رشد کودک در هفتهٔ دوم ماه دهم تولد

رشد کودک در هفتهٔ دوم ماه دهم تولد

به یاد داشته باشید که کودک شما منحصربه‌فرد است و تمام کودکان مراحل رشد را با سرعت خاص خود طی می‌کنند. پس این طبیعی است که برخی از آنها زودتر و برخی دیرتر به معیارهای رشد خود برسند. پس شما نیز بهتر است دربارهٔ هر گونه نگرانی و سؤالی که در مورد رشد کودک خود دارید با پزشک اطفال کودکتان صحبت کنید. در این مطلب می‌توانید با مواردی از رشد و نمو کودک در هفتهٔ دوم از دهمین ماه زندگی‌اش آشنا شوید.

حافظه و خاطرات

در این مرحله، کودک شما به تدریج اطلاعات جزئی‌تری را در خاطرش نگه می‌دارد، مثلاً اینکه اسباب‌بازی‌هایش کجای خانه هستند. او همچنین می‌تواند کارهایی را که در یک هفتهٔ قبل دیده است به یاد بیاورد و آنها را تقلید کند.

این مهارت‌ها نشان می‌دهد که کودک حافظهٔ نزدیک یا کوتاه‌مدت دارد یعنی می‌تواند برخی از جزئیات یک تجربهٔ خاص را برای یک زمان کوتاه به خاطرش بسپارد، اما هنوز هم قادر نیست بسیاری از تجربه‌های دورتر خود را به یاد بیاورد. حافظهٔ خودآگاه و درازمدت از وقایع خاص تا دو یا سه سالگی یعنی زمانی که کودک واقعاً و به خوبی بتواند صحبت کند توسعه نمی‌یابد.

بازی و یادگیری

کودک شما اکنون می‌تواند اشیا را در یک ظرف قرار دهد و آنها را از ظرف بیرون بریزد. شما می‌توانید به او یک سبد پلاستیکی و لگوهای رنگارنگ بدهید تا این مهارت جدیدش را تمرین کند. اما لازم است مطمئن شوید که لگوها آن‌قدر کوچک نیستند که بتواند آنها را قورت دهد. کودک همچنین اسباب‌بازی‌هایی با قطعات متحرک مانند دستگیره، اهرم یا دری را که باز و بسته می‌شود دوست دارد. اتومبیل‌های پلاستیکی بزرگ که کودک می‌تواند روی زمین حرکت دهد نیز برایش سرگرم‌کننده هستند.

حالا ممکن است اگر یک وسیله را از دسترس کودکتان دور کنید، او که به شکل رو به افزایشی قاطع و جسور می‌شود به احتمال زیاد اعتراض کند. کودکتان واقعاً شروع به شناساندن نیازهای و خواسته‌های خود کرده است، پس بهتر است قبل از اینکه چیزی نامناسب را از کودک دور کنید، یک اسباب‌بازی جدید به او بدهید.

انتقال اشیا

حدود نیمی از کودکان در این سن بازی‌های انتقال اشیا یعنی دادن اشیا به دست دیگران و سپس پس گرفتن آنها را آغاز خواهند کرد. بیایید همبازی او باشید و یک توپ را به سمت کودک بغلتانید و ببینید که آیا او آن را به سمت شما برمی‌گرداند؟ به کودک اسباب‌بازی‌هایی بدهید که باید مرتب یا چیده شوند تا ببینید که آیا آنها را مرتب می‌کند یا قطعات را به دست شما می‌دهد؟ او همچنین دوست دارد که خوردنی‌های خود را با شما تقسیم کند، پس بهتر است این پیشکش او را مشتاقانه بپذیرید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط