عبارت «فاقد گلوتن» محصولات غذایی به معنای سالم نیست!

عبارت «فاقد گلوتن» محصولات غذایی به معنای سالم نیست!

صرف این‌که روی برچسب محصولی عبارت «فاقد گلوتن» نوشته شده به این معنا نیست که آن غذا برای کودک شما مفید است. اما معنی این گفته چیست؟ در این مطلب با عبارت فاقد گلوتن روی محصولات غذایی آشنا شوید.

فاقد گلوتن

مطالعه‌ای که اخیراً روی تقریباً 400 غذای آماده مخصوص بچه‌ها انجام شد نشان داد که بیشتر آنها ناسالم هستند، خواه ادعا کنند فاقد گلوتن هستند و خواه نکنند. در واقع، بر اساس مطالعه‌ٔ منتشر شده در یک مجلهٔ معتبر طب اطفال، غذاهای فاقد گلوتن نسبت به غذاهای معمولی پروتئین کمتری دارند اما به همان اندازه‌ شکر افزوده دارند.

محققی در کانادا، غذاهای دو سوپرمارکت بزرگ کانادایی را به عنوان نمونه جمع‌آوری کرد. او غذاهای آشکارا بی‌ارزش مانند شکلات و آب‌نبات، چیپس و نوشابه را در تحقیق خود نگنجاند اما بستنی جزء نمونه‌های تحقیق بود. غذاهای مورد مطالعه شامل بلغور جو دوسر فوری، گرانولابار، ماکارونی و پنیر آماده، غلات صبحانه، کرهٔ بادام‌زمینی و تنقلات میوه‌ای بود.

این محقق دریافت که 88 درصد از غذاهایی که برچسب فاقد گلوتن دارند، طبق دستورالعمل‌های استاندارد تغذیه، ناسالم هستند. در مقابل 97 درصد از غذاهای بدون برچسب فاقد گلوتن، ناسالم بودند.

این مطالعه شامل همه‌ٔ غذاهای بسته‌بندی‌شده با عنوان فاقد گلوتن نبود، بنابراین ممکن است نمونه‌گیری متفاوت از غذاها نتایج متفاوتی در بر داشته باشد. همچنین، این تحقیق در کانادا انجام شده و ممکن است در مورد مواد غذایی فاقد گلوتن فروخته‌شده در دیگر کشورها دقیق نباشد.

در مورد رژیم غذایی فاقد گلوتن بیشتر بدانید.

نتیجه‌گیری

این خبر تازه‌ای نیست که غذاهای بسته‌بندی‌شده و فرآوری‌شده در مقایسه با غذاهای طبیعی غنی از مواد مغذی مانند غلات، میوه‌ها و سبزیجات کمتر سالمند. غذای بسته‌بندی‌شده‌ٔ فاقد گلوتن هنوز هم غذایی فرآوری‌شده است، چه گلوتن داشته باشد، چه نداشته باشد.

درست است که برخی از بچه‌ها و بزرگسالان باید از گلوتن اجتناب کنند، زیرا مبتلا به بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن هستند که باعث واکنش سیستم ایمنی می‌شود. اما بسیاری از مردم صرفاً به این دلیل غذاهای فاقد گلوتن می‌خرند که فکر می‌کنند آنها سالم‌تر هستند، اما شواهد علمی از این فرضیه پشتیبانی نمی‌کند. 

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط