یادگیری شنیداری در کودکان: یادگیرنده‌های شنیداری یا فراگیران شنیداری

یادگیری شنیداری در کودکان: یادگیرنده‌های شنیداری یا فراگیران شنیداری

فراگیران شنیداری به چه معناست و یادگیرنده‌های شنیداری چطور مفاهیم و هر چیزی را درک می‌کنند و یاد می‌گیرند؟ در این مطلب با جواب این پرسش‌ها در مورد روش یادگیری شنیداری در کودک آشنا شوید.

یادگیرندهٔ شنیداری چه کسی است؟

یک فراگیر شنیداری، ایده‌ها و مفاهیم جدید را زمانی بهتر می‌فهمد که اطلاعات را بشنود. اگر به کلاس درسی سرک بکشید، آنها همان‌هایی هستند که اگر مثلاً شعری را از معلمشان بشنوند آن را در پلک بر هم زدنی یاد می‌گیرند یا کسانی که می‌توانند دستورات را فقط پس از یک یا دو بار شنیدن با دقت تمام اجرا کنند. دیگر فراگیران شنیداری زمانی بهتر روی یک تکلیف تمرکز می‌کنند که موزیک یا نویز سفید در پس‌زمینه وجود دارد، یا اطلاعات را زمانی بهتر حفظ می‌کنند که آن را به زبان بیاورند.

چرا باید سبک یادگیری کودکان را بدانید؟

دانستن این‌که فرزندتان دوست دارد اطلاعات را به چه نحو یاد بگیرد و پردازش کند ابزار بسیار ارزشمندی است که می‌توانید از آن برای کمک به او در مدرسه و ایجاد عشق به یادگیری بهره ببرید. کارشناسان آموزش سه نوع اصلی از آموزندگان را شناسایی کرده‌اند، فیزیکی، دیداری و شنیداری. درک این‌که کودک شما یک یادگیرنده‌ٔ شنیداری است، هرچند سبک یادگیری او ممکن است با گذشت زمان تغییر کند، و بنابراین زمانی راحت‌تر است که از شنوایی برای شناخت جهان استفاده کند، می‌تواند به شما کمک کند تا از نقطه‌ٔ قوت او بهره‌برداری کنید و روی دیگر سبک‌های یادگیری فیزیکی و دیداری که به تحریک بیشتری نیاز دارند، کار کنید.

برای مثال، هنگام یادگیری یک مفهوم جدید ریاضی، یادگیرنده‌ٔ شنیداری اگر بتواند به توضیح معلم یا خواندن آن به شکل یک ترانه و پاسخ او به سؤالاتش گوش دهد، آن را بهتر یاد می‌گیرد. یادگیرنده‌ٔ فیزیکی ممکن است برای تمرین یک مفهوم جدید به استفاده از لگو، چرتکه یا سایر وسایل شمارش نیاز داشته باشد. یادگیرنده‌ٔ دیداری نیز اگر خود را در حین حل مسئله با استفاده از مواد ملموس ببیند یا معلمش را در حین حل کردن مسئله روی تخته‌سیاه تماشا کند، مطلب را سریع‌تر یاد می‌گیرد.

این سبک‌های یادگیری فقط تئوریک و انتزاعی نیستند. مطالعات نشان داده است که تطبیق آموزش با سبک یادگیری کودک می‌تواند عملکرد او در مدرسه را به میزان قابل توجهی بهبود دهد. بنابراین، در نظر گرفتن سبک یادگیری کودک یکی از معدود راهکارهایی است که پیشرفت دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه را در آزمون‌های مختلف بهبود می‌بخشد.

برای موفقیت یک کودک فراگیر شنیداری در پیش‌دبستانی و مدرسه چه کار کنید؟

بهترین راه برای حمایت از کودکی با سبک یادگیری شنیداری، تشویق علایق او و فراهم آوردن وسایلی است که برای یادگیری نیاز دارد. به فعالیت‌هایی که کودکتان از آنها لذت می‌برد توجه و سعی کنید از آن موضع به یادگیری نزدیک شوید. در خانه، محتواهای صوتی زیادی مانند کتاب‌های صوتی و موسیقی داشته باشید و آنها را در دسترس او قرار دهید.

همچنین اگر در حال کار روی یک پروژه یا انجام یک بازی است، دستور بازی را به صورت شفاهی با او مرور کنید. اگر برای درک چیزی به کمک نیاز دارد یا کاری را که باید برای یک تکلیف درسی انجام دهد نمی‌فهمد، از او سؤالات زیادی بپرسید و تشویقش کنید تا متقابلاً از شما و مخصوصاً در مدرسه از معلمش سؤال کند. صحبت در مورد موضوعات، به هر اندازه که نیاز داشته باشد، به او در درک مفاهیم جدید کمک می‌کند.

چطور نقاط ضعف کودک شنیداری در زمینه‌های دیگر را برطرف کنید؟

سعی کنید اتکای زیاد فرزندتان به مهارت‌های شنیداری و گوش کردن را به عنوان یک ضعف تلقی نکنید. صرفاً به این دلیل که او عمدتاً یک یادگیرنده‌ٔ شنیداری است، به این معنا نیست که در مدرسه مشکل خواهد داشت. همچنین سبک‌های یادگیری ابدی و غیرقابل انعطاف نیستند. کودک شما با بزرگ‌تر شدن و کسب مهارت‌های دیگر، سایر سبک‌ها را نیز به کار می‌گیرد. یادگیری فرایندی پیچیده است. فهمیدن سبک یادگیری فرزندتان فقط نوک کوه یخ است. آنچه اهمیت بیشتری دارد نحوه‌ٔ استفاده‌ٔ شما از این اطلاعات برای کمک به فرزندتان در یادگیری چیزهای جدید است.

اگرچه فراهم آوردن فرصت‌های زیادی برای درگیر شدن کودکتان در فعالیت‌های شنیداری اهمیت دارد، اما شما باید به سایر سبک‌های یادگیری نیز توجه کنید. حیاتی است كه والدین روی حس‌های متعدد نیز كار كنند. به این ترتیب، كودک می‌تواند متعادل و چندجانبه باشد و از راهکارهای مختلف برای فهم اطلاعات جدید استفاده كند.

برای کمک به تقویت مهارت‌های دیداری او، بازی‌های کارتی که شامل جفت کردن دو کارت مشابه هستند یا بازی‌هایی انجام دهید که مستلزم توجه به تفاوت در شکل، رنگ و حرکات هستند. مثلاً بازی‌ای با نام «من می‌بینم» اختراع کنید و آن را برایش توضیح دهید که در آن برای مثال می‌گویید: «من یه ماشین سبز می‌بینم» و کودکتان باید آن را در کتاب یا توی خیابان پیدا کند یا «من یه مرد با پیراهن قرمز می‌بینم» و کودکتان باید او را میان تصاویر یا جمعیت بیابد. همچنین بازی‌های حذفی که یک سینی پر از اشیا را به کودک نشان می‌دهید، و سپس بدون این‌که او ببیند، یکی از آن اشیا را حذف می‌کنید. هدف هم این است که او بفهمد چه چیزی از سینی کم شده است. برای بالا بردن مهارت‌های فیزیکی، او را درگیر فعالیت‌های عملی شامل بلوک‌های ساختمانی یا ست‌های لگو، ساختن مدل‌های ساختمانی، هوا کردن بادکنک کاغذی و کلاژ ساختن کنید.

همچنین می‌توانید که به او یاد بدهید که چگونه قوی نبودن خود در سایر سبک‌های یادگیری را جبران کند. به عنوان مثال، اگر یادگیری الفبا از طریق دیدن حروف چاپی، که برای یادگیرندگان دیداری جواب می‌دهد، یا با لمس حروف پلاستیکی در دستانش، یعنی فعالیت دلخواه فراگیران فیزیکی، برای او دشوار است، تشویقش کنید که هر حرف را با صدای بلند نام ببرد. اگر در تلاش برای یادگیری اعداد است، می‌تواند همان کار را انجام دهد. به او یاد بدهید تا از مهارت شنیداری خود برای تکمیل فعالیت‌هایی که بیشتر دیداری یا فیزیکی هستند استفاده کند. اگر نمی‌تواند روی داستان‌هایی که می‌شنود تمرکز کند، چون معلم همزمان تصاویر کتاب را نشان می‌دهد، به او بگویید دور از معلم و در جایی بنشیند که حواسش با تصاویر پرت نمی‌شود، چشمانش را ببندد و گوش کند. اگر در حال یادگیری حل یک مسئلۀ ریاضی است، می‌تواند هر قدم از حل مسئله را در حین انجام آن با خودش زمزمه کند.

برای کودکان بزرگ‌تر یک مثال دیگر هم می‌زنیم. اگر یادگیری در مورد پرندگان با خواندن کتابی در موردشان که برای یادگیرندگان دیداری جواب می‌دهد، یا با لمس مجسمۀ انواع مختلف پرندگان، فعالیتی که دلخواه فراگیران فیزیکی است، برای فرزند شنیداری شما دشوار است، چند کتاب صوتی در مورد موضوع بخرید. همچنین می‌توانید با معلمش در مورد ضبط کردن درس‌های کلاس صحبت کنید. به این ترتیب، می‌تواند آنها را در خانه دوباره گوش کند. اگر در یادگیری قواعد دستوری زبان مشکل دارد، کارتون‌ها یا آهنگ‌هایی که به بچه‌ها در یادگیری قواعد زبان کمک می‌کنند، مفید خواهند بود.

در نهایت، مهم‌تر از هر چیزی این است که صرف‌نظر از سبک فراگیری فرزندتان، یادگیری او را تغذیه و حمایت کنید. از سرنخ‌هایش پیروی کنید و روی توانمندی کلی و همه‌جانبه تمرکز کنید، نه صرفاً برتری در برخی موضوعات. فرزندپروری خوب مهم‌ترین نقش را دارد و برای یادگیری و کشف دانش ضروری است.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط