مراقبت پزشکی کودک: معاینات دو ماهگی

مراجعه به پزشک کودک برای انجام مراقبت دو ماهگی یک کودک سالم و بررسی وضعیت سلامت کودک چگونه است؟ در این مراجعه چه مواردی بررسی می‌شود و شما باید چه چیزهایی بدانید؟ در این مطلب با چک‌آپ سلامت دو ماهگی کودکتان آشنا خواهید شد.

وزن کردن و گرفتن اندازه‌های کودک

در این چک‌آپ، وزن کودک شما ارزیابی می‌شود، قد و دور سرش اندازه‌گیری خواهد شد و نتایج و اعداد روی نمودار رشد علامت‌گذاری می‌شود. نمودار رشد کودک به شما کمک می‌کند تا رشد کودکتان را با دیگر کودکان هم‌سن فرزند خود مقایسه کنید. اما مادامی که سرعت رشد او از یک ویزیت تا ویزیت بعدی ثابت باشد، فرقی نمی‌کند که او در چه صدکی باشد.

انجام معاینات فیزیکی کودک

یک پزشک اطفال خوب در معاینات ماه دوم تولد کودک، احتمالاً موارد زیر را بررسی خواهد کرد:

قلب و ریه‌ها: از یک گوشی پزشکی برای گوش دادن به هر نوع ریتم غیرطبیعی قلب یا مشکلات تنفسی استفاده می‌کند.

چشم‌ها: علائم عارضه‌های مادرزادی چشم و سایر مشکلات را بررسی می‌شود. همچنین ممکن است وجود مجاری اشکی مسدود و ترشح چشمی را بررسی می‌کند.

گوش‌ها: به دنبال علائم عفونت می‌گردد و نحوه‌ٔ واکنش کودک شما به صدا را مشاهده می‌کند.

دهان: علاوه بر بررسی‌های دیگر، به دنبال علائم برفک دهانی می‌گردد.

سر: نقاط نرم جمجمه یا فونتانل و شکل سر کودک را بررسی می‌کند. همچنین بررسی می‌کند که آیا روی سر کودک ناحیهٔ صافی ایجاد شده است یا خیر.

بدن: رفلکس‌ها و واکنش‌های غیرارادی و تون عضلانی کودک ارزیابی می‌شود و پوست او را از نظر بروز راش و حساسیت بررسی می‌کند.

شکم: شکم را با ملایمت فشار می‌دهد تا از نبود فتق یا هر عضو بزرگ‌شده‌ای مطمئن شود.

دستگاه تناسلی: پوشک کودک را باز و علائم عفونت را بررسی می‌کند.

باسن و پاها: پاهای کودک شما را به اطراف حرکت می‌دهد تا بفهمد آیا مشکلی در مفاصل ران وجود دارد یا همه چیز خوب است.

واکسیناسیون دو ماهگی کودک

کودک شما واکسن‌های پنوموکوک، سه‌گانه، هیب و فلج اطفال را دریافت می‌کند. همچنین اگر در چک‌آپ یک ماهگی دز دوم واکسن هپاتیت B را نزده است، اکنون آن را دریافت می‌کند. در مورد جدول واکسیناسیون کودکان بیشتر بدانید.

موضوعات مهم دیگر و سؤالات پزشک اطفال

پزشک احتمالاً در مورد میزان مصرف ویتامین D با شما صحبت می‌کند. همچنین هر گونه موضوع دیگر مانند ریفلاکس اسید معده به مری، آکنه‌ٔ کودک و ادرار سوختگی ناشی از پوشک را مطرح می‌کند، از شما سؤالاتی می‌پرسد و کمک می‌کند که بدانید در این سن چه چیزهایی طبیعی است. برخی از مواردی که پزشک ممکن است پزشک بپرسد اینهاست:

خواب کودکتان چگونه است؟ در این سن، بسیاری از کودکان کم‌کم شب‌ها کمی بیشتر می‌خوابند. حتی ممکن است چهار یا پنج ساعت متوالی در خواب بمانند و در طول روز کمتر بخوابند. آنها هنوز به طور متوسط روزانه ۱۴ تا ۱۶ ساعت می‌خوابند.

کودکتان چه موقع، چگونه و چند بار شیر می‌خورد؟ بیشتر کودکان دو ماهه هنوز هر دو تا سه ساعت یک بار شیر می‌خورند. هرچند بعد از این ماه ممکن است دفعات شیر خوردن اندکی کمتر شود. پزشک در مورد تغذیه‌ سؤالاتی می‌پرسد تا مشخص کند که آیا کودک شیر مادر یا شیر خشک کافی برای رشد خود می‌خورد یا خیر.

مدفوع کودکتان چگونه است؟ مدفوع نرم بهترین حالت است، اما رنگ آن می‌تواند متفاوت باشد. مدفوع خشک یا ساچمه‌ای نشانه‌ٔ کمبود آب بدن یا نشانه‌ٔ یبوست در کودک تغذیه‌شده با شیر خشک است. در صورت مشاهده‌ٔ این حالت به پزشک خود بگویید و در مورد شکل و رنگ مدفوع شیرخوار بیشتر بدانید.

الگو و روال گریه کردن کودک چیست؟ اگر کودک شما بیش از حد معمول بهانه‌گیر است یا کولیک دارد، پزشک ممکن است راه‌هایی برای تسکین کولیک کودک پیشنهاد کند. بسیاری از کودکان در حدود هشت هفتگی شروع به آرام گرفتن و رهایی از کولیک می‌کنند.

کنترل سر کودکتان چگونه است؟ کنترل سر یک نقطهٔ ‌عطف تکاملی مهم است. در این سن کودک باید بتواند هنگامی که روی شکمش قرار دارد، سر خود را بالا بگیرد.

آیا کودکتان می‌تواند با تکیه به ساعدش خود را بالا بکشد؟ این پیشرفت در قدرت بدنی و هماهنگی حرکتی کودکتان که می‌تواند در این ماه یا ماه بعد اتفاق بیفتد، پیش‌درآمد مینی‌شنایی است که در حدود چهار ماهگی به آن تسلط پیدا خواهد کرد.

وقتی با کودکتان صحبت می‌کنید، چگونه پاسخ می‌دهد؟ در این سن، کودک باید با خودش و خطاب به شما غان و غون کند. این یکی از اولین قدم‌ها در رشد زبانی اوست.

آیا کودکتان لبخند می‌زند؟ بیشتر کودکان در این سن داوطلبانه لبخند می‌زنند. این یکی از اولین رفتارهای اجتماعی آنهاست.

آیا متوجه چیزی غیرعادی در چشمان کودک یا نحوه‌ٔ نگاه کردن او به چیزها شده‌اید؟ در هر ویزیت چک‌آپ سلامت کودک، پزشک باید ساختار و همترازی چشم‌ها و توانایی کودک شما در حرکت دادن صحیح آنها را بررسی کند.

شنوایی کودکتان چگونه است؟ شنوایی از بدو تولد به رشد کامل رسیده است، بنابراین اگر کودک شما به سمت منبع صداهایی که می‌شنود، به ویژه صدای آشنایان برنمی‌گردد، به پزشک بگویید.

حالت بدنی یا راستای قامتی کودکتان چگونه است؟ اکنون دیگر باید از وضعیت مچاله و جنینی بدن کودک شما کمی کاسته شده باشد. پاهایش باید هنگام دراز کشیدن پایین بیاید. اما اگر بدنش بیش از حد سست و شل است، انگار که ممکن است از دستتان لیز بخورد یا حرکات نامتوازن دارد، به پزشکش بگویید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید