سه سال و دو ماه: معاشرت در مهمانی

سه سال و دو ماه: معاشرت در مهمانی

فرزند سه سالهٔ شما حالا در ماه سوم از سه سالگی‌اش قرار دارد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی فرزند سه سالهٔ خود آشنا شوید.

معاشرت و آداب رفتاری در مهمانی

بچه‌های خردسال عاشق مهمانی رفتن هستند. برای اینکه کودکتان همیشه و راحت‌تر در فهرست مهمانان باقی بماند، از دعوت‌های اولیهٔ ساده با اطرافیان نزدیکتان به عنوان فرصتی برای آموزش رفتار درست در مهمانی‌ها که تمام عمر به کارش می‌آید استفاده کنید.

اول مطمئن شوید که او مفاهیم ابتدایی را می‌داند. برای مثال، هدایای یک جشن تولد برای صاحب تولد است و نه مهمانان. همچنین می‌توانید برخی از ماجراهایی را که ممکن است در یک مهمانی با آنها روبه‌رو شود به صورت نمایشی با هم اجرا کنید. وانمود کنید که شما میزبان هستید و از فرزندتان بخواهید که با احترام به شما سلام کند و با شما دست بدهد. هدیه دادن و نوبتی بازی کردن را نیز تمرین کنید. اگر او در مورد غذا ایرادگیر و دیرپسند است، به او بگویید که اگر غذایی به او تعارف شد که نمی‌خواهد بخورد، چگونه باید مؤدبانه رفتار کند و چه بگوید. از تلاش‌های خوبش تقدیر کنید و اشتباهات کوچکش را هم ببخشید. این بهترین تقویت‌کننده‌ٔ رفتار خوب است.

این را نیز فراموش نکنید که خودتان با رفتار مؤدبانه برایش الگوسازی کنید. «لطفاً» و «ممنونم» را در تعاملات روزمرهٔ خود با دیگران و به ویژه همسرتان بگنجانید. از صندوق‌دار بانک و کارکنان فروشگاه تشکر کنید. هنگام غذا خوردن در آشپزخانه‌ٔ خودتان همان آداب غذا خورردن را که در یک رستوران شیک رعایت می‌کنید نشان دهید.

نکتهٔ والدین: زندگی شما، کودک و اطرافیان

هرچه کودک خردسال شما بزرگ‌تر، بانمک‌تر و بامزه‌تر می‌شود، شما بیشتر می‌خواهید کارها و حرف‌های شگفت‌انگیزش را با والدین خودتان و سایر اقوام به اشتراک بگذارید و دیگان نیز بیشتر مشتاق به دیدن رفتار او هستند. اما اگر آنها خیلی دور از شما زندگی می‌کنند، چگونه می‌توانید این دو نسل را به یکدیگر نزدیک کنید؟ چند ایده برای این کار شامل موارد زیر است:

  • یک سری نامه‌نگاری کاغذی زنجیره‌ای با پست معمولی را بین فرزندتان و بستگان نزدیک خود شروع کنید. فرزندتان می‌تواند قسمت خودش از نامه را برای شما دیکته کند تا شما آن را برایش بنویسید. چند روز یا چند هفته انتظار بین رسیدن نامه‌ها برای کودکتان ایجاد هیجان می‌کند.
  • یک صفحه‌ٔ خصوصی در یکی از شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنید که تمام افرادی که امکان دسترسی به آن را دارند بتوانند عکس و خبرهایی جدید را ببینند.
  • از والدین خود بخواهید که صدای خودشان را در حال خواندن کتاب‌ داستان‌های محبوب ضبط کنند تا فرزندتان بتواند با پخش نوار با مادربزرگ و پدربزرگش گوش دهد و چیزهایی هم یاد بگیرد.
  • در صورت امکان، فیلم و همچنین عکس‌هایی را برای والدین خود ارسال کنید.
  • اگر شما و نزدیکانتان کامپیوتر و وسایل ارتباطی دوربین‌دار دارید، کودکتان می‌تواند در ساعت مشخصی از هفته با آنها صحبت کند.

در مورد آموزش آداب معاشرت به بچه‌ها بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط