گاز گرفته شدن کودکان توسط حیوانات

آیا گاز گرفتگی توسط حیوانات شایع است؟ در این مطلب با درمان گاز حیوانات و موارد و نکات مهمی در این رابطه آشنا خواهید شد.

گاز گرفته شدن توسط حیوانات

گاز سگ با اختلاف زیاد شایع‌ترین گاز گرفتگی کودکان از سوی حیوانات است. همچنین پسرها بیشتر از دخترها گاز گرفته می‌شوند و تقریباً دو سوم از آسیب‌های کودکان زیر چهار سال در ناحیه‌ٔ گردن و سر است. بنابراین، مهم است که اقدامات احتیاطی لازم برای محافظت از کودک خود در برابر گاز گرفته شدن توسط حیوانات را انجام دهید.

مراقبت‌های پزشکی برای درمان گاز حیوانات

اگر کودکتان توسط یک حیوان گاز گرفته شود چه کاری باید انجام دهید؟ هرچند جواب این پرسش با شدت زخم ارتباط دارد، اما هرچه هم که گزیدگی توسط سگ کم‌اهمیت به نظر برسد، پزشکان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از باقی ماندن جای آن و برای بررسی عفونت مراقبت پزشکی دریافت کنید، زیرا گاز گرفتن سگ می‌تواند باعث انتقال میکروب‌ها شود و یک زخم بزرگ ممکن است به بخیه یا ترمیم دیگری نیاز داشته باشد. برخی موارد زیر را نیز قبل از مراجعه به پزشک در این رابطه بدانید:

  • اگر به وضوح زخمی جزئی است، یعنی چیزی بیشتر از یک خراش سطحی نیست، ناحیه را به دقت با آب و صابون بشویید. دو بار در روز به آن پماد آنتی‌بیوتیک بزنید.
  • اگر محل گاز گرفتگی در جایی از بدن او است که احتمال کثیف شدن دارد، روی زخم را با چسب زخم بپوشانید. در غیر این صورت، بگذارید در معرض هوا بماند.
  • اگر پوست پاره شده است و خونریزی دارد، ممکن است آسیب جدی باشد. گاز پانسمان یا پارچه‌ٔ تمیزی را روی زخم بگذارید و با انگشتان خود فشار دهید.
  • اگر اعمال فشار خونریزی را در عرض چند دقیقه متوقف نکرد، برای دریافت مراقبت‌های فوری پزشکی با اورژانس تماس بگیرید. گاز حیوانات روی صورت و گردن کودک بیشتر خطرناک است، زیرا امکان دارد رگ‌های اصلی خون را پاره کند.
  • حتی اگر خونریزی متوقف شد، باز هم با پزشک تماس بگیرید تا مشخص شود که آیا کودک شما به بخیه یا سایر روش‌های درمانی نیاز دارد یا خیر. گاز گرفتگی توسط حیوانات نسبت به سایر انواع بریدگی‌ها بیشتر احتمال عفونی شدن دارد، بنابراین پزشک ممکن است یک دوره آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

بیماری هاری ناشی از گاز حیوانات

آیا باید نگران بیماری هاری باشید؟ اگر می‌دانید صاحب آن حیوان چه کسی است، از آنها بپرسید آیا حیوان خانگی آنها واکسینه شده است یا خیر؟ اگر آنها را نمی‌شناسید، در صورت لزوم می‌توانید جهت تأیید با دام‌پزشک آنها تماس بگیرید.

اگر نمی‌دانید صاحب حیوان چه کسانی هستند یا حیوان به شکل عجیبی رفتار می‌کند یا دهانش کف می‌کند، سعی کنید حیوان را جلوی چشم خود نگه دارید، اما نزدیک آن نروید. با نزدیک‌ترین مرکز کنترل حیوانات تماس بگیرید تا بیایند و آن را بگیرند. کارکنان مرکز کنترل حیوانات می‌توانند حیوان را از نظر علائم بیماری هاری بررسی کنند.

اگر حیوان را نمی‌شناسید و قادر به دنبال کردن آن نیستید، مرکز کنترل حیوانات می‌توانند تلاش کنند حیوان و صاحب آن را پیدا کنند تا وضعیت هاری او بررسی شود. اگر نمی‌توانید تأیید کنید که واکسیناسیون هاری آن حیوان انجام شده است، احتمالاً کودک شما برای جلوگیری از بروز هاری به یک سری واکسن نیاز دارد، فقط محظ احتیاط برای این احتمال که حیوان دچار این بیماری باشد.

علاوه بر سگ‌ها و گربه‌های واکسینه نشده، حیوانات وحشی مانند راکون‌، راسو، روباه و خفاش نیز می‌توانند حامل ویروس هاری باشند. اگر یک حیوان وحشی کودک شما را گاز گرفته است، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید. اگر احتمال بروز هاری وجود داشته باشد، کودکتان به یک سری واکسن ضدهاری نیاز خواهد داشت.

چیز دیگری که باید در مورد خفاش‌ها بدانید، این است که کودک شما می‌تواند از خراش یا گاز بسیار کوچک ایجادشده توسط یک خفاش، آن‌قدر کوچک که حتی ممکن است قادر به دیدن آن نباشید، ویروس هاری بگیرد. به همین دلیل، مهم است که اگر کودک شما خفاشی را لمس کرد یا اگر متوجه شدید که در محیط او یک خفاش وجود داشته است، برای مثال در کلبه‌ای جنگلی یا در نزدیکی پارک بازی خانگی که در فضای باز قرارداده شده است، فرزندتان را نزد پزشک ببرید. اگر خفاش هنوز در آن منطقه است یا کشته شده، با مرکز کنترل حیوانات تماس بگیرید تا این پرنده را که ممکن است کودک شما را در معرض هاری قرار داده باشد بگیرند.

حیوانات خانگی مانند موش‌های صحرایی، همسترها، خوکچه‌ها و موش‌های سفید ناقل هاری نیستند، هرچند جای گاز آنها ممکن است عفونی شود. حیوانات وحشی کوچک مانند موش کیسه‌دار، موش معمولی، خرموش، سمورچه، خرگوش و سنجاب نیز از لحاظ انتقال هاری کم‌خطر محسوب می‌شوند.

سایر عفونت‌های ناشی از گاز حیوانات

اگرچه ممکن است در صورت گاز گرفته شدن فرزندتان توسط یک حیوان شما بیش از همه نگران هاری باشید، اما عفونت باکتریایی مشکل بسیار شایع‌تری در این شرایط است. به همین دلیل است که شست‌وشوی ناحیه و اعمال پماد آنتی بیوتیک روی آن بسیار اهمیت دارد.

اگر زخم جدی باشد یا در جایی مانند صورت، دست، پا یا ناحیهٔ تناسلی کودکتان و حتی اگر جزئی باشد، خطر عفونت بیشتری دارد و پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

در مورد هر گونه زخمی، حتی زخمی جزئی، اگر واکسن‌های کودکتان طبق برنامه زده نشده، ممکن است به واکسن کزاز احتیاج داشته باشد و حتی اگر زخم سطحی باشد و بخواهید آن را در خانه درمان کنید، باید در چند روز آینده مراقب زخم باشید و بهتر است باز هم به یک پزشک مراجعه کنید.

اگر زخم ظاهری عفونی پیدا کرد، یعنی قرمز، متورم یا دارای ترشح شد یا اگر کودک شما تب کرد یا حالت‌های بیماری را در او مشاهده کردید، فوراً با پزشک تماس بگیرید. همچنین اگر جای گازگرفتگی طی ۱۰ روز بهبود نیافت، سریعاً دوباره به پزشک کودک خود مراجعه کنید.

پیشگیری از گاز گرفته شدن کودک توسط حیوانات

برای جلوگیری از گاز حیوانات چه کاری می‌توانم انجام دهید؟ هنگامی که فرزندتان به اندازه‌ٔ کافی بزرگ شد، می‌توانید اصول اولیه‌ٔ دور ماندن از گاز گرفته شدن توسط حیواناتی مثل سگ را به او یاد بدهید. در این مرحله، این وظیفه‌ٔ شماست که او را از حیوانات محافظت کنید. این اصول اولیه را ببینید.

هرگز کودک خود را با حیوان خانگی متعلق به خودتان یا شخصی دیگر تنها نگذارید. تقریباً نیمی از کودکان گاز گرفته‌شده‌، توسط سگ خانواده یا سگ همسایه گاز گرفته شده‌اند و به یاد داشته باشید که هر سگ یا گربه‌ای در صورت تحریک شدن، برای مثال توسط کودکی که دمش را بکشد یا رفتار تهاجمی داشته باشد، ممکن است گاز بگیرد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط