آیا عمل لیزیک چشم در بارداری خطر دارد؟

آیا عمل لیزیک چشم در بارداری خطر دارد؟

به گفتهٔ کارشناسان و پزشکان، دوران بارداری زمان خوبی برای جراحی اصلاح بینایی و دید شما که لیزیک یا لازیک نامیده می‌شود نیست. این عمل برای جنین شما خطری ندارد اما هورمون‌های بارداری می‌توانند جراحی اصلاح دید را بی‌اثر کنند. برخی از مادران آگاه‌تر نیز که می‌خواهند دلیل همه چیز را به صورت علمی بدانند این سؤال پیش می‌آید که چرا عمل لیزیک یا لازیک در بارداری و حتی تا مدتی پس از زایمان مناسب نیست و توصیه نمی‌شود. در مطلب زیر می‌توانید جواب این سؤال‌ها را پیدا کنید.

چرا عمل لیزیک یا لازیک در بارداری خوب نیست؟

بینایی در طول بارداری معمولاً به نزدیک‌بینی تمایل پیدا می‌کند اما دید برخی از زنان باردار هم دوربین‌ می‌شود. بنابراین اصلاحی که در طول بارداری از طریق جراحی لیزیک یا لازیک انجام می‌شود ممکن است پس از به دنیا آمدن کودک دیگر مؤثر نباشد. همچنین مادران شیرده نیز وضعیت هورمونی تغییریافته‌ای دارند که می‌تواند روی اصلاح دیدشان در حین شیردهی تأثیر بگذارد. مسائل دیگری هم در ارتباط با لیزیک وجود دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

قطره‌های اتساع چشم

پزشک باید قبل از جراحی و در طول آن قطره‌هایی به شما بدهد که باعث اتساع چشم شوند. اگرچه احتمالاً این قطره‌ها بی‌خطر هستند اما ما از این موضوع مطمئن نیستیم. بیشتر قطره‌های اتساع چشم روی زنان باردار آزمایش نشده‌اند و مقداری از هر قطره‌ای که در چشم ریخته می‌شود وارد جریان خون می‌شود.

قطرهٔ استروئیدی و آنتی‌بیوتیک

پس از جراحی شما به قطره‌های استروئیدی و آنتی‌بیوتیک نیاز دارید و باز هم همهٔ این داروها روی زنان باردار آزمایش نشده‌اند.

خشکی چشم

به علاوه، بارداری چشم‌های شما را خشک می‌کند و به همین دلیل است که زنان باردار نمی‌توانند از لنز استفاده کنند. اگر جراحی را با چشم‌های خشک شروع کنید به خوبی موارد دیگر و معمول بعد از جراحی بهبود پیدا نمی‌کنید.

چه زمانی برای عمل لیزیک و لازیک چشم بعد از زایمان مناسب است؟

بنا بر تمام دلایل گفته‌شده در بالا، کارشناسان معمولاً توصیه می‌کنند که حداقل تا بعد از یک یا ترجیحاً دو چرخهٔ قاعدگی پس از زایمان یا قطع شیردهی یا اگر شیردهی نمی‌کنید تا پس از زایمان برای جراحی لیزیک یا لازیک چشم، اصلاح بینایی و قدرت دیدتان صبر کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

بلاگ مرتبط