نکاتی در مورد راهنمای غذایی و تغذیه برای کودک

نکاتی در مورد راهنمای غذایی و تغذیه برای کودک

راهنمای غذایی برای کودکان خردسال از ظروف غذا برای نشان دادن جایگاه پنج گروه اصلی غذایی مثل میوه‌ها، سبزیجات، غلات، پروتئین‌ها و لبنیات استفاده می‌کند. در این مطلب با برخی از توصیه‌های کلیدی غذایی برای کودکان آشنا شوید.

میوه‌ها

میوه‌هایی بخرید که تازه یا خشک هستند. مصرف آب‌میوه را به حداکثر نصف لیوان در روز محدود کنید. آب‌میوه مانند میوه حاوی فیبر نیست. میوه‌های تازه را در فصل خودشان که ارزان‌تر و خوش‌طعم‌تر هستند بخرید.

سبزیجات

انواع سبزیجات رنگارنگ را به کودکتان بدهید تا بیشترین مواد مغذی را به دست آورد. سبزیجات منجمد نیز مغذی هستند. هنگام استفاده از سبزیجات کنسروشده هم، کنسروهایی را بخرید که روی برچسبشان عبارت «سدیم کاهش‌یافته»، «کم‌سدیم» یا «بدون نمک افزوده» درج شده باشد.

غلات

حداقل نیمی از غلات مصرفی کودک خود را از نوع سبوس‌دار، یعنی غلات کامل انتخاب کنید. برچسب محصول را از لحاظ محتوای فیبر غلات سبوس‌دار بررسی و محصولاتی را انتخاب کنید که حداقل حاوی ۱۰ درصد از ارزش روزانهٔ فیبر باشند تا ۱۰ درصد از نیاز روزانه به فیبر را تأمین ‌کنند.

برای فهمیدن اینکه آیا یک محصول غله از نوع سبوس‌دار است، به رنگ آن تکیه نکنید و به دنبال محصولاتی باشید که در فهرست ترکیبات آنها گندم سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای، گندم سیاه یا جو دوسر، در ابتدایش ذکر شده باشد.

پروتئین‌ها

حداقل دو بار در هفته پروتئین بشقاب کودک خود را از غذاهای دریایی تأمین کنید. لوبیا، نخودفرنگی یا محصولات سویا را می‌توانید به طور مرتب به فرزندتان بدهید. کم‌چربی‌ترین گوشت‌ها را انتخاب و چربی قابل مشاهده را قبل از پخت جدا کنید.

لبنیات

از شیر بدون چربی یا کم‌چربی یک درصد استفاده کنید. پنیر می‌تواند حاوی چربی اشباع زیادی باشد، بنابراین محصولاتی با عنوان «چربی کاهش‌یافته» یا «کم‌چربی» را انتخاب کنید. پنیر خامه‌ای معمولی، خامه و کره جزء گروه غذاهای لبنی محسوب نمی‌شوند. آنها حاوی چربی اشباع زیادی هستند و کلسیم کمی دارند یا اصلاً ندارند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط