شش سال و سه ماه: خواب کافی

کودک شما حالا شش سال و سه ماه دارد و وارد ماه چهارم از شش سالگی‌اش شده است. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک شش سال و سه ماهه آشنا شوید.

استراحت کافی

شاید شما هم دیده باشید که بچه‌ٔ شما تازگی زودتر از قبل به رختخواب می‌رود یا به نظر می‌رسد قبل از رسیدن ساعت خواب به پایان توان و نیروی خود می‌رسد. یک روز کامل در مدرسه می‌تواند حتی فعال‌ترین بچه‌های شش ساله را نیز در انتهای روز خسته و کوفته کند.

بچه‌ها در این سن هنوز به ۱۰ تا ۱۲ ساعت خواب شبانه نیاز دارند. استراحت کافی می‌تواند تأثیر بسیار زیادی روی رفتار و عملکرد او در مدرسه بگذارد. بنابراین حتی اگر نسبت به زود بودن زمان خوابش اعتراض می‌کند و مثلاً می‌گوید: « تو کلاس ما هیچ‌کس ساعت هشت شب نمی‌خوابه»! شما طبق برنامهٔ روتین او مصمم بمانید و کار درست را انجام دهید.

روتین خواب آشنای متعلق به روزهای کودکی او را ادامه دهید. داشتن فرصتی برای آرام گرفتن و ریلکس شدن حیاتی است. این به معنای ۳۰ تا ۴۵ دقیقه وقت شامل حمام، کتاب خواندن، موسیقی آرامش‌بخش یا حرف زدن با هم است. بسیاری از والدین فهمیده‌اند که بهترین اطلاعات مهم کودکشان در مورد روز طی‌شده را در این ساعت جادویی خواب‌آلوده به دست می‌آورند، حتی از بچه‌هایی که به طور معمول کم‌حرف و تودار هستند.

در مورد خواب کودک دو تا هشت سال بدانید.

نکتهٔ والدین: مرتب کردن کیف مدرسه

راهی ساده برای راحت‌تر و سریع‌تر شدن برنامه‌ٔ صبح‌ این است که یک بررسی کوله‌پشتی شبانه انجام دهید. برای اینکه مطمئن شوید برای روز بعد آماده است، وقتی از مدرسه به خانه می‌آید یا قبل از خواب شب، همراه او به کوله‌پشتی‌اش نگاه کنید‌. همه‌ٔ کاغذها را بیرون بیاورید و آنهایی را که باید امضا یا برگردانده شوند مرتب کنید. لباس‌ها یا جوراب‌های کثیف، وسایل بازی دیروز، سنگ‌های سرگردان یا چیزهای دیگری را که از کوله‌اش سر درآورده است بیرون بریزید. اطمینان حاصل کنید که تکالیف انجام شده و به کوله‌پشتی بازگردانده شده است.

اینکه کوله‌پشتی یا کیف مدرسه‌اش را با کمک خودش منظم کنید باعث می‌شود که این کار در نهایت برایش عادت شود و نیازی به یادآوری شما نباشد. اما به این زودی‌ها روی این اتفاق حساب نکنید. درحالی‌که برخی از بچه‌ها مشتاقند که چیزها را مرتب و آماده‌ٔ رفتن نگه دارند، بسیاری از دانش‌آموزان کلاس اول صرفاً فراموشکار هستند. دانستن اینکه بچه‌ای که شما هر روز به مدرسه می‌فرستید از کدام نوع است کمک می‌کند که بفهمید چقدر باید روی این فرایند نظارت کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط