هر کدام از مواد غذایی را چقدر فریز کنیم؟

با نزدیک شدن زمستان کم‌کم نوبت آن می‌رسد که مواد غذایی فریزشده را از فریزر دربیاوریم. اما چه کسی می‌داند که بهتر است اول کدام غذاها را مصرف کنیم؟ خیلی وقت‌ها به ما توصیه می‌شود روی بسته‌های مواد غذایی تاریخ بزنیم تا بدانیم کدام را چه زمانی فریز کرده‌ایم و قبل از خراب شدن آن را استفاده کنیم. اما این نکته خیلی مهم است که بدانیم چه مدت می‌توانیم مواد غذایی را در فریزر نگه‌ داریم. این مطلب به شما کمک می‌کند که با دقت بیشتری فریزرتان را بررسی کنید.

گوشت

داریم دربارهٔ پروتئین‌های فوری صحبت می‌کنیم. چند برش گوشت، گوشت کباب‌شده و فیله در فریزر خود نگه دارید تا هر وقت احساس کردید باید ماهیچه‌هایتان را تقویت کنید از آنها استفاده کنید. یادتان باشد که یک روز طول می‌کشد تا یخ گوشت به شکل مناسب و در یخچال آب شود، پس از قبل برای آن برنامه‌ریزی کنید. مدت‌زمانی که گوشت در فریزر سالم می‌ماند به این ترتیب است: گوشت بره ۹ ماه، گوشت گاو چهار تا شش ماه، گوشت گاو کباب‌شده چهار تا ۱۲ ماه، مرغ یا بوقلمون کامل ۹ ماه، ران گاو و مرغ و بوقلمون سه تا چهار ماه، سینهٔ مرغ و بوقلمون ۹ ماه و هر نوع گوشت پخته‌شده دو تا سه ماه.

سبزیجات

منظور از سبزیجات آنهایی است که رطوبت کمتری دارند مثل هویج، بروکلی، ذرت و نخودفرنگی. سبزیجاتی مثل کاهو، خیار، جوانه‌های گیاهان، کرفس، فلفل دلمه‌ای، پیاز و سیب‌زمینی نباید فریز شوند، چون بخش اعظم آنها را آب تشکیل می‌دهد و ترکیب خود را در فریزر حفظ نخواهند کرد. سبزیجاتی را که ابتدا نام بردیم می‌توان بین هشت تا ۱۲ ماه در فریزر نگهداری کرد.

غذاهای دریایی

سال‌هاست متخصصان دربارهٔ فواید غذایی ماهی‌ها و دیگر غذاهای دریایی سخن می‌گویند. این غذاها حاوی اسیدهای چرب امگا۳، پروتئین و ویتامین هستند و با فریز کردن می‌توانیم در زمانی کوتاه یک وعده غذای دریایی تهیه کنیم. زمان نگهداری غذاهای دریایی در فریزر به این ترتیب است: ماهی‌های با درصد چربی پایین شش ماه، ماهی‌های چرب دو تا سه ماه، ماهی پخته‌شده چهار تا شش ماه، ماهی دودی دو ماه و میگو سه تا شش ماه.

نان‌ها

نان‌های سالم بسیاری وجود دارند که از غلات کامل یا جوانهٔ غلات درست می‌شوند و فیبر و پروتئین مورد نیاز شما را تأمین می‌کنند. همچنین نان‌ها به کامل شدن وعدهٔ غذایی کمک می‌کنند و باعث می‌شوند دیرتر احساس گرسنگی کنید. نان دو تا سه ماه در فریزر سالم می‌ماند.

آجیل

اگر به دنبال منبعی سالم برای تأمین چربی می‌گردید، آجیل‌ها را از یاد نبرید اما فراموش نکنید که این محصولات در مقابل گرما و نور خیلی زود فاسد می‌شوند. به طور کلی بهتر است آجیل‌ها را در فریزر نگه دارید و برای تازه ماندن ظرف سه ماه آنها را مصرف کنید.

محصولات لبنی

بعضی از محصولات لبنی مثل ماست، شیر و خامهٔ کم‌چرب با یخ‌ زدن ترکیباتشان از هم جدا می‌شوند که در این صورت تنها برای پختن غذا مناسب خواهند بود. بهتر است شیر پرچرب، خامهٔ ترش، سس مایونز و پنیر خامه‌ای فریز نشوند. اما می‌توان کره را بین شش تا ۹ ماه، پنیر را تا شش ماه، بستنی را تا دو ماه و ماست را بین یک تا دو ماه در فریزر نگهداری کرد.

غذاهای حاضری

غذاهای حاضری و فریزر همیشه رابطهٔ نزدیکی داشته‌اند. روز جمعه چند وعده غذا آماده کنید و توی فریزر قرار دهید. این کار باعث می‌شود در طول هفته آرامش خاطر داشته باشید که وقتی شب‌ها از سر کار به خانه برمی‌گردید می‌توانید همچنان از غذاهای سالم استفاده کنید. خوراک‌های پخته‌شده را تا سه ماه و غذاهای آماده‌ای را که از مغازه خریداری می‌کنید تا سه الی چهار ماه می‌توانید در فریزر نگه دارید.

میوه‌های تازه

وقتی در چلهٔ زمستان هوس آلبالوپلو می‌کنید چه چیزی بهتر از آلبالوهای فریزشدهٔ‌ تابستان؟! اکثر میوه‌ها برای فریز کردن مناسب هستند اما از فریز کردن هندوانه، مرکبات، سیب و انگور خودداری کنید. میوه‌ها را می‌توانید بین ۹ تا ۱۲ ماه در فریزر نگه دارید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط