پذیرش هویت جنسیتی کودکان: آنچه والدین باید بدانند

پذیرش هویت جنسیتی کودکان: آنچه والدین باید بدانند

جنسیت چیزی است که ما با آن متولد می‌شویم و با هیچ مداخله‌ای نمی‌توان آن را تغییر داد. این نکته فوق‌العاده حیاتی است که کودکان احساس کنند به همان شکل که هستند، پذیرفته و دوست داشته می‌شوند. برخی از بچه‌ها هنگام افشای هویت جنسیتی متفاوت خود، ممکن است انتظار پذیرش و درک فوری داشته باشند، اما اعضای خانواده اغلب برای درک کردن و کنار آمدن با هویت جنسیتی، افکار و احساسات کودکانشان، ابتدا فرایندی را از سر می‌گذرانند. این فرایند شبیه مراحل سوگواری است، یعنی شوک، انکار، عصبانیت، چانه‌زنی و پذیرش. با تمام اینها، آنچه والدینی آگاه می‌توانند در این رابطه انجام دهند و بدانند اینهاست. در این مطلب با این مورد که چطور هویت جنسیتی را در تمام شکل‌هایش محترم بداریم آشنا شوید.

یک بزرگسال آگاه باشید

هویت جنسیتی قابل تغییر نیست و اغلب به مرور زمان و با شناخت بیشتر فرزندتان از خودش، آشکار خواهد شد. اگر خوش‌شانس بوده‌اید و فرزندتان هویت جنسیتی خود را برای شما فاش کرد، ابتدا و در همان لحظهٔ شنیدن، به شیوه‌ای تصدیق‌کننده و حامیانه پاسخ دهید تا برای پیدا کردن نحوهٔ برخورد درست تحقیق و جست‌وجو را آغاز کنید. واکنش هیجانی خود را برای وقتی با همسرتان یا یک فرد بسیار آگاه تنها هستید نگه دارید و در آن لحظهٔ افشاگری کودکتان خویشتن‌داری کنید.

اطلاعات درست و علمی کسب کنید

برخی از والدین نیز ممکن است در این مورد به حمایت‌های عاطفی نیاز داشته باشند. همچنین آنها ممکن است در تمام طول این اتفاقات و روشن شدن واقعیت‌ها در مورد فرزندشان سؤالات زیادی داشته باشند، پس اگر نیاز به تعمیق درک خود از تجربیات جامعهٔ دگرباشان دارید، به دنبال اطلاعات، منابع و پشتیبانی افراد آگاه باشید و در صورت نیاز، از مشاوران و روان‌شناسان کودک کمک بگیرید.

حامی‌اش بمانید و دوستش داشته باشید

کودکان وقتی احساساتشان مورد قبول و معتبر شمرده می‌شود، بهترین عملکرد ممکن را دارند، پس فرزندتان را همان‌طور که هست بپذیرید و دوست داشته باشید. درک کنید که او چه احساس و تجربه‌ای دارد، حتی اگر اختلاف‌نظرهایی بین شما وجود داشته باشد، او برای تبدیل شدن به نوجوان و سپس یک بزرگسال سالم به حمایت و تأیید شما احتیاج دارد.

در برابر دیگران از او حمایت کنید

وقتی با کودکتان بدرفتاری می‌شود، از او حمایت کنید. فشار اجتماعی یا زورگویی‌‌های احتمالی را که کودکتان می‌تواند با آن روبه‌رو باشد، کوچک نشمرید.

جنسیت چیزی است که ما با آن متولد می‌شویم و با هیچ مداخله‌ای نمی‌توان آن را تغییر داد. هویت جنسیتی را در تمام شکل‌هایش محترم بدارید.

تحقیر و سرزنش را برای همه ممنوع کنید

روشن کنید که تحقیرها یا شوخی‌های مبتنی بر جنسیت، هویت جنسیتی یا گرایش جنسی تحمل نمی‌شود. وقتی با چنین شوخی‌ها یا توهین‌هایی در جامعه یا رسانه‌ها روبه‌رو می‌شوید، مخالفت خود را ابراز کنید.

مراقب و هشیار باشید

نه تنها در مورد فرزند خودتان، بلکه در مورد دیگر کودکانی که منبع پشتیبانی ندارند هم گوش به زنگ علائم خطری همچون اضطراب، احساس ناامنی، افسردگی، عزت نفس پایین و هر گونه مشکلات عاطفی باشید، چون این علائم می‌توانند نشان‌دهندهٔ نیاز به کمک و مشارهٔ سلامت روان باشند.

بگذارید بداند تنها نیست

کودک خود را با سازمان‌ها، منابع و رویدادهای دگرباشان مرتبط کنید. برای آنها مهم است بدانند که تنها نیستند.

از خودبیانگری کودکتان حمایت کنید

در مورد انتخاب لباسش، جواهرات، مدل موی دلخواهش، دوستان و دکوراسیون اتاقش با او گفت‌وگو داشته باشید و حمایتش کنید.

هویت جنسیتی را در تمام شکل‌هایش محترم بدارید

دسترسی به انواع کتاب‌ها، فیلم‌های آموزشی و مطالب مفید را فراهم کنید. از جمله آنهایی که افراد دارای جنسیت‌ دگرسان را به شکلی مثبت مثل دیگر افراد جامعه معرفی می‌کنند. مشاهیر و سرمشق‌های دگرباشی که از جامعهٔ دگرباشان دفاع می‌کنند و به‌طورکلی افرادی را که در برابر انگ‌های اجتماعی شجاعت نشان می‌دهند، به او معرفی کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط