آیا مکمل‌های گیاهی شانس باردار شدن را افزایش می‌دهد؟

آیا مکمل‌های گیاهی شانس باردار شدن را افزایش می‌دهد؟

برخی از مادران در مورد استفاده از مکمل‌های گیاهی یا تأثیر داروهای گیاهی برای افزایش قدرت باروری از ما سؤال پرسیده‌اند. باید گفت که هنوز نمی‌توان در این مورد نظر قطعی داد. اگرچه برخی پژوهش‌های کوچک و نویدبخش انجام شده‌اند اما شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد گیاهان دارویی می‌توانند به باردار شدن شما کمک کنند. شما همچنین می‌توانید با داشتن اپلیکیشن بارداری مادرشو و مطلع شدن از زمان دقیق‌تر تخمک‌گذاری خود، بهترین زمان را برای اقدام به بارداری پیدا و به شکلی قابل اعتمادتر برنامه‌ریزی کنید.

نتایج پژوهش‌‌های انجام‌شده در مورد مکمل‌های گیاهی و باروری

برخی از پژوهش‌هایی که روی تأثیر مکمل‌های گیاهی در قدرت باروری و باردار شدن افراد انجام شده، به ترتیب زیر است:

پژوهش اول: در میان پژوهش‌های موجود، یک پژوهش که در سال ۲۰۰۶ چاپ شد، ۹۳ زن را دنبال کرد که یک مکمل گیاهی خاص را خوردند. این مکمل حاوی گیاه پاکدامنی یا همان پنج انگشت که بنگرو هم نامیده می‌شود، یعنی گیاهی که گفته می‌شود تخمک‌گذاری و تعادل هورمونی را بهبود می‌دهد، ال‌آرژینین که یک اسید آمینه است و گفته می‌شود گردش خون در ارگان‌های تولیدمثلی را بهبود می‌دهد، عصارهٔ چای سبز و انواعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی بود. پس از سه ماه، ۱۴ نفر از ۵۳ نفری که این مکمل را می‌خوردند و ۴ نفر از ۴۰ زنی که یک دارونما را خوردند باردار شدند. سه زن هم پس از شش ماه خوردن مکمل باردار شدند.

پژوهش دوم: پژوهشی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد نشان داد، برخی گیاهان دارویی چینی که به همراه داروهای غربی استفاده شدند، برای درمان ناباروری زنان بیشتر از استفادهٔ صرف از درمان‌های پزشکی مفید بودند.

پژوهش سوم: در پژوهش دیگری که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، محققان متوجه شدند که افرادی که لقاح خارج رحمی را در کنار گیاهان دارویی چینی و طب سوزنی استفاده کردند نسبت به کسانی که تنها لقاح خارج رحمی را استفاده کردند یا آنهایی که لقاح خارج رحمی را همراه با طب سوزنی امتحان کردند، شانس بهتری برای باردار شدن داشتند.

با این حال، تنها به این دلیل که داروهای گیاهی طبیعی هستند، به این معنا نیست که آنها عوارض جانبی ندارند و محققان توصیه می‌کنند که اگر داروهای باروری مصرف می‌کنید از خوردن مکمل گیاهی باروری پرهیز کنید، زیرا این گیاهان می‌توانند در اثرگذاری داروهای دیگر تداخل ایجاد کنند.

نکاتی مهم دربارهٔ استفاده از مکمل گیاهی برای باروری

اگر می‌خواهید یک مکمل گیاهی را امتحان کنید، همیشه ابتدا با پزشکتان مشورت کنید و این موارد احتیاطی مهم را در ذهن داشته باشید:

  • سازمان‌های غذا و دارو نظارتی روی مکمل‌های گیاهی ندارند، بنابراین نمی‌توانید مطمئن باشید محصولی که می‌خرید حاوی چه موادی است و از هر کدام چه دزی در آن وجود دارد.
  • برخی از گیاهانی که با افزایش باروری ارتباط داده شده‌اند، به ویژه گیاه پاکدامنی یا پنج انگشت، برای مصرف در دوران بارداری و شیردهی ایمن تلقی نمی‌شوند.
  • اگر شما ۳۵ سال یا کمتر دارید و به مدت یک سال برای بارداری تلاش کرده‌اید یا اگر ۳۵ ساله یا بیشتر هستید و شش ماه برای بارداری تلاش کرده‌اید، بهتر است به جای خوردن مکمل‌های گیاهی به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.
با دوستانتان به اشتراک بگذارید

بلاگ مرتبط