ترشحات واژینال در بارداری

ترشحات واژینال در بارداری

افزایش ترشحات واژینال در دوران بارداری کاملاً طبیعی است. این ترشحات مانند ترشح معمولی پیش از بارداری، بدون بو، بی‌رنگ یا تقریباً شیری ‌رنگ است، ولی گاهی شکل، رنگ و بوی این ترشحات تغییر می‌کند که در این صورت ممکن است نشانۀ وجود مشکلی باشد که باید سریع‌تر برای بررسی آن به پزشک مراجعه کنید. این مطلب به بررسی ترشحات طبیعی واژن و ترشحات دیگری پرداخته که بهتر است در مورد آن آگاهی لازم را داشته باشید.

ترشحات طبیعی واژن

به دلیل افزایش استروژن و گردش خون در محدودۀ واژن در اوایل دوران بارداری، ترشحات نیز در این دوران افزایش پیدا می‌کند. ممکن است با نزدیک شدن به زمان زایمان، این میزان ترشح حتی بیشتر شود. ترشحات اواخر بارداری نسبت به ترشحات اول بارداری تفاوت پیدا می‌کند. ترشحات واژن در اوایل بارداری، کانال زایمان و دهانۀ رحم را پر می‌کند تا از رحم محافظت کند. نزدیک زمان زایمان وقتی دهانۀ رحم شروع به نازک و باز شدن می‌کند، این ترشحات که پیش از این دهانۀ رحم را مسدود کرده بودند شروع به خارج شدن می‌کند. این ترشحات بیشتر شبیه سفیدۀ تخم‌مرغ خام است و شاید کمی نیز به خون آغشته باشد.

ترشحات واژینال نیازمند پیگیری پزشک

اگر مقدار زیادی ترشح رقیق و شفاف داشته باشید، تشخیص این که آیا این یک ترشح عادی واژینال است یا مقداری از مایع آمنیوتیک از بدنتان خارج شده، سخت است. اگر هر گونه شکی دارید یا هر تغییری در ترشحات خود مشاهده کردید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت مشاهدۀ موارد زیر به پزشکتان اطلاع دهید:

  • اگر پیش از هفتۀ ۳۷ بارداری، افزایش و تغییر در شکل ترشحات واژینال، همچنین صورتی یا قهوه‌ای رنگ شدن به دلیل وجود خون در ترشحات اتفاق بیفتد، می‌تواند نشانه‌ای از زایمان زودرس باشد.
  • ترشحات بدون بو و سفید رنگ یا اصطلاحاً پنیرکی که گاهی توأم با درد در ناحیه مجرای ادرار یا هنگام رابطۀ جنسی است و همچنین خارش، سوزش و تورم در محوطۀ خارجی واژن دارد، می‌تواند نشانۀ عفونت قارچی باشد.
  • ترشحات رقیق سفید یا خاکستری که بعد از رابطۀ جنسی بوی بدی دارد، می‌تواند علائم عفونت واژینوز باکتریایی باشد.
  • ترشحات زرد یا سبز رنگ با بوی بد می‌تواند نشانۀ عفونت‌های دیگری از جمله عفونت‌های آمیزشی باشد.

اگر احتمال می‌دهید مبتلا به عفونت شده باشید، باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید و با تشخیص دقیق درمان شوید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط