واژینوز باکتریال در دوران بارداری

واژینوز باکتریال (BV) شایع‌ترین عفونت واژن زنان در سن بلوغ است. این عفونت معمولاً در اثر برهم خوردن تعادل باکتری‌های واژن ایجاد می‌شود. در این مطلب می‌توانید با علائم عفونت واژینوز باکتریال، روش‌های درمان و پیشگیری از آن آشنا شوید.

دلایل عفونت واژینوز باکتریال

واژن دارای یک اکوسیستم فعال و دینامیک از باکتری‌هاست. باکتری‌ای با نام لاکتوباسیل بخش عمده‌ای از باکتری‌های واژن را تشکیل می‌دهد و نقش مهمی در میکروبیولوژی واژن بازی می‌کند. حضور این نوع باکتری جلوی رشد سایر باکتری‌ها و انگل‌ها را در واژن می‌گیرد، اما در صورت کاهش مقدار لاکتوباسیل‌ها، سایر باکتری‌ها فرصت رشد و تکثیر غیرقابل کنترلی پیدا می‌کنند و در نهایت فرد را دچار عفونت واژینوز باکتریال می‌کنند. علت برهم خوردن تعادل باکتری‌ها و کم شدن لاکتوباسیل در واژن کاملاً روشن نیست.

تأثیر واژینوز باکتریال بر بارداری

مطالعات نشان می‌دهد که ابتلا به واژینوز باکتریال در بارداری باعث افزایش خطر زایمان پیش از موعد، داشتن کودکی با وزن کم و عفونت رحم بعد از زایمان می‌شود. همچنین واژینوز باکتریال در صورت درمان نشدن، ممکن است منجر به سقط جنین در سه ماهۀ دوم بارداری شود. اگرچه می‌توان گفت که اکثر خانم‌های مبتلا به واژینوز باکتریال، بارداری کاملاً طبیعی خواهند داشت و نزدیک به نیمی از موارد، این عفونت در خانم‌های باردار خودبه‌خود برطرف می‌شود، اما برای جلوگیری از هر نوع خطر احتمالی بهتر است هرچه سریع‌تر نسبت به درمان این عفونت اقدام شود.

علائم واژینوز باکتریال

حداقل در نیمی از خانم‌هایی که دچار این عفونت هستند، علامتی مشاهده نمی‌شود. اگر علامتی وجود داشته باشد، ممکن است در حد مشاهدۀ خط نازکی از ترشح سفید یا خاکستری با بوی بد یا بوی ماهی باشد. این بو بعد از رابطۀ جنسی و زمانی که ترشح با مایع منی مخلوط می‌شود، مشخص‌تر خواهد شد. همچنین ممکن است احساس سوزش هنگام ادرار کردن یا ناراحتی در اندام تناسلی ایجاد شود، هرچند این شرایط معمول نیست ولی اگر این نشانه‌ها را مشاهده کردید، به پزشک خود اطلاع دهید. او یک نمونه از مایع واژنی و ترشحات دهانۀ رحم را بررسی خواهد کرد تا از وجود واژینوز باکتریال یا عفونت دیگری مطلع شود و مطابق با آن دارویی را تجویز کند، اگرچه پزشک معمولاً در معاینات بارداری به صورت روتین آزمایش‌هایی را برای بررسی عفونت‌های واژن و مجاری ادرار برای شما تجویز می‌کند.

درمان واژینوز باکتریال در دوران بارداری

اگر تشخیص داده شد که شما به این عفونت مبتلا هستید، یک دوره مصرف آنتی‌بیوتیک‌های بی‌خطر در دوران بارداری برایتان تجویز خواهد شد. مصرف صحیح دارو‌های تجویزی در یک دورۀ کامل، حتی اگر تمام نشانه‌های عفونت برطرف شده باشد، بسیار اهمیت دارد. در اغلب موارد، با یک دوره درمان، عفونت و تمام علائم آن از بین خواهد رفت، اگرچه در برخی موارد نیز ممکن است عفونت دوباره ظاهر شود. علائم عفونت در برخی از زنان، سه ماه بعد دوباره بروز خواهد کرد. آنتی‌بیوتیک‌ها معمولاً میزان زیادی از باکتری‌های این عفونت را از بین می‌برد، اما هیچ راهی برای تسریع رشد باکتری خوب و تحت کنترل گرفتن باکتری بد وجود ندارد. اگر نشانه‌ها دوباره ظاهر شد، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط