چه معایناتی برای کودک شش ساله انجام می‌شود؟

اگر کودک شما شش ساله دارد، لازم است بدانید که چک‌آپ شش سالگی کودکان چیست و چه معایناتی باید انجام شود. در این مطلب با معاینات پزشکی سالانه برای یک کودک شش ساله آشنا شوید.

ویزیت پزشک: چک‌آپ شش سالگی

والدین می‌توانند از پزشک کودک خود انتظار داشته باشند که در معاینات پزشکی شش سالگی موارد زیر بررسی شود:

  • قد کودکتان را اندازه‌گیری کند تا مطمئن شود که او با سرعت سالمی رشد می‌کند.
  • وزن کودک را اندازه‌گیری کند تا مطمئن شود که اضافه وزن یا کم‌وزنی ندارد.
  • فشار خون او را بررسی کند.
  • قلب و تنفس کودکتان را ارزیابی کند.
  • سابقه‌ٔ واکسیناسیون فرزندتان را بررسی کند و هر واکسنی نیاز دارد یادآوری شود.
  • برای بررسی ساختار و همترازی چشمان فرزندتان، یک معاینه‌ٔ چشم انجام دهد، بررسی کند که آیا آنها درست حرکت می‌کنند
  • به دنبال علائم بیماری‌ها یا مشکلات دیگر بگردد.
  • بینایی فرزندتان را آزمایش کند.
  • شنوایی کودک را بررسی کند.

یادتان باشد در مورد نیازهای خاصی که فرزندتان ممکن است داشته باشد، مانند اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی، نظر پزشک را جویا شوید. همچنین در مورد هر نگرانی دیگری که دربارهٔ کودکتان دارید با پزشک صحبت کند.

سؤالات پزشک از والدین کودک در معاینات شش سالگی

سوالاتی که ممکن است یک پزشک آگاه، به‌روز با علم دنیا و البته دلسوز بپرسد اینهاست، اگر پزشک فرزندتان این موارد را نمی‌پرسد، خودتان در مورد هر کدامشان اطلاعات کافی کسب کنید:

فرزندتان چه غذاهایی می‌خورد؟

پزشک می‌خواهد مطمئن شود که فرزند شما مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل و غذاهای غنی از کلسیم می‌خورد. اگر کودکتان در مورد غذا سخت‌پسند است، درباره‌ٔ نحوه‌ٔ معرفی غذاهای جدید از پزشک مشورت بگیرید.

در مورد تغذیهٔ کودک شش ساله بدانید.

کودکتان هر شب چند ساعت می‌خوابد؟

آیا وقتی بیدار می‌شود بشاش به نظر می‌رسد؟ بیشتر بچه‌ها در این سن بین ۹ تا ۱۲ ساعت خواب نیاز دارند. پزشک ممکن است زمانی بین ۷:۳۰ و ۹ بعدازظهر را برای ساعت خواب کودکتان پیشنهاد کند تا تضمین شود که به اندازه‌ٔ نیازش استراحت می‌کند. پزشک فرزندتان ممکن است از شما در مورد برنامه‌ٔ روتین پیش از خواب نیز سؤال کند، به خصوص اگر عادت‌های شبانه‌ای وجود دارد که شما می‌خواهید ترک دهید، مانند زمان تماشای نمایشگرها. در مورد میزان خواب کودکان شش ساله بیشتر بدانید.

آیا فرزندتان هر روز یک ساعت ورزش یا فعالیت بدنی دارد؟

فعال بودن از نظر فیزیکی از جهات زیادی برای بچه‌ها مفید است. ورزش منظم، خواه دویدن در در یک زمین بازی معمولی یا پارک باشد و خواه شرکت در ورزش‌های سازمان‌یافته، برای حفظ سلامت فرزندتان و پیشگیری از بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲ ضروری است. ورزش همچنین می‌تواند برای سلامت عاطفی مفید باشد، زیرا این امکان را به بچه ها می‌دهد تا با شبکه‌ٔ گسترده‌تری از بچه‌ها دوست شوند.

آیا فرزندتان از مدرسه رفتن لذت می‌برد؟

بچه‌ای که در مدرسه بی‌قرار و ناآرام است ممکن است به ترغیب کمی بیشتر یا کمی کمتری نیاز داشته باشد. همچنین اگر مشکوکید فرزندتان در مدرسه با قلدری بچه‌های دیگر یا هر گونه مشکل دیگری مواجه است، پزشک می‌تواند راهکارهایی برای صحبت کردن در مورد آن با کودکتان به شما بدهد.

در مورد رفتار کودکان و مشکلات رفتاری کودکان بیشتر بدانید.

آیا به او وظایف و فرصت‌هایی برای کسب استقلال بیشتر می‌دهید؟

در این سن، بیشتر بچه‌ها مشتاقند که یک سری کارها را خودشان انجام دهند. اگر فرزند شما علاقه‌ای به خودکفایی بیشتر ندارد، مثلاً آماده کردن میان‌وعده برای خودش، پزشک ممکن است روش‌هایی را برای تشویق او به مراقبت از خودش پیشنهاد کند.

آیا فرزندتان آدرس و شماره تلفنتان را بلد است؟

حفظ کردن یک مهارت شناختی است که در این سن به سرعت رشد می‌کند. اگر فرزند شما در به خاطر سپردن مشکل دارد، ممکن است فقط به یک راهکار کمک‌حافظه، مثل خواندن شماره تلفن و آدرستان به صورت آهنگین نیاز داشته باشد. اما اگر این کار کمکی نکند، پزشک ممکن است بخواهد مهارت‌های یادگیری فرزندتان را ارزیابی کند.

در مورد کودکان شش ساله همه چیز را بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط