مشکلات تغذیه: رعایت نکردن آداب غذا خوردن در کودکان ۱۲ تا ۲۴ ماه

مشکلات تغذیه: رعایت نکردن آداب غذا خوردن در کودکان ۱۲ تا ۲۴ ماه

یکی دیگر از مشکلاتی که دربارهٔ غذا خوردن و تغذیهٔ کودکان نوپا وجود دارد، مورد رعایت نکردن آداب غذا خوردن است. در این مطلب با راهکارهایی برای حل مشکل غذا خوردن کودکان آشنا شوید.

مشکل رعایت نکردن آداب غذا خوردن

آموزش آداب غذا خوردن به فرزندتان را می‌توانید به محض اینکه خوردن غذاهای کمکی را شروع کرد آغاز کنید. بنابراین چه او هنوز در صندلی پایه‌بلند خود می‌نشیند و چه به صندلی معمولی پشت میز ناهارخوری خانواده راه یافته است، هرگز برای آموزش عادات غذاخوری خوب خیلی زود نیست، فقط انتظارات خود را در محدودهٔ منطقی نگه دارید.

برای مثال، گرچه وعده‌های غذایی یک تجربهٔ اجتماعی است، اما اینکه به کودکتان یاد بدهید که با دهان پر صحبت نکند، نه تنها آداب رفتاری خوبی است، بلکه می‌تواند مانع از عق زدن یا خفگی کودکان شود.

راهکارهای شما برای آموزش آداب غذا خوردن به کودک

برخی از راهنمایی‌ها و توصیه‌هایی که می‌تواند در مسیر آموزش آداب غذا خوردن به کودکان به شما کمک کند به شکل زیر است:

زمان درست را انتخاب کنید: مطمئن شوید که او هنکام غذا خوردن خیلی خسته نیست و مطمئن هم شوید که گرسنه است. همچنین حداقل یک ساعت قبل از خوردن غذای اصلی به او میان‌وعده ندهید.

الگوی خوبی باشید: کودکان برای فهمیدن نحوه‌ٔ رفتار سر میز غذا به والدین خود نگاه می‌کنند، بنابراین مهم‌تر از همه این است که برای تمام رفتارهایی که می‌خواهید فرزندتان یاد بگیرد، الگوی خوبی باشید. به رفتارهای درستش به قدر کافی و نه زیاد، توجه کنید و وقتی سر میز خوب رفتار کرد‌، از او به شکل معمولی تعریف کنید.

صبور و منطقی باشید: از آنجا که کودکان نوپا به کشف و بررسی غذاهای جدید می‌پردازند و روی مهارت‌های خود برای غذا خوردن مستقل کار می‌کنند، وعده‌های غذایی با کثیف‌کاری زیادی همراه است. بیشتر کودکان تا ۱۵ ماهگی می‌توانند یک قاشق را به شکل نسبتاً خوبی کنترل کنند، اما برخی از بچه‌ها تا مدت‌‌ها پس از دوین سالگرد تولد خود نیز هنوز هم در وعده‌های غذایی بی‌نظمی و کثیف‌کاری زیادی ایجاد می‌کنند. پس صبور باشید تا آموزش بهتر انجام و تکمیل شود.

او را مرکز توجه قرار ندهید: پیشاپیش در مورد شیوهٔ عملی که در پیش می‌گیرید تصمیم‌گیری کنید. رفتارهای مختلف، پاسخ‌های متفاوتی را می‌طلبد. به عنوان مثال، اگر فرزندتان به پرتاب مواد غذایی یا کوبیدن قاشق خود به بشقابش عادت کرده، بهترین واکنش شما، واکنش نشان ندادن است. همچنین و حتی اگر وقتی رفتار خوبی سر میز غذا دارد، او را خیلی به مرکز توجهات تبدیل کنید، ممکن است او را ترغیب به خودنمایی کنید. اما هنگامی که کودک متوجه شد که رفتارش مورد توجه مثبت یا منفی بیش از حد شما قرار نمی‌گیرد، اغلب رفتار نادرستش را کنار می‌گذارد.

گاهی و در مواقعی خیلی خاص هم اقدام بیشتری لازم است. مثلاً وقتی کودک متوجه شود كه رفتاری خاص، مانند پرت کردن غذا یا مشاجره با خواهر یا برادرش سر میز غذا تحمل نمی‌شود، می‌آموزد كه این رفتار غیرقابل قبول است. اینکه به فرزندتان تا زمانی که برای پیوستن مجدد به خانواده احساس آمادگی کند، یک وقفهٔ تربیتی بدهید به او‌ می‌آموزد که از او انتظار می‌رود هنگام غذا خوردن به شکلی معین رفتار کند. اما یادتان باشد از وقفه‌ها زیاد و به شکل نادرستش استفاده نکنید.

در مورد آموزش نحوهٔ غذا خوردن به کودکان ۱۲ تا ۲۴ ماهه بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط