگوهایش بازی کند یا حلقه‌های رنگی و تنها هم دو گزینه به او بدهید و هر دو را درست مقابلش قرار دهید. او ممکن است پاسخ ندهد و ممکن هم هست که ناگهان با پاسخش شما را متعجب و شاد کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط