اهمیت خوردن صبحانه برای کودکان در سن مدرسه: چرا صبحانه مهم است؟

اهمیت خوردن صبحانه برای کودکان در سن مدرسه: چرا صبحانه مهم است؟

مطالعات نشان داده است که تغذیهٔ خوب در قدرت یادگیری کودکان مؤثر است و نخوردن صبحانه می‌تواند اثرهای منفی روی یادگیری کودک داشته باشد. در این مطلب با اهمیت و نقش خوردن صبحانه برای کودکان در سن دبستان آشنا شوید.

صبحانه یک وعدهٔ غذایی مهم برای کودک است

ناشتا بودن کوتاه‌مدت طبیعی، گلوکز خون را در سطحی ثابت نگه می‌دارد که به عملکرد طبیعی مغز لطمه‌ای وارد نشود ولی اگر مدت زمان ناشتا بودن طولانی‌تر باشد، نگهداری قند خون در سطحی که مغز قادر به عملکرد طبیعی خود باشد، دشوارتر و یادگیری و تمرکز حواس مختل می‌شود. بررسی‌های سال‌های اخیر نشان داده است که افزایش نسبی قند خون موجب بهبود عملکرد مغز و یادگیری کودکان دبستانی خواهد شد.

نخوردن صبحانه درصورتی‌که تداوم یابد و تبدیل به یک عادت شود، علاوه بر عوارض گفته‌شده، باعث کمبود دریافت مواد مغذی روزانهٔ مورد نیاز فرد می‌شود که در وعده‌های غذایی دیگر جایگزین نخواهد شد و در نتیجه کمبود کالری، ویتامین‌ها و مواد معدنی را ایجاد خواهد کرد.

برای اینکه کودکان در سن مدرسه اشتهای کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند، وعدهٔ شام را باید در ساعت‌های ابتدایی شب بخورند و شب‌ها در ساعت معینی بخوابند تا صبح بتوانند زودتر بیدار شـوند و وقت کافی برای خـوردن صبحانه داشته باشند. اگر والیدن صبحانه را به عنوان یک وعدهٔ مهم تلقی کنند و صبح‌ها دور سفره یا میز صبحانه بنشینند، مشوق کودکان به خوردن صبحانه خواهند بود.

غذاهای مفید و خوب برای صبحانهٔ کودکان چیست؟

شما به عنوان والدین می‌توانید سحرخیزی، ورزش و نرمش صبحگاهی و خوردن صبحانه در محیط گرم خانواده را به کودکان خود بیاموزید. چند پیشنهاد برای صبحانهٔ کودکتان در سن مدرسه شامل موارد زیر است:

  • فرنی آرد برنج
  • شیربرنج
  • حلیم
  • عدسی
  • نان و پنیر و گردو
  • نان و تخم‌مرغ
  • نان و کره و مربا
  • نان و خرما همراه یک لیوان شیر

این موارد اغلب از غذاهای مورد علاقهٔ کودکان در این سن است و از ارزش غذایی بالایی برخوردارند و صبحانه‌ای مقوی و سالم برای کودکان در سن مدرسه است. فرآورده‌های مثل شیرین گندمک با شیر یا جو پرک با شیر نیز می‌تواند یک غذای مفید برای صبحانه کودکان باشد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط