شروع آلرژی و پیشگیری از شدت یافتن آن در کودکان

شروع آلرژی و پیشگیری از شدت یافتن آن در کودکان

آلرژی یکی از مشکلاتی است که هم برای بزرگسالان و هم کودکان آزاردهنده است. وقتی کودکی از آلرژی رنج می‌برد، والدین و پزشکان هر دو به دنبال یافتن پاسخی برای سؤالات موجود دربارهٔ ایجاد آلرژی در کودک برای توقف یا کاهش آن هستند. اما آیا راهی برای جلوگیری از بروز آنها وجود دارد؟ در این مطلب تا حدی می‌توانید با جواب این سؤال آشنا شوید.

شروع و ایجاد آلرژی‌ در کودک

بیشتر آلرژی‌ها در طول سال اول یا دوم زندگی کودک ایجاد می‌شود و اگر شما یا همسرتان آلرژی داشته باشید، کودکتان احتمال بیشتری برای ابتلا به آن دارد. اما اگر بتوانید در دوره‌ای که سیستم ایمنی بدن کودک در حال بالغ شدن است، او را از مواد خیلی آلرژی‌زا دور نگه دارید، ممکن است بتوانید به او کمک کنید که به طور کامل از آلرژی در امان بماند. تغذیهٔ کودک تنها با شیر مادر و نه هیچ چیزی دیگری در طول شش ماه اول زندگی‌اش، مؤثرترین اسلحهٔ ضدآلرژی است.

شیر مادر به سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و برخلاف شیر گاو یا بسیاری از انواع شیر خشک، شیر مادر حاوی پروتئین‌هایی نیست که به راحتی بتواند باعث ایجاد واکنش آلرژیک در کودک شود.

آلرژی به شیر مادر در کودک

مادران شیرده ممکن است نگران باشند که آلرژی‌های غذایی خودشان را از طریق شیر مادر به کودکشان منتقل کنند، اما این امر بسیار بعید است. طبق گفتهٔ کارشناسان، واکنش آلرژیک به شیر مادر برای کودک بسیار نادر است و معمولاً واکنش ایجادشده به شیر گاوِ موجود در رژیم غذایی مادر است. در این موارد نادر، واکنش آلرژیک به شیر مادر، واکنش‌های کودک شما آشکار و شامل کولیک شدید، درد معده، راش پوستی، استفراغ، اسهال، یا مشکل تنفسی است. اگر کودک شما هر کدام از این علائم را نشان داد، لازم است با پزشک کودک خود تماس بگیرید.

پزشکان می‌گویند اگر کسی در خانوادهٔ شما آلرژی غذایی شدید دارد، برای رعایت احتیاط می‌توانید در دوره‌ٔ شیردهی‌تان، مصرف محصولات لبنی، ماهی، تخم پرندگان، بادام‌زمینی و سایر آجیل‌ها را محدود کنید. اما در بیشتر موارد، شواهدی وجود ندارد که نشان دهد رژیم غذایی شما روی احتمال ابتلای کودکتان به آلرژی یا مشکل آسم تأثیرمی‌گذارد. اگر کودک شیرخوار شما پس از خوردن غذای خاصی بهانه‌گیری و بی‌قراری می‌کند، سعی کنید مدتی از خوردن آن غذا خودداری کنید.

شیر خشک مناسب برای کودک مبتلا به آلرژی

اگر کودکتان ریسک بالایی برای ابتلا به آلرژی دارد و شما نمی‌توانید به او شیر بدهید، از شیر خشک‌های هایپوآلرژنیک به معنای «کمتر از حد طبیعی حساسیت‌زا» استفاده کنید. برچسب شیر خشک باید شامل کلمات «کاملاً هیدرولیزشده» باشد. شیر خشک هیدرولیزه، شیر خشکی است که در آن پروتئین شیر به قطعات بسیار کوچکی شکسته شده است. پروتئین‌ها می‌توانند آلرژی ایجاد کنند، بنابراین شکستن آنها ممکن است از بروز واکنش‌های آلرژیک جلوگیری کند.

کارشناسان، استفاده از شیر خشک‌های سویا را به عنوان راهی برای جلوگیری از بروز آلرژی در کودکانی که در معرض ریسک بالایی برای ابتلا به آلرژی هستند، توصیه نمی‌کند. شیرخشک‌های سویا می‌تواند در کودکان مستعد، واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند و شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این شیر خش‌کها در دوره‌های بعدی زندگی احتمال ابتلا به آلرژی‌ها را کاهش می‌دهد.

در عوض، امتحان کردن شیر خشک‌های حاوی پروبیوتیک‌ها یا پریبیوتیک‌ها را مد نظر قرار دهید. پریبیوتی‌کها باعث رشد پروبیوتیک‌ها در سیستم گوارش می‌شوند. برخی از تحقیقات حاکی از آن است که پریبیوتیک‌ها و پروبیوتیک‌ها ممکن است آلرژی را کاهش دهند، اما پژوهش‌ها نتایج متفاوتی را نشان داده‌اند. پس قبل از امتحان کردن این شیر خشک‌ها لازم است با پزشک کودک خود مشورت کنید.

پیشرفت آلرژی در کودک

حتی اگر فرزندتان اولین سال زندگی خود را بدون نشان دادن علائم آلرژی به پایان ببرد، باید همچنان گوش به زنگ علائم آلرژی باشید. سیستم ایمنی بدن او به طور کامل بالغ نشده است و هنوز هم فرصت اشتباه کردن و ایجاد آلرژی را دارد.

یک راه محافظت از کودکتان این است که از هوایی که تنفس می‌کند محافظت کنید. مهم‌تر از همه، او نباید دود سیگار را تنفس کند. دود دست دوم سیگار ریه‌ها را تحریک می‌کند و باعث می‌شود کودکان در مقابل مشکلات جدی سلامت، از آسم گرفته تا سندرم مرگ ناگهانی نوزاد، آسیب‌پذیر شوند.

بچه‌های بزرگ‌تر هم هنوز از ریسک ابتلا به آلرژی در امان نیستند. وقتی فرزندتان به سن ورود به مدرسهٔ ابتدایی می‌رسد، سیستم ایمنی بدن او تقریباً به طور کامل بالغ شده است و حتی اگر به نظر می‌رسد که به هیچ چیز آلرژی ندارد، بدان معنا نیست که هرگز به آن مبتلا نخواهد شد.

اگر در خانوادهٔ شما سابقهٔ آلرژی وجود دارد، منطقی است که حتی اگر فرزندتان بدون حتی یک عطسه تا این سن رسیده است، باز هم از او حفاظت کنید. آنچه می‌توانید را برای ضدآلرژی کردن خانه انجام دهید و در مورد واکنش کودک به غذاهای جدید، هشیار و گوش به زنگ باشید.

جلوگیری از ابتلای کودک به آلرژی

اطلاعات متناقض زیادی در مورد جلوگیری از آلرژی یا به تأخیر انداختن آن از طریق تأخیر یا تسریع قرارگیری در معرض مواد بالقوه آلرژی‌زا وجود دارد.

برخی از متخصصان آسم و آلرژی معتقدند که در آینده قادر خواهند بود به ژنتیک کودک نگاه کنند و با اطمینان بگویند که این کودک ممکن است که به چه چیزی آلرژی داشته باشد و برای جلوگیری از آن چه کاری باید انجام شود. اما واقعیت این است که در حال حاضر هیچ راه قطعی و کاملی نیست که به شکلی قابل پیش‌بینی و مطمئن به رفع این مشکل کمک کند.

اما به هر حال، اگر شما یا همسرتان به گربه‌ها آلرژی دارید، در هر صورت نمی‌خواهید یک گربه یا هر حیوان یا مواد آلرژی‌زای دیگری در خانه داشته باشید. همچنین صرف نظر از اینکه کودکتان آلرژی دارد یا خیر، تمیز نگه داشتن خانه‌، به خصوص اتاق کودک و به حداقل رساندن کپک و هیره در آن فکر درست و خوبی است.

همچنین در گذشته تصور بر این بود که غذاهای آلرژی‌زا مانند تخم پرندگان یا دادن ماهی به کودکان در سال اول زندگی کاری غیرمنطقی است، اما این نظریه امروزه رد شده است. یک آکادمی طب اطفال معتبر در دنیا می‌گوید، هیچ ایرادی ندارد که این غذاها را از شش ماهگی به کودک خود بدهید، به شرطی که آنها را یکی‌یکی وارد رژیم غذایی‌اش کنید و برای معرفی غذای بعدی حداقل دو یا سه روز صبر کنید.

با این حال، اگر کودک شما سابقهٔ آلرژی غذایی یا اگزمایی دارد که به درمان پاسخ نمی‌دهد، قبل از امتحان کردن هر گونه مواد آلرژی‌زا، لازم است با پزشک اطفال کودکتان مشورت کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط