مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز کودکان سه تا پنج سال

مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز کودکان سه تا پنج سال

بعد از دو سالگی با آهسته شدن رشد، اشتهای کودک هم کاهش می‌یابد. بنابراین با توجه به روند رشد کودک تقاضا برای دریافت غذا نیز تغییر می‌کند. هرچند میزان دریافت انرژی از یک غذا تا غذای دیگر متفاوت است اما کل غذای دریافتی روزانهٔ کودک ثابت است. تنوع در برنامهٔ غذایی روزانهٔ کودکان و استفاده از گروه‌های اصلی غذایی یکی از اصول تغذیهٔ مناسب برای این گروه سنی است و به شکل‌گیری عادت‌های غذایی صحیح در کودکان کمک می‌کند. در این مطلب با انرژی، پروتئین و ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز کودکان سه تا پنج سال آشنا شوید.

انرژی

کودک برای رشد، بازی و سایر فعالیت‌های فیزیکی، مقابله در برابر بیماری‌های عفونی نیاز به انرژی دارد که با مصرف مواد قندی، نشاسته‌ای مثل نان، برنج، و چربی‌ها مثل کره و روغن می‌توان آن را تأمین کرد. کودکانی که عادت به بازی و فعالیت زیاد دارند، نیازشان به انرژی بیش از کودکانی است که تحرک کمتری دارند. همچنین کودک پس از بیماری برای جبران وزن از دست رفته نیاز به انرژی بیشتری دارد و باید با یک وعدهٔ غذایی اضافی کالری دریافتی او از برنامهٔ غذایی روزانه افزایش یابد.

پروتئین

کودک در حال رشد است و برای ساخت و نگهداری ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و سایر بافت‌های بدن و مقاومت در برابر عوامل بیماری‌زا نیاز به پروتئین دارد که می‌تواند با مصرف منابع پروتئین حیوانی مانند گوشت قرمز و سفید مثل مرغ و ماهی، شیر، ماست، پنیر و تخم‌مرغ یا پروتئین‌های گیاهی مانند حبوباتی مانند لوبیا و عدس، غلاتی مثل ماکارونی نیاز خود را برآورده کند.

ویتامین‌ها و املاح

کودک در این سن‌ها همچنین برای حفظ سلامت و افزایش مقاومت در برابر عفونت‌ها نیاز به ویتامین‌ها و املاح مختلف دارد که با مصرف روزانهٔ منابع غذایی حاوی آنها می‌تواند نیازهای بدن خود را تأمین کند. این ویتامین‌ها و املاح شامل موارد زیر است:

ویتامین A: که در مواد غذایی‌ای مانند کره، شیر، لبنیات، زردهٔ تخم‌مرغ، جگر، میوه‌های زرد و نارنجی مثل زردآلو، طالبی، هلو، سبزی‌های سبز و زرد مانند هویج، کدو حلوایی، اسفناج و جعفری وجود دارد.

ویتامین C: ویتامین C در همهٔ میوه‌ها و سبزی‌های تازه وجود دارد و از منابع غنی از آن می‌‌توان به مرکبات، گوجه‌فرنگی، جعفری، کلم، گل‌کلم و فلفل دلمه‌ای اشاره کرد. کلسیم و فسفر هم در غذاهایی مانند شیر، ماست، پنیر، بستنی و کشک وجود دارد.

ویتامین D: ویتامین D در نور خورشید و برخی مواد غذایی مثل ماهی سالمون و تخم‌مرغ وجود دارد. مطلب ویتامین D در تغذیهٔ کودکان را ببینید.

آهن: از منابع غذایی خوب آهن می‌توان انواع گوشت قرمز و سفید مثل مرغ و ماهی، انواع مغزها مثل پسته، بادام، گردو و فندق، انواع حبوبات مانند لوبیا، عدس، انواع خشکبار مثل برگه‌ها، توت خشک، انجیر خشک، کشمش و خرما و سبزی‌های سبز تیره و برگ‌های تیره‌رنگ کاهو و جعفری را نام برد.

تمام این ویتامین و مواد مغذی در برنامهٔ غذایی کودکان توسط پنج گروه اصلی مواد غذایی تأمین می‌شود که شامل گروه نان و غلات، گروه سبزی‌ها، گروه میوه‌ها، گروه لبنیات و گروه گوشت، تخم‌مرغ و حبوبات است.

برای اطلاعات دقیق‌تر مطلب پنج گروه اصلی غذایی کودکان را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط