رفتار کودک ۱۳ ماههٔ شما

رفتار کودک ۱۳ ماههٔ شما

اگر کودک شما هم به تازگی یک ساله شده است، در واقع روزهای شیرخوارگی‌اش را گذرانده و وارد دوران شلوغ و سرزندهٔ نوپایی خود شده است. در این مطلب می‌توانید با نکات و مواردی مفید و جالب در رابطه با رفتارهای یک کودک ۱۳ ماهه‌ آشنا شوید.

رفتار جدید این ماه: رفتار متغیر کودک

وقتی یک کودک ۱۳ ماهه دارید، نمی‌توانید بدانید که او یک دقیقه بعد چگونه رفتار خواهد کرد، مخصوصاً بازی‌های کودکان می‌تواند خیلی خسته‌کننده و پرزحمتی باشد. کودک نوپای شما از دیدن یکی از دوستانش هیجان‌زده به نظر می‌رسد و این هیجان تا آنجا پیش می‌رود که در تلاش برای به دست آوردن اسباب‌بازی‌اش او را به زمین می‌اندازد. همچنین او ممکن است اول دوستش را در آغوش بگیرد و بعد ناگهان او را گاز بگیرد یا بزند. توضیح ساده برای چنین رفتاری این است که در ۱۳ ماهگی، کودکان همبازی‌های خود را به عنوان افرادی دارای احساسات نمی‌بینند، بلکه آنها را صرفاً اشیایی برای کندوکاو تلقی می‌کنند.

در این سن، بسیاری از کودکان نوپا غیرقابل پیش‌بینی رفتار می‌کنند. کودک شما ممکن است بدون هیچ دلیل ظاهری با بالاترین ظرفیت ریه‌هایش فریاد بزند، رومیزی را بکشد و تمام ظروف روی آن را به زمین بیندازد یا با وجود اینکه شما قاطعانه به او گفته‌اید این کار را نکند دم سگ یا گربهٔ خانگی‌تان را بکشد. اگرچه این ممکن است دوره‌ای سخت، دشوار و پرزحمت برای شما باشد، به یاد داشته باشید که کودک نوپایتان عمداً از شما نافرمانی نمی‌کند، او فقط می‌خواهد محیط اطرافش را بکاود و می‌خواهد بداند که روی شما، محیط اطراف و خودش چقدر نفوذ و قدرت دارد. بسیاری از این اقدامات مخرب واقعاً به او کمک خواهد کرد تا احساس استقلال پیدا کند و بفهمد چه نوعی از رفتارها برای شما قابل قبول است و چه نوعی نیست.

اما چه کاری از دست شما برمی‌آید؟ شما می‌توانید به او کمک کنید تا شور و نشاط بالقوه مخرب خود را به مسیرهای ایمنی هدایت کند. به عنوان مثال، بازی بالش‌ها در خارج از خانه یا در اتاقی که چیزی برای شکستن وجود نداشته باشد، هر کودک نوپایی را خسته خواهد کرد. برای داشتن جنگ‌های بالشی کاملاً پرشور اما غیرمخرب، یک مجموعهٔ ۱۲ تایی بالش کوچک نیمه‌پر به اندازهٔ حدود ۲۲ سانتی‌متر مربع درست کنید که بلند کردن آنها برای یک کودک نوپا آسان است و سبک‌تر از آن هستند که چیزی را بشکنند. بازی کردن با خمیر مجسمه‌سازی، کشیدن، ورز دادن و غلتاندن این مادهٔ شکل‌پذیر هم یک روش خوب دیگر برای تخلیهٔ هیجان کودکان است.

یکی از راهکارهای دیگر این است که در روزهای بارانی، چکمه‌هایتان را بپوشید و با هم به درون چاله‌های آب بپرید، به خصوص اگر شما هم دائماً به فرزندتان یادآوری می‌کنید که آب را به بیرون از وان حمام نپاشد، او از آزادی شلپ‌شلوپ کردن و کثیف‌کاری زیاد با آب در این مواقع خیلی خوشحال خواهد شد.

موضوع جدید این ماه: بدغذایی کودک نوپا

آیا به نظر می‌رسد کودک ۱۳ ماههٔ شما آن‌قدر سرش شلوغ است که حتی وقت نمی‌کند غذا بخورد؟ علتش آن است که او به قدری فکرش درگیر حرکت کردن است که پنج دقیقه یک جا نشستن، حتی برای خوردن غذای مورد علاقه‌اش چیزی است که در بسیاری از روزها از پسش برنمی‌آید و حتی اگر در سن پایین‌تر همه چیز را از پورهٔ سیب گرفته تا جوجه‌کباب مشتاقانه می‌خورد، ممکن است ناگهان از خوردن هر غذایی امتناع کند و دماغش را به نشانهٔ بدبو بودن آن با دستش بگیرد و یادتان باشد که هر دو رفتار کاملاً طبیعی هستند. شما ممکن است فکر کنید که به دلیل آنکه سطح فعالیتش آن‌قدر زیاد شده است باید بیشتر غذا بخورد، اما میزان رشد کودکان در طول سال دوم زندگی‌‌شان به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد و این بخشی از علت کاهش اشتها را شامل می‌شود.

کارشناسان می‌گویند این اشتباه است که وعده‌های غذایی را به یک صحنهٔ نبرد بین خودتان و کودک تبدیل کنید و هرچه بیشتر به فرزندتان برای غذا خوردن فشار بیاورید، احتمال غذا خوردن او کمتر می‌شود. کاری که می‌توانید بکنید این است که در هر وعده، حق انتخاب بین دو یا سه غذای مغذی را به او بدهید و اجازه دهید غذایی را که خودش می‌خواهد ‌و هر مقدار که می‌خواهد بخورد. همچنین حتماً در فاصلهٔ وعده‌های غذایی به او میان‌وعده‌های سالم هم بدهید و وقتی او شروع به پرت کردن غذا از ظرفش کرد یا به هر شکل شروع به بازی با غذا کرد، این علامت را به عنوان نشانهٔ تمام کردن غذا خوردنش تلقی کنید و غذا را بردارید و روز بعد آن را به او بدهید اما اگر نمی‌خواهد او را مجبور نکنید که غذاهای مانده را بخورد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط