مراقبت پزشکی کودک: معاینات ۹ ماهگی

در چک‌آپ سلامت ۹ ماهگی کودکتان انتظار چه چیزی را داشته باشید؟ پزشک اطفال کودک شما چه خواهد کرد و ویزیت پزشکی کودک در ۹ ماهگی چگونه است؟ در این مطلب با ویزیت، چک‌آپ، واکسیناسیون و معاینات کودک در ۹ ماهگی آشنا خواهید شد.

وزن کردن و گرفتن اندازه‌های کودک

پزشک کودک شما را وزن می‌کند، قد و دور سرش را اندازه‌گیری می‌کند و اعداد را روی نمودار رشد علامت‌گذاری می‌کند. نمودار رشد کودک به شما کمک می‌کند که رشد کودکتان را با دیگر کودکان هم‌سنش مقایسه کنید. اگر سرعت رشد او کمی کند شده باشد هم مسئله‌ای نیست و این برای بیشتر کودکان پیش می‌آید، زیرا در این سن الگوی رشد بلندمدت آنها تثبیت می‌شود.

انجام معاینات فیزیکی کودک

انجام یک معاینه‌ٔ فیزیکی کامل در ۹ ماهگی به شکل زیر است:

قلب و ریه‌ها: از یک گوشی پزشکی برای گوش دادن به هر گونه ریتم غیرطبیعی قلب یا مشکلات تنفسی استفاده می‌کند.

چشم‌ها: علائم عارضه‌های مادرزادی چشم و سایر مشکلات را ارزیابی می‌کند. همچنین ممکن است وجود مجاری اشکی مسدود و ترشح چشمی را بررسی می‌کند.

گوش‌ها: به دنبال علائم عفونت گوش می‌گردد و نحوه‌ٔ واکنش کودک شما به صدا را مشاهده می‌کند.

دهان: به دنبال علائم برفک و هر گونه علائم رویش دندان جدید می‌گردد.

سر: نقاط نرم جمجمه یا فونتانل و شکل سر کودک را بررسی می‌کند.

بدن: رفلکس‌ها یا واکنش‌های غیرارادی و تون عضلانی کودک را ارزیابی می‌کند. پوست کودک را از نظر بروز راش و رنگ‌پریدگی نیز بررسی می‌کند. رنگ‌پریدگی نشانه‌ای از کم‌خونی ناشی از فقر آهن است که کودکان در حد فاصل ۹ تا ۲۴ ماهگی ریسک بالایی برای آن دارند.

شکم: شکم را با ملایمت فشار می‌دهد تا از نبود فتق یا هر مشکلی مطمئن شود.

دستگاه تناسلی: پوشک کودک را باز و علائم عفونت را بررسی می‌کند.

باسن و پاها: پاهای کودک شما را به اطراف حرکت می‌دهد تا بفهمد آیا مشکلی در مفاصل ران وجود دارد یا نه.

واکسیناسیون ۹ ماهگی کودک

پزشک بررسی می‌کند تا هر گونه واکس جاافتاده‌ای را برای کودکتان تزریق کنید. همچنین اگر فصل آنفلوانزا باشد، در مورد موعد دریافت واکسن آنفلوانزا با شما صحبت می‌کند.

موضوعات مهم دیگر و سؤالات پزشک اطفال

پزشک هر گونه نگرانی سلامت دیگری را مطرح می‌کند، از شما سؤالاتی می‌پرسد و کمک می‌کند تا بدانید در این سن چه چیزهایی طبیعی است. برخی از سؤالاتی که ممکن است پزشک کودکتان بپرسد اینهاست:

خواب کودکتان چگونه است؟ فرزند ۹ ماهه‌ٔ شما ممکن است شب‌ها به دفعات از خواب بیدار شود. او دلش برای سرگرمی و مصاحبت روزانه تنگ می‌شود و دیگر تمایلی به بازگشت به خواب نخواهد داشت. سؤالات خود را از او بپرسید، چون پزشک ممکن است توصیه‌های مفیدی در این مورد داشته باشد.

غذا خوردن کودکتان چگونه است؟ در این مرحله، احتمالاً کودک شما شروع به خوردن برخی غذاهای انگشتی با دست خودش کرده است، بنابراین پزشک از چگونگی آن سؤال خواهد کرد. اگر کودکتان در خوردن غذاهای کمکی یا نوشیدن مایعات از لیوان نی‌دار مشکل دارد، به پزشک بگویید.

آیا کودکتان شروع به چهار دست‌و‌پا رفتن کرده است؟ در حال حاضر کودک شما باید شروع به چهار دست‌وپا رفتن کرده باشد یا با روش‌های دیگری مانند خزیدن روی یک پا، سراندن یا کشیدن خود روی باسن جابه‌جا شود. اگر در حال حاضر شروع به بالا کشیدن خود به منظور ایستادن نکرده است، به زودی این کار را خواهد کرد.

کودکتان چه چیزهایی می‌گوید؟ کودک احتمالاً می‌تواند هجاهایی را به هم بچسباند و صداهای کلمه‌مانندی را به زبان بیاورد و حتی ممکن است شروع به گفتن «ماما» و «دادا» کرده باشد، هرچند بسیاری از بچه‌ها در این سن هنوز قادر به این کار نیستند. همچنین به پزشک بگویید که کودک شما معنای چه کلماتی را می‌فهمد. تا این سن او باید نام خود را بداند و به آن پاسخ دهد و چند کلمه‌ٔ آشنای دیگر را نیز بشناسد. اگر او هیچ صدایی ایجاد نمی‌کند یا صداهایی که درمی‌آورد کمتر از قبل است، به پزشک بگویید.

آیا کودکتان با دست به اشیا اشاره می‌کند؟ در حد فاصل ۹ تا ۱۲ ماهگی، بیشتر کودکان شروع به اشاره کردن با دست به چیزهایی که توجه‌شان را جلب کرده است مانند گربه‌های توی خیابان و اسباب‌بازی‌ها می‌کنند. این روش غیرکلامی تلاش برای برقراری ارتباط با شما و قدم مهمی در رشد زبان است.

کودکتان چه بازی‌هایی را دوست دارد؟ بیشتر بچه‌های ۹ ماهه بازی‌های تقلیدی مانند دالی‌موشه و اتل‌متل را دوست دارند و از اسباب‌بازی‌های به‌هم‌کوبیدنی و تق‌تقی مثل جغجغه خیلی لذت می‌برند. اینها همه بخشی از فرایند کشف سازوکار و منطق جهان است.

مهارت‌های حرکتی ظریف کودکتان چگونه است؟ کودک شما در حال یادگیری استفاده از انگشت شست و انگشت اشارهٔ خود به شکل یک انبرک است که به او اجازه می‌دهد حتی کوچک‌ترین اشیا را نیز از زمین بردارد. او احتمالاً همچنین دوست دارد دو انگشت اشاره‌ٔ خود را برای سیخونک زدن و بررسی چیزها استفاده کند.

کودکتان به غریبه‌ها چگونه واکنش نشان می‌دهد؟ بسیاری از کودکان ۹ ماهه درگیر اضطراب جدایی و اضطراب در برابر غریبه‌ها هستند. آنها به والدین و اعضای خانواده‌ٔ خود می‌چسبند و نسبت به افرادی که نمی‌شناسند محتاطند.

مهارت‌های حرکتی درشت کودکتان چگونه است؟ کودکتان هنگامی که خود را به حالت ایستاده می‌رساند یا وقتی شما او را در این حالت نگه می‌دارید، باید بتواند وزن خود را روی پاهایش تحمل کند. اگر وقتی او را روی شکمش قرار می‌دهید هنوز نمی‌تواند روی دست‌های خود بلند شود یا اگر به نظر می‌رسد از یک طرف بدن خود بیشتر از طرف دیگر استفاده می‌کند، به پزشک بگویید.

بینایی کودکتان چگونه است؟ در هر ویزیت چک‌آپ سلامت کودک، پزشک باید ساختار و همترازی چشم‌ها و توانایی کودک شما در حرکت دادن صحیح آنها را بررسی کند.

شنوایی کودکتان چگونه است؟ اگر کودکتان به سمت منبع صداهایی که می‌شنود برنمی‌گردد، حتماً به پزشک بگویید. مشکلات شنوایی بالقوه هرچه زودتر کشف شوند، زودتر می‌توانند درمان شوند.

همچنین حالا که کودکتان خیلی حرکت می‌کند، مواردی مثل پریزهای برق وجود دارد که باید آنها را ‌ایمن کنید. همچنین لازم است تمام داروها و محصولات پاک‌کننده را در کابینتی قفل‌شده بگذارید. اگر می‌خواهید از این پس از صندلی ماشین کودک در خودرو استفاده کنید، باید دستورالعمل‌های نصب صندلی مخصوص کودک را نیز مرور کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید